کویر-یزد

تجربه سفری کویری از دامغان به یزد (بخش اول)

ویر جاذبه‌ای جدا نشدنی از طبیعت ایران، شگفتی‌های بسیاری را با خود دارد که اگر به دل آن سفر کنید، با شن های روان، تپه های کم ارتفاع، رمل ها نرم، موسیقی دل انگیز باد و شب هایی پر ستاره شگفت زده خواهید شد. با ما در مقاله تجربه سفری کویری از دامغان به یزد (بخش اول) همراه باشید.

بیشتر بخش های مرکزی، جنوبی و شرق ایران را کویرها فراگرفته اند. و در این مقاله از تاریخ ما قصد داریم از تجربه سفری کویری از دامغان به یزد سخن بگوییم. در این تجربه شما از دمغان استان سمنان سفر را شروع کرده و پس از گذر از ۶۷۰ کیلومتر در دل دشت کویر به یزد خواهید رسید. در طی این مسیر با جاذبه های گردشگری بسیار آشنا خواهید شد که در این مقاله قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

از دامغان تا معلمان و جندق
باید از جنوب دامغان ۱۲۰ کیلومتر برانید که به بخش اصلی کویر وارد شوید. در این مسیر تقریبا هیچ آبادی نخواهید دید و بعد از طی ۱۴۰ کیلومتر را وارد سرزمین بی آب و علف جندق خواهید شد.

مسیر جندق تا یزد
مسیر یک: مستقیم به سمت جنوب برانید و از چوپانان و مهدی آباد و اردکان و میبد بگذرید. بعد از ۴۰ کیلومتری جندق در سه راهی پلیس راه به سمت راست بروید و در چوپانان خروجی اردکان را به سمت چپ بپیچید. این مسیر حدود ۲۸۵ کیلومتر است و در مسیر می‌توانید به بازدید از شهرهای کویری اردکان و میبد هم بروید.

مسیر دو:۴۰ کیلومتر پس از جندق به سمت شرق جدا می‌شود و پس از ۷۰ کیلومتر به خور می‌رود. از خور مسیر به سمت جنوب ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از بیاضه، رباط پشت بادام، ساغند و خرانق و طی مسیر ۳۰۰ کیلومتری به یزد می‌رسد. در این مسیر هم به مناطق کویری بسیار زیبای مرکزی دسترسی خواهید داشت.

در دامغان
مسجد تاریخانه از مشهورترین اثار تاریخی دامغان است که در قرن ها اول اسلام بنا شده است و یکی از اولین مسجدها مناره دار ایران می باشد. این مسجد را در خیابان شهید مطهری می‌توانید بینید. در مسجد هر روز به غیر از شنبه‌ها از ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و عصرها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ با ورودیه به روی گردشگران باز است.

دامغان دو خانه تاریخی هم از دور ه قاجار دارد؛ خانه لطفی و خانه صدیق که هر دو در محله «بالامحله» دامغان در میدان امام خمینی (ره) قرار دارند.

برج پیر علمدار، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری قرن پنجم ایران در دامغان برج پیر علمدار است. این برج ۱۳ متری که به‌صورت مخروطی پیازی شکل ساخته شده، یک بنای آرامگاهی است. این برج در محله خوریا نزدیک مسجد جامع دامغان و در خیابان شهید مطهری قرار دارد.

بیرون از دامغان
برج طغرل هم در ۱۸ کیلومتری شرق دامغان، در جنوب روستای مهماندوست و در بین راه دامغان – شاهرود قرار دارد. در این میراث ساخته شده از آجر، می‌توان ظرافت و هنرمندی دستان سازنده‌ی آن را در تزئینات انجام شده با قدمتی نزدیک به هزار سال، به خوبی مشاهده کرد که از نکات قابل توجه در معماری این بنای ارزشمند ایران است.

قلعه گردکوه یا دژ گنبدان در شمال غربی دامغان قرار دارد. این قلعه، یکی از قلعه‌های اسماعیلیان است و مثل دیگر قلعه‌های اسماعیلیه، در ارتفاعات کوهستانی بنا شده است. البته تاریخ ساخت این دژ به قبل از اسماعیلیه بر می‌گردد. برای دیدن این قلعه تاریخی باید به روستای قدرت‌آباد بروید که ۱۵ کیلومتر با دامغان فاصله دارد. از قدرت‌آباد هم یک راه خاکی تقریبا ۸ کیلومتری شما را پای کوهی می‌رساند که دژ گنبدان، بالای آن است. برای دیدن قلعه گردکوه، بهتر است از بلدهای محلی کمک بگیرید.

در ۴۰ کیلومتری جاده دامغان به معلمان و در شرق جاده، همجوار مسیح‌آباد که روستایی با بافت تاریخی زیبا است، نمکزار حاج علی قلی قرار دارد که از مناظر کویری مسیر است. ۱۰ کیلومتر مانده به معلمان، روستای رشم با چشمه باصفا و امامزاده‌اش می‌تواند محل بازدیدتان باشد.

معلمان تا جندق: جاده معلمان به جندق، بخش اصلی برنامه عبور از کویر لم یزرع مرکزی ایران است. پس از معلمان می‌توانید منطقه تپه ماهوری معروف دشت کویر را ببینید. در سمت راست جاده هم کویر افسانه‌ای ریگ جن قرار دارد. در شهر تاریخی جندق می‌توانید از قلعه معروف و خانه شاعر معاصر، یغمای جندقی هم دیدن کنید.

روستای مصر و فرحزاد
این روستاهای جذاب و دیدنی در ۳ کیلومتری یکدیگر واقع شده اند و از جذابیت های این روستاها می توان به تپه های شن روان، نخلستان ها و باغات، چال سلکنون، تخت عروس، تخت عباسی و همینطور نیزار روستای مصر اشاره کرد.

از بالای تخت عروس از قسمت جنوبی می توان تپه های شن روان، چال سلکنون و روستای مصر را نظاره کرد. این مکان از زیباترین مناطق کویری می باشد. جنس خاک تخت عروس از توع خاک‌های آهکی، کارن و ماسه است. تخت عباسی هم در شمال شرقی روستای مصر واقع شده است.

بعد از گشت و گذار در روستاهای مصر و فرحزاد باید از دو راهی پلیس راه به سمت شرق تا خور حرکت کنید و بعد از حدود ۴۵ کیلومتر به سمت شما از مسیر اصلی منحرغ شوید. البته پیشنهاد می کنیم حتما این کار را انجام دهید زیرا بازدید از این روستاها برایتان جذاب خواهد بود.

روستا و کویر مصر
برای اینکه به گرمای سوزان کویر برخورد نکنید باید برای گشت و گذار در کویر مصر، صبح زود بیدار شوید. در ۶ کیلومتری شرق مصر نیزاری وجود دارد که محل اصلی آبشخور حیوانات کویری است که در برخی جاها، ارتفاع نی ها به ۴ متر هم می رسد. می توانید از یک راه بلد بخواهید شما را به این مکان ببرد.

روستای فرحزاد
فرحزاد نزدیک‌ترین روستا به مصر است و آخرین روستای سبز حاشیه کویر است. اگر سوار شتر شوید مسیر بین این دو روستا دو ساعت طول می‌کشد، اما با خودرو بیشتر از چند دقیقه راه نیست. در تمام این منطقه نخلستان‌های خور بسیار معروف است اما بسیاری از این نخل‌ها به دلیل وضعیت نامناسب هوا خشک شده‌اند و با وجود مخالفت مردم محلی بسیاری از این نخلستان‌ها آتش زده شدند.

می‌‌توانید از دریاچه نمک خور نیز دیدن کنید. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین منابع نمک و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک ایران است. فاصله این دریاچه زیبا و دیدنی با کویر مصر ۶۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. برای مطالعه ادامه مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *