گردشگری

تشدید نظارت بر بومگردی‌ها ضامن نجات گردشگری پسا کرونا

مدیر کل ارزیابی و نظارت وزارت میراث فرهنگی به آغاز تشدید نظارت بر بومگری‌ها از یزد اشاره کرد و گفت: اقتصاد روستاها را باید به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شرایط کنونی و پساکرونا با فراهم ساختن اقامتی امن برای گردشگران حفظ کنیم.

«سیدجواد موسوی» ضمن بیان این که شرایط اقامت ایمن و مجاز باید در یزد برقرار بماند، تاکید کرد: باید با واحدهای اقامتی غیرمجاز با شدت بیشتری برخورد شود تا نیاز به اقامت از سوی این واحدها برطرف نشود.

وی با اشاره به کلید خوردن تشدید نظارت بر بومگردی‌های کشور از استان یزد، تصریح کرد: با توجه به ایمن‌سازی اقامت و گردشگری هوشمند در استان یزد و توزیع گردشگری روستایی و گردشگری در فضاهای باز در دوران پساکرونا، نیاز به اقامت در بومگردی‌ها نیز تشدید شده لذا این واحدها نیز تحت نظارت شدیدتری قرار می‌گیرند.

موسوی با تاکید بر این که با کوتاهی واحدهای اقامتی در ایمن‌سازی و رعایت پروتکل‌های تخصصی مربوطه به نحوی جدی برخورد می‎شود، گفت: سفر و گردشگری نیاز غیرقابل انکار جامعه است و در صورت نادیده گرفتن این نیاز ممکن است شاهد ناهنجاری‌های قابل توجهی در جامعه باشیم که هزینه گزاف و بیشتری را به کشور تحمیل کند.

این مسئول در بازدید یک روزه خود از واحدهای اقامتی، گردشگری و پذیرایی یزد به رعایت بیش از حد برخی از واحدها اشاره و تاکید کرد: به هیچ‌ وجه زیاده‌روی نباید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، چرا که بعضاً در برخی از واحدهای یزد رعایت بیش از حد پروتکل‌ها ابهام برانگیز بود در حالی که در هیچ شیوه‌نامه‌ای چنین مباحثی مانند پوشیدن گان عنوان نشده است.

وی با بیان این که حفظ مشاغل در صنعت گردشگری با تکیه بر سفر هوشمند و مسئولانه محقق می‎شود، گفت: باید دستگاه‌های مختلف دست به دست هم داده و خسارت‌های چشمگیر وارد شده به این صنعت را جبران کنند.

همزیستی اقتصاد و سلامت با تشدید نظارت‌ها

موسوی بر همزیستی بین سلامت و اقتصاد تاکید کرد و گفت: این همکاری چندجانبه یک نیاز اساسی است و باید به گونه‌ای در بحران کرونا زندگی و برخورد کنیم که به اقتصاد و سلامتمان آسیبی نرسد.

وی با اشاره به بلامانع بودن فعالیت شش هزار و ۵۰۰ مغازه در تهران به عنوان مصداقی از برخوردهای غیرمنطقی در کشور، تصریح کرد: با فرض فعالیت سه نفر در هر مغازه، ریسک شیوع کرونا نسبت به هتل‌ها و زیرساخت‌های گردشگری بسیار کمتر است.

مدیر کل ارزیابی و نظارت وزارت میراث افزود: باید تاسیسات گردشگری استانداردها را رعایت کرد ومانند اتاق بحران با تشدید نظارت‌ها، ریسک ابتلا و شیوع کرونا را کاهش دهیم.

وی به درآمد قابل توجه حوزه گردشگری در بحث اقامت و پذیرایی اشاره کرد و گفت: با احتساب خسارت یک‌هزار میلیارد تومانی در ۱۰۰ روز اول کرونا، نباید از این ظرفیت غافل شد چرا که مقام معظم رهبری نیز در این رابطه بر اهمیت توجه به درآمد گردشگری به شکل درست و با تبلیغات و جهت‌گیری صحیح تاکید کردند.

موسوی با بیان این که تعطیلی نمی‌تواند جلوی خسارت‌ها و ضررهای کشور را بگیرد، گفت: باید به اشتغال این حوزه و نیروهای آموزش دیده بیاندیشیم و خصوصاً درامد گردشگری خارجی را مورد توجه قرار دهیم.

وی به اهمیت حفظ بنیان اقتصاد روستاها نیز اشاره کرد و گفت: شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، توسعه گردشگری روستایی است و ما باید اقتصاد این حوزه را نیز به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شرایط کنونی و پسا کرونا در نظر داشته باشیم و اقامت امنی را برای گردشگران ایجاد کنیم.

این مسئول به سفرهای ضروری اشاره کرد و گفت: جامعه پویا و در حال تحرک کشور نیاز به سفرهای ضروری ناشی از مسائلی مانند درمان و اشتغال را بیش از پیش داشته و نمی‌توانیم با آن برخورد کنیم بلکه می‌توانیم اقامت امن و ایجاد بستری هوشمند و ایمن گردشگری را جایگزین کنیم.

موسوی نیاز به رعایت پروتکل و اقامت امن و سفر ایمن را مستلزم تشدید نظارت دوجانبه دانست و گفت: باید با نظارت اعتماد آفرینی کرده و دوباره مردم را به آغوش گردشگری ایمن و هوشمند برگردانیم.

وی با عنایت به ضوابط تدوین شده برای زیرساخت‌های گردشگری، تصریح کرد: نظارت تمام واحدهای مجاز با ماست مشروط بر این که وزارت بهداشت نیز کیت‌های لازم برای تست کرونا را تامین و در حوزه نظارت‌ها، همراهی کند.

مدیر کل ارزیابی و نظارت وزارت میراث فرهنگی از مردم خواست تا با شماره گیری ۰۹۶۲۹ هر نوع کوتاهی و مشکلات واحدهای گردشگری و اقامتی را برای پیگیری و برخورد با آن اطلاع‌رسانی کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با اصطلاح بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی

توسعه پایدار با صنعت بوم گردی

از بوم‌گردی چه می‌دانیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *