تورهای غیرمجاز

تورهای غیرمجاز تهدیدی برای حیات گردشگری

تورهای غیرمجاز گردشگری با زیر پا گذاشتن موازین شرعی و عرفی و بی‌توجهی به رعایت استانداردهای گردشگری صدمات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه گردشگری وارد می‌کنند.

گردشگری صنعتی درآمدزا، اشتغالزا و در عین حال صنعتی است که رفتارها و عملکردها در جذب و دفع گردشگر تاثیر به‌سزایی دارد و تورهای گردشگری غیر مجاز که بدون هماهنگی و نظارت وزارت میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و با بی‌توجهی به استانداردها اقدام به برگزاری برنامه های خود می‌کنند ضربه بزرگی به صنعت گردشگری وارد می‌کنند.

تورهای گردشگری مجاز با رعایت موازین شرعی و عرفی موجب برخورد خوب اطرافیان با گردشگران و در نتیجه ثبت خاطره خوش در ذهن گردشگران و موجب رونق گردشگری می‌شوند و در مقابل تورهای غیر مجاز با زیر پا گذاشتن قوانین شرعی و عرفی موجب ایجاد ذهنیت بد از گردشگری می‌شوند که حتی این ذهنیت بد در تصمیمات حاکمیتی نیز تاثیر می‌گذارد و موجب تصویب قوانین سخت می‌شود و حتی گاهی والدین با دیدن رفتارهای ناهنجار در تورهای غیر مجاز دیدشان نسبت به گردشگری گروهی تغییر می‌کند و این دید ناخوشایند به گردشگری خسارت وارد می‌کند.

تور غیرمجاز آفت صنعت گردشگری
آن‌طور که راهنما، کارشناس و مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری در استان سمنان می گوید، برگزاری تورهای غیرمجاز آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد می‌کند.

محسن شریعتی  ابراز کرد: تورهای غیرمجاز در واقع بر مبنا سرگرمی و نگاه غیرحرفه‌ای اقدام به برگزاری تور می‌کنند که در بیشتر موارد به دلیل رعایت نکردن استانداردها و قوانین شرعی و عرفی دید جامعه را به تورهای گردشگری و سفرهای گروهی دچار خدشه می‌کنند.

وی ادامه داد: تورهای غیر مجاز به دلیل اینکه به رعایت استانداردها و موازین شرعی و عرفی پای بند نیستند ممکن است با اقامت در یک اقامتگاه بومگردی در روستا و ایجاد نگرش منفی در بین اهالی موجب گردشگر گریزی اهالی روستا و از لحاظ فرهنگی ایجاد دید منفی از سوی خانواده‌ها و مسئولان حاکمیتی نسبت به تورهای گردشگری شوند.

وی بیان کرد: گروه‌های کوهنوری، گروه‌های طبیعت‌گردی و هر گروهی که بدون هماهنگی با دفاتر خدماتی و مسافرتی اقدام به برگزاری تور گردشگری کنند غیر مجاز است.

شریعتی تصریح کرد: تورهای مجاز، گردشگران را بیمه مسئولیت مدنی می‌کنند، اما تورهای غیرمجاز یا گردشگران را بیمه نمی‌کنند و یا اگر بیمه کنند بیمه حوادث است که هزینه کرد کمتری دارد و متناسب با هزینه کم پوشش بیمه‌ای کمتری دارد.

وی بیان کرد: تورهای غیرمجاز شاید هزینه کمتری در مقایسه با تور مجاز دریافت کنند ولی هزینه کمتر در قبال زیر پا گذاشتن استانداردها است و گردشگران باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: راهنما تور گردشگری با پرداخت هزینه مالی و زمانی و گذراندن دوره‌های آموزشی ۶ ماه و به شرط قبولی در آزمون می‌تواند کارت راهنمای گردشگری دریافت کند ولی تورگردانان غیر مجاز بدون گذراندن آموزش‌های لازم اقدام به برگزاری تور می‌کنند که علاوه بر ضربه اقتصادی به فعالان این عرصه ضربه جبران‌ناپذیری به بدنه گردشگری با زیرپاگذاشتن موازین وارد می‌کنند.

برگزاری تورهای غیرمجاز پیگرد قانونی دارد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: برگزاری تورهای غیرمجاز منع قانونی داشته و با متخلفان در این موضوع با جدیت برخورد می‌شود.

مهدی جمال اظهار کرد: تورهای غیرمجاز در واقع با استفاده از منابع استان سودی را که باید به جیب فعالان گردشگری استان برود از آن خود می‌کنند و اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان اجازه چنین تخلفی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا، بخش‌های مختلف از جمله گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و موجب رکود و خسارت اقتصادی شد و در این شرایط باید به کمک و حمایت از فعالان گردشگری شتافت.

وی بیان کرد: تاکنون گزارشی از برگزاری تورهای غیرمجاز در استان سمنان گزارش نشده و نظارت‌ها به منظور جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز برای حفظ حقوق و حمایت از فعالان گردشگری با جدیت دنبال می‌شود.

جمال تصریح کرد: شیوع کرونا ۸۰۰ تا یکهزار میلیارد ریال از ابتدای امسال تاکنون به زیرساخت‌های گردشگری استان خسارت زد و در این شرایط نباید برخی افراد با زیرپا گذاشتن اخلاق و برگزاری تور غیرمجاز بیش از پیش به این قشر خسارت بزنند.

شهروندان برگزاری تورهای غیر مجاز را گزارش کنند
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: برگزاری تورهای غیرمجاز در واقع به منزله بیکاری دفاتر مجاز خدمات مسافرتی و افراد راهنمای تور است.

وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده و اطلاع از برگزاری تور غیرمجاز مراتب را به یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی و برخورد با متخلفان گزارش کنند..

جمال اضافه کرد: شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری ۳۳۳۰۰۰۷۵ داخلی ۱۲۹ اطلاعات خود درباره برگزاری تورهای غیرمجاز برای برخورد اعلام کنند.

تشکیل تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری اقدامی ارزشمند در مقابله با عارضه تورهای غیرمجاز
معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان  نیز گفت: تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان به منظور حمایت از راهنمایان گردشگری و جلوگیری از برگزاری تورهای غیر مجاز تشکیل می‌شود.

محمد طاهریان ابراز کرد: تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در برخی استان‌های کشور تشکیل شده است و در استان سمنان نیز این تشکل براساس دستورالعمل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال طی مراحل قانونی و تشکیل است.

وی ادامه داد: تورهای غیرمجاز بلا جان طبیعت هستند که برخی به دلیل نداشتن آگاهی کافی و استفاده از وسایل نقلیه نامناسب به طبیعت آسیب می‌زنند.

وی بیان کرد: ممکن است تورهای غیرمجاز برای گردش در کوهستان، جنگل و کویر استان سمنان وارد استان شوند، اما تاکنون مستند رسمی برای بررسی و پیگیری قانونی  این تخلف گزارش نشده است.

طاهریان تصریح کرد: برای رصد و پایش به منظور جلوگیری از فعالیت تورهای غیر مجاز ساز و کاری تعریف نشده است و در این زمینه باید بیشتر کار شود.

وی ادامه داد: تورهای غیرمجاز در واقع گردش‌های گروهی غیر رسمی هستند که غالبا یا از استان‌های دیگر وارد استان می‌شوند یا برخی افراد بدون مجوز اقدام به برگزاری تور می‌کنند و سودی که باید به جیب فعالان گردشگری استان برود به جیب افرادی می‌رود که دغدغه و پای بندی ندارند.

طاهریان یادآور شد: تشکیل  تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کمک کننده در جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز در استان سمنان است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: ۶۰ راهنمای گردشگری و  ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در استان وجود دارد که برگزاری تورهای غیرمجاز تنها منجر به بیکاری این افراد می‌شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

واکنش وزیر گردشگری به تور واکسن کرونا

مخفی‌کاری و فرار تورهای غیرمجاز از بازرسان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *