گردشگری خراسان رضوی

خسارت بیش از ۲۰۰۰ میلیاردی کرونا به گردشگری خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی گفت: تاکنون خسارت وارد شده به گردشگری به دلیل شیوع کرونا در استان خراسان رضوی ۲۰۰۰ میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومان برآورد شده‌ که بخش مهمی از آن مربوط به صنعت اقامتی است.

ابوالفضل مکرمی‌فر در نشست خبری هفته جهانی گردشگری که در محل هتل آرمان مشهد برگزار شد، پیرامون اثرات و زیان‌های وارده شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد گردشگری و اقدامات میراث فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: حدود هفت ماه است که عمده صنایع، مشاغل و حرفه‌ها در کشور و جهان با شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌اند؛ به طوری که رکود و خساراتی به این صنایع در کشور و دنیا وارد شده‌ است. از جمله این صنایع می‌توان صنعت گردشگری را نام برد که بیشترین آسیب را در شرایط شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌ است.

وی ادامه داد: وضعیت اقامتی ما در اسفند ماه سال گذشته به صفر رسید و کلیه پروازهای خارجی تعطیل شد. در حال حاضر نیز تنها ۱۹ پرواز خارجی در هفته گذشته داشته‌ایم که این پروازها مربوط به کشورهای قطر، عراق، افغانستان و تاجیکستان است؛ پروازهای داخلی ما نیز ۴۳ پرواز ورودی و ۴۶ پرواز خروجی بوده ‌است؛ به طوری که بر اساس آمار، علی‌رغم رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، پروازهای ما حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اختصاص ۲۹۸ میلیارد تومانی تسهیلات به گردشگری خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی بیان کرد: برای حفظ مشاغل، با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورده ‌است، ۲۹۸ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اختصاص یافته ‌است. از این تسهیلات مبلغ ۹۸ میلیارد تومان پرونده در بانک‌های عامل از سوی میراث فرهنگی و در سامانه کارا تشکیل شده‌ که از این میزان تا امروز مبلغ ۵۱ میلیارد تومان از سوی بانک‌ها پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت شدن است. این تسهیلات به ۱۱۰۳ نفر پرداخت شده‌ که منجر به حفظ ۳۰۰۰ شغل شده‌ است.

مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: علاوه بر این از ابتدای سال ۹۸ مبلغ ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایری با بهره چهار درصد به ۴۴۲ متقاضی بخش گردشگری و صنایع دستی پرداخت شد که منجر به ایجاد شغل برای ۸۶۰ نفر شده ‌است. در حال حاضر ۲۴۳ پروژه در حوزه تاسیسات گردشگری وجود دارد که ۶۹ درصد آن‌ مربوط به مشهد بوده و بقیه پروژه‌ها در ارتباط با شهرستان‌های استان است. این پروژه‌ها ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سرمایه‌ای حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی به آن اختصاص یافته‌ است که این مبلغ با احتساب هزینه زمین حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی افزود: همچنین ما در خلال سال ۹۸، ۱۹ طرح ویژه گردشگری را به بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی جهت تسهیلات معرفی کرده‌ایم که مبلغ ۳۰۹ میلیارد تومان به این پروژه‌ها پرداخت شده ‌است. از ابتدای سال ۹۸ برای ۷۶ طرح در حوزه زیرساخت‌های مربوط به توسعه گردشگری مبلغ ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده ‌است. همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، ۴ مورد موافقت اصولی راه‌اندازی تاسیسات گردشگری داشته‌ایم که تعداد ۱۰ موافقت اصولی از آن‌ صادر شده‌ و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین ۴۶ پروژه طی سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده که ارزش آن‌ها ۴۷۸ میلیار تومان است و ۶۵۰ ظرفیت اشتغال در این حوزه ایجاد شده ‌است.

۱۰۳ بوم‌گردی در خراسان رضوی فعال است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه بوم‌گردی بیان کرد: ما تا ابتدای سال ۹۷، ۲۶ بوم‌گردی داشته‌ایم که در حال حاضر این تعداد به ۱۰۳ بوم‌گردی فعال افزایش پیدا کرده‌ و ۴۹ بوم‌گردی دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. به‌علاوه ۱۰۰ موافقت اصولی جهت راه‌اندازی بوم‌گردی صادر شده و ان‌شاءالله در سال‌های ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین در ابتدای سال ۹۸ جهت ارتقای بخش تخصصی تاسیسات گردشگری، دوره‌های آموزشی برگزار کردیم که در این دوره‌ها ۲۱۴ هزار ساعت آموزش انجام گرفته و با استقبال بسیاری خوبی مواجه شد. این دوره‌ها به کیفیت و کمیت خدمت به مسافران، گردشگران خارجی و داخلی و زائران استان در تأسیسات گردشگری کمک می‌کند.

شناسایی ۱۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری در خراسان رضوی

مکرمی‌فر تصریح کرد: در آذر ماه سال گذشته، با حضور ۶ استان‌دار، وزیر و بخش خصوصی همایشی برگزار شد که در این همایش، فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در استان را مورد مطالعه قرار دادیم که این اقدام با ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاران در راستای توزیع سفر در سطح استان صورت گرفته ‌است. تمام جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی که در سطح استان وجود دارد، بخش خصوصی می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر ۱۳۰ فرصت با سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر شناسایی شده ‌است.

وی اضافه کرد: این مطالعات انجام‌شده بدون ریسک است؛ به این معنی که سود سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند. از طرفی اهمیت این مطالعات بیشتر به این دلیل است که تمام‌ پروژه‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته، از زیرساخت‌های کاملی اعم از جاده، آب، برق و گاز برخوردار است. سه شهر استان زیرساخت‌های لازم را ندارد و در آن‌ها مبلغی که باید سرمایه‌گذار با کمک دولت پرداخت کند، ۳.۵ میلیارد تومان است و این اقدام باعث توزیع سفر در سطح استان می‌شود.

پنج تشکل گردشگری دیگر در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته‌، ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای در سطح استان است که از ۱۰ تشکل، تعداد پنج تشکل به صورت رسمی شکل گرفته ‌است. براساس برنامه پنج ساله ششم و براساس دستورالعمل و بخشنامه‌هایی که برای اداره کل تکلیف شده‌ است، این تشکل‌ها به عنوان بازوان قوی در کنار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش می‌کنند تا اهداف توسعه گردشگری محقق شوند. عمده فرایند پنج تشکل دیگر نیز انجام شده‌ و امیدواریم آن‌ها نیز به زودی محقق شوند.

تنها ۴۳۵ واحد از تاسیسات گردشگری کل استان بازگشایی شده‌ است

مکرمی‌فر ادامه داد: استان خراسان رضوی یکی از معدود استان‌هایی است که کانون‌ هماهنگی تشکل‌های گردشگری در آن شکل گرفته‌ است. به طوری که انتخابات آن انجام شده و فرایندهای بعدی آن در حال انجام است. کل تاسیسات گردشگری که در حال حاضر در استان موجود است، ۲۲۷۹ واحد است که به دلیل شیوع ویروس کرونا هم‌اکنون تنها ۴۳۵ واحد بازگشایی شده‌اند. درصد اشغال اتاق‌های واحدهای بازگشایی‌شده ۱۹ درصد و این درصد به تناسب کل واحدها، ۴ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: نظارت‌هایی نیز از سوی اداره کل و با همکاری تشکل‌های حرفه‌ای تاسیسات گردشگری در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون تعداد ۲۲۶۴ تذکر، ۵۷۴ اخطار و ۳۱۴۶ نامه جهت جلوگیری از فعالیت‌هایی که تخلف داشته‌اند، ارسال شده ‌است. همچنین ۳۱۹ مورد رسیدگی به شکایات، ۵۵۰ تمدید پروانه بهره‌برداری و ۱۰۴ صدور پروانه بهره‌برداری صورت گرفته و ۶۱۰ مورد پلمپ و تعلیق تاسیسات گردشگری که تخلفاتی خارج از قانون مرتکب شده‌اند، از سوی سازمان انجام شده ‌است.

بی‌کاری بیش از ۱۷ هزار نفر ناشی از کرونا در حوزه تاسیسات گردشگری 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی گفت: درباره آمار بی‌کاری ناشی از تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مجموعا ۱۷ هزار و ۹۶۶ نفر در حوزه تاسیسات گردشگری بی‌کار شده‌اند. یکی دیگر از اقداماتی که آغاز شده‌، تجهیزات سرویس‌های بهداشتی و هم‌چنین نمازخانه‌های میان‌راهی بوده ‌است که با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان در حوزه سرویس‌های بهداشتی و ۶۹ میلیون تومان جهت تجهیز نمازخانه‌ها میان‌راهی در محورهایی که زائران به مشهد مشرف می‌شوند، انجام گرفته ‌است.

۱۳ موزه جدید در خراسان رضوی افتتاح خواهد شد

مکرمی‌فر درمورد موزه‌های استان اظهار کرد: ددر حال حاضر ساخت ۱۳ موزه در استان آغاز شده که از این تعداد سه موزه تمام شده و آماده افتتاح است و تنها به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز افتتاح نشده‌ است. سه موزه دیگر نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام کارهای آن انجام شده‌ که ان‌شاءالله دهه فجر افتتاح خواهد شد. پنج موزه هم پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی داشته و در صورت تخصیص اعتبار در روز جهانی موزه(۲۸ اردیبهشت‌ماه) به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص صنایع دستی استان تصریح کرد: دو روستا و یک شهر در حوزه صنایع دستی ملی شده‌اند. روستا «بسک» در زمینه ابریشم، شهر «بایک» و شهر «فیروزه» نیز در حوزه صنایع دستی سنگ‌های قیمتی ملی شده‌اند. همچنین ۹۳۵۰ هنرمند از ما پروانه تولید اخذ کردند و در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی افزود: سال گذشته و قبل از شیوع کرونا، گردشگری سلامت استان در وضعیت عالی قرار داشت زیرا ۱۱ بیمارستان واجد شرایط گردشگری سلامت موجود است و پزشکان ماهری در استان حضور دارند. به این ترتیب تمام زمینه‌های درمان افراد خارجی در مشهد وجود دارد و دفاتر خدمات مسافرتی ما نیز در این خصوص اهتمام می‌ورزند. سال گذشته ۲۰ هزار عمل جراحی و ۱۰۰ هزار عمل سرپایی برای خارجی‌ها در مشهد انجام شده‌ است اما به دلیل لغو پروازها در پی شیوع ویروس کرونا متأسفانه این آمار به صفر رسیده ‌است.

مکرمی‌فر درخصوص حفاظت و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و فرهنگی استان تشریح کرد: از زمان حضور در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تلاش کرده‌ایم وضعیت موجود تثبیت و به تخلفات رسیدگی شود. به طوری که ساخت‌وسازها در چهارچوب قوانین جاری بافت‌های تاریخی و ابلاغ‌های صورت گرفته، انجام شود. جلسات در خصوص بافت، حدود ۲۵ ماه و تقریبا  ۴۰ جلسه در تهران و استان به صورت تخصصی برگزار شده و در این مورد تصمیم‌گیری شده ‌است. تمام این تلاش‌ها منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان استاندار و وزیر مسکن و شهرسازی شده ‌است. وزیر مسکن در این تفاهم‌نامه آورده ‌که باید شیوه‌نامه‌ای تهیه شود که از پس از تدوین و تصویب آن، اقدامات براساس این شیوه‌نامه در خصوص بافت انجام گیرد. در همین راستا شیوه‌نامه‌ مزبور تهیه و مصوب شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تقاضای تعطیلی موقت بیش از ۱۰۰ آژانس مسافرتی در خراسان رضوی

ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری در خراسان رضوی تا اطلاع ‌ثانوی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *