تورهای خانوادگی

منع فعالیت تورهای مختلط

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تمام تورهایی که قصد برگزاری دارد، مخصوصا تورهای خانوادگی هیچ‌گونه منعی برای فعالیت ندارد اما در ابلاغی که صورت گرفته برگزاری تورهای مختلط غیرشرعی که ممکن است موجب مشکلاتی شود، ممنوع شده است.

یوسف بیدخوری در نشست خبری هفته جهانی گردشگری که در محل هتل آرمان مشهد برگزار شد، در خصوص نحوه و شرایط پذیرش مسافران و گردشگران در واحدهای اقامتی اظهار کرد: در خصوص اقامتگاه‌های دستگاه دولتی به صورت متوالی و در جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر، مصوبه گذرانده‌ایم که تمام دستگاه‌های دولتی با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌ها اجازه پذیرش مسافر را نداشته‌ باشند. همچنین پذیرش مسافر توسط مدارس، حسینیه‌ها و تکایا نیز در ایام پیک مسافر ممنوع شده است.

وی ادامه داد: اما تعدادی از دستگاه‌های دولتی هستند که مجوز گرفته‌اند و البته برخی از این مجوزها از گذشته بوده ‌است. در حال حاضر نیز ما آمادگی کامل داریم که اگر دوستان شرایط، ضوابط و استانداردهای ما را رعایت کنند و به شرط واگذاری به بخش خصوصی برای بهره‌برداری، این اجازه به آن‌ها داده می‌شود که فعالیت‌هایی در زمینه پذیرش مسافر داشته ‌باشند؛ کمااینکه در حال حاضر ممکن است بسیاری از هتل‌های پنج ستاره ما مالکیت اصلی دولتی داشته باشد اما با توجه به نحوه بهره‌برداری و برنامه‌ای که برای آن‌ طراحی شده‌، در قالب بخش خصوصی اداره شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص تشکل‌های گردشگری خاطرنشان کرد: عنوان «جامعه» بیشتر به تاسیسات گردشگری اطلاق دارد. در خصوص دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان بیشتر عنوان «انجمن» مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا بر قانون برنامه ششم به ما تکلیف شد که تمام تاسیسات گردشگری که در آیین‌نامه «ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری» به آن اشاره شده‌، بر اساس ماده ۲۵ همین آیین‌نامه باید به ما مراجعه کرده تا جامعه و یا تشکل حرفه‌ای خود را تاسیس کند.

بیدخوری بیان کرد: جامعه هتل‌داران جزو اولین جوامعی بود که در استان و تقریبا در کشور گروه تخصصی خود را تشکیل داد. بعد از آن و براساس دستورالعمل، پنج انجمن و یا جامعه‌ای که بتوانند پروانه بهره‌برداری از ما بگیرند، می‌توانند کانون تشکیل دهند. کانون تشکل‌های گردشگری نیز در یکی دو هفته گذشته راه‌اندازی شده و این کانون به جهت هم‌فکری‌ها و همراهی‌هایی که در جلسات مشترک دارد، می‌تواند کمک بزرگی به بخش خصوصی داشته ‌باشد.

وی اضافه کرد: اگر ما اتحادیه را غیرقانونی می‌نامیم، به این دلیل است که در قانون قید شده تاسیسات گردشگری، انجمن‌ها و جوامعی که تشکیل می‌شوند، از قانون نظام صنفی که اتحادیه بر اساس آن تشکیل می‌شود، مستثنی هستند؛ لذا چنانچه برخی در قالب اتحادیه فعالیت دارند، این فعالیت بیشتر مربوط به دستگاه‌های متولی، یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و آن‌ها باید در این خصوص تعیین تکلیف کنند اما در شرایط فعلی تمام فعالیت‌ها، جلسات و برنامه‌هایی که از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام می‌شود، لزوما با انجمن‌ها و جوامعی است که زیر نظر آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و تشکیل شده و بر اساس قوانین گردشگری فعالیت دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص ممنوعیت برگزاری برخی تورهای گردشگری تصریح کرد: متاسفانه ما در برنامه‌های مختلفی که رصد می‌کردیم، زمانی که به برخی از دوستانی که تورهایی برگزار می‌کردند، ایراد گرفته می‌شد. این افراد خود را به وزارت ورزش و جوانان منتسب می‌کردند و اظهار می‌کردند اداره کل ورزش و جوانان به آن‌ها مجوز داده ‌است اما زمانی که اداره ورزش و جوانان پیگیر موضوع می‌شد، می‌گفتند از اداره کل میراث فرهنگی مجوز دارند. در بررسی‌هایی که انجام شده متوجه شدیم ۸۰ درصد این تورها هیچ‌یک از مجوزهای لازم را نداشته و در برخی از این تورها هیچ‌کدام از اصول اخلاقی لازم نیز رعایت نمی‌شود.

در این جلسه سعید ولی‌زاده، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، در خصوص ممنوعیت فعالیت برخی از تورهای گردشگری اظهار کرد: درمورد تورهای مختلط که به هر شکلی انجام می‌شده‌، در واقع هدف برخورد با تورهای طبیعت‌گردی غیرمجاز بوده ‌است که به صورت مختلط برگزار می‌شد. متاسفانه این نوع برگزاری به سمت تورهای مجاز نیز سوق پیدا کرده ‌است. حدود سه ماه است که در این زمینه با دادستانی محترم و پلیس امنیت اخلاقی همکاری تنگاتنگ داشته‌ایم. در عین حال هدف ما جلوگیری از فعالیت دفاتر مسافرتی مجاز که از فیلترهای مختلف وزراتی عبور کرده‌اند و موفق به اخذ مجوز شده‌اند، نیست.همچنین دفاتر مسافرتی ما طبق قانون حق تفتیش در مسائل شخصی افراد نداشته و مجاز به این کار نیستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر به قلب حیات وحش خراسان شمالی با برگزاری تورهای گردشگری

افزایش تورهای غیرمجاز گردشگری در خراسان شمالی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *