دالاهو

ثبت “دالاهو” به عنوان شهر ملی تنبور به کجا رسید؟

از حدود دو سال پیش بود که مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه عزمشان را جزم کردند تا با توجه به پیشینه هزاران ساله تنبور در دالاهو این شهر را به عنوان شهر ملی تنبور ایران به ثبت برسانند.

در همین راستا تابستان سال گذشته پرونده ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد، اما در نشست داوری ثبت آثار ملی ایرادات و نواقصی پیش پای ثبت ملی شدن این شهر از سوی کارشناسان وزارتخانه مطرح شد.

مسئولین میراث فرهنگی استان برای رفع این مشکلات پای کار آمدند و پس از اینکه تاحدودی موانع برداشته شد، بار دیگر پرونده را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردند.

در نشست شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه که مرداد امسال برگزار شد، پرونده ثبت ملی دالاهو برای دومین بار مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای شورا با ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور موافقت کردند.

با اعلام این خبر، حواشی، اعتراض ها و سروصداهای زیادی هم به پا شد. خانه موسیقی ایران بیانیه داد که ثبت یک شهر به عنوان شهر ملی تنبور درحالی که چنین ظرفیتی در شهرهای دیگر هم وجود دارد اقدامی غیرکارشناسانه و تفرقه آمیز است. از طرف دیگر هم برخی از هنرمندان تنبورنواز در شهرهای مختلف استان اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام کردند.

هرچند با گذشت روزها، دیگر صدای اعتراضی بلند نمی شود، اما علیرغم سپری شدن چندین هفته از برگزاری نشست شورای ثبت آثار ملی، هنوز از سوی وزارت میراث فرهنگی نامه تایید ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور به استان ابلاغ نشده که شاید بی ارتباط با حواشی بوجود آمده نباشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در این باره گفت: بارها اعلام کرده ایم که ساز تنبور در همه جای ایران و حتی در مرزهای خارج از کشور هست، اما خاستگاه و بیشترین توجه به ساخت چنین ساز سنتی شهر دالاهو است.

امید قادری اضافه کرد: اگر به تعداد کارگاه ها، هنرمندان، نشان های ملی و بین المللی دریافت شده و المان های شهری تنبور در دالاهو نگاه کنید، می بینیم که در هیچ شهر دیگری به این اندازه به تنبور توجه نشده است.

وی تصریح کرد: در دالاهو نزدیک به ۱۵۸ کارگاه ساخت تنبور داریم که برخی از آنها مانند کارگاه استاد اسدالله از گذشته نسل به نسل فعال بوده و چنین کارگاه هایی با این قدمت را در هیچ شهر دیگری نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید بر اینکه همه جوانب از جمله شرایط اجتماعی برای معرفی دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور از قبل در نظر گرفته شده، گفت: معتقدم دالاهو مستعدترین شهر ایران برای ثبت به عنوان شهر ملی تنبور است.

وی تاکید کرد: دالاهو همه قابلیت های لازم را برای ثبت شدن به عنون شهر ملی تنبور را دارد و امیدواریم بزودی ابلاغ آن از سوی وزیر میراث فرهنگی به استان اعلام شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ریژاو _قطعه‌ای پنهان از طبیعت کرمانشاه

سفری هیجان انگیز به غار پراو

جاذبه های طبیعی ریجاب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *