چهارمحال و بختیاری

۸۰ اثر در چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ اثر تاریخی در استان نیازمند تعمیر و مرمت است، گفت: مرمت قلعه تاریخی چالشتر تقریبا به پایان رسیده، اما نیازمند حفاظت است.

کورش بابائیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت مرمت بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از سنوات گذشته اعتبارات ملی و استانی از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته اعتبارات مربوط به تعمیر، مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی به علت مشکلات اقتصادی در کشور تا حدودی کاهش پیدا کرد و اعتبارات این بخش با اولویت به مرمت‌های اضطراری تخصیص پیدا می‌کند.

بابائیان تاکید کرد: درحال حاضر مرمت قلعه فرخشهر، نگهداری از قلعه چالشتر، مرمت پل مصلی بروجن، بافت تاریخی روستای سوادجان و یاسه‌چای، قلعه امامزاده دستگرد، قلعه شلمزار، قلعه بارده و تعدادی از حمام‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ اثر تاریخی در استان نیازمند تعمیر و مرمت است، عنوان کرد: تعدادی از بناهای تاریخی از جمله حمام‌ها در مالکیت اداره‌کل اوقاف و امورخیریه است، می‌توان با تغییر کاربری این بناها و تبدیل به بوم‌گردی مرمت و نگهداری، آن‌ها را به سرمایه‌گذار واگذار کرد.

وی در خصوص وضعیت قلعه چالشتر در شهرستان شهرکرد، یادآور شد: مرمت این قلعه تاریخی تقریبا به پایان رسیده است، اما هرساله باید اعتباری برای نگهداری و حفاظت از این قلعه اعتبار اختصاص داد.

بابائیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه موزه در مجموعه تاریخی قلعه چالشتر ایجاد شده  و دو موزه دیگر نیز آماده افتتاح است، اما شرایط به وجود آمده در بحث کرونا موجب شد این مسئله انجام نشود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چهارمحال بختیاری _سوئیس ایران

سامان _ نگین گردشگری چهارمحال وبختیاری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *