باغ گردشگری یزد

یزد مهد ۱۰۰ باغ ایرانی گردشگری تا پایان دولت دوازدهم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از اجرای طرح ۱۰۰ باغ گردشگری با احیای باغ‌های ایرانی تا پایان عمر دولت دوازدهم خبر داد و گفت: شهرستان مهریز به عنوان باغشهر استان یزد به ثبت رسیده و به زودی تفت نیز در فهرست شهرهای ثبت شده قرار می‌گیرد.

«سیدمصطفی فاطمی»  در خصوص باغ‌های گردشگری در یزد، اظهار کرد: احیای تعدادی از باغ‌های ایرانی تا پایان دولت دوازدهم جزو برنامه‌های این اداره کل در استان است به طوری که مقرر شده تعداد باغ‌های گردشگری استان به ۱۰۰ باغ برسد.

وی افزود: در این برنامه، تلاش شده تا علاوه بر مرمت کوشک‌ها و دیگر اجزای باغ‌های ایرانی شاخص در استان، سرمایه‌گذاران نیز به مرمت خانه باغ‌ها و باغ‌های ایرانی بپردازند.

این مسئول در این باره تصریح کرد: علاوه بر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، دیگر دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها نیز به این حرکت پیوسته‌اند و طی سال‌های اخیر حدود ۶۰ باغ گردشگری به بهره‌برداری رسیده است.

وی از مرمت و ساخت ۲۰ باغ ایرانی دیگر در استان خبر داد و گفت: اگر به پیشینه باغ در جهان بنگریم، ایرانیان به عنوان مبدع باغ‌ها شناخته شده و این ابتکار ایرانیان، ابتدا توسط اعراب به اسپانیا و سپس به کل اروپا انتقال یافته و پردیس‌های ایرانی در اروپا به پارک‌های اروپایی تبدیل شده است.

فاطمی با بیان این که ما باغ‌های ایرانی را به عنوان محصولی غربی به ایران باز گرداندیم، گفت: در حالی شاهد این اتفاق هستیم که ریشه پارک‌ها نیز از باغ‌های ایرانی گرفته شده است.

وی باغ‌های کویری یزد را متنوع و متعلق به ادوار مختلف تاریخ دانست و گفت: باغ در کویر معنا پیدا می‌کند و یزد مهد باغ‌های ایرانی است.

این مسئول تنوع در قدمت و معماری را از ویژگی‌های باغ‌های کویری یزد عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینها، کاربری‌ها و اشکال متنوع این باغ‌ها مانند خانه باغ‌ها، چهارباغ‌های زیبای ایرانی، باغ مزرعه‌ها، باغ‌های پذیرایی و باغ‌های حیوانات نیز از دیگر شاخصه‌های باغ‌های کویری استان یزد است.

وی با اشاره به مهریز و تفت به عنوان غنی‌ترین شهرهای دارای باغ‎های ایرانی و کویری، تصریح کرد: در همین راستا نیز شهرستان مهریز به عنوان باغشهر استان یزد به ثبت رسیده است و به زودی تفت نیز در فهرست شهرهای ثبت شده قرار می‌گیرد.

فاطمی باغ دولت‌آباد یزد و پهلوان‌پور مهریز را دو باغ ایرانی ثبت شده در فهرست آثار جهانی عنوان کرد و گفت: باغ دولت آباد از مشهورترین باغ‌های ایرانی است و با توجه به ظرفیت استان، در حال تهیه پرونده ثبت جهانی برای چند باغ دیگر هستیم.

وی باغ‌های ناجی، نمیر تفت، تیتو بافق، خان یزد و باغ علی نقی خان را دارای قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی ذکر کرد و گفت: باغ‌های جدید دیگری نیز مانند باغ خوشنویس مهریز و آریا باغ آقا هاشم در تفت، آماده بهره‌برداری هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در پایان خاطرنشان کرد: هرچند شرایط کرونا منجر به اختلال در برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی شده است اما امیدواریم تا پایان عمر دولت دوازدهم، بتوانیم طرح ۱۰۰ باغ گردشگری را محقق کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه تهرانی ها در یزد

یخچال میبد _یادگارهای یزد

سفری به کویر کاراکال یزد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *