“دریاچه گهر” بهشت گمشده ایران – لرستان

 

دریاچه آب شیرین دائمی گهر واقع  در منطقه حفاظت شده اشترانکوه دورود که به «نگین اشترانکوه» معروف است درفاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر درود در استان لرستان واقع شده است .به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

دریاچه گهر در میان اروپائیان به نام دریاچه ایران شناخته شده است چراکه این منطقه به وسیله ی یک زمین شناس اتریشی به نام آ رودلر کشف شده است . وی توانست به مدت سه ماه در این منطقه زندگی کند و با هزار کلیومتر راهپیمایی توانست نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر ماندگار کند.

این دریاچه از دو دریاچه به نام های گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است . دریاچه گهر کوچک در فاصله یک کیلومتری از گهر بزرگ توسط درختان احاطه شده است.از ویژگیهای «بالا دره گهر» وجود بیدستانهایی است که در ساحل شرقی دریاچه گهر بزرگ گسترده‌است. اطراف دریاچه پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می‌باشد. گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبقو لاله وحشی تاج خروسی و اختر می‌باشند.

دریاچه ی زیبای فیروزه ای رنگ گهر لرستان

حداکثر عمق دریاچه گهر به ۲۸ متر میرسد که به دلیل عمق کم آن ماهی های کف دریاچه به راحتی قابل دیدن میباشد. در آب بسیارزلال و فیروزه ای رنگ آن ماهی های قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز یافت میشود .آب اصلی تامین کننده در یاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله‌است که دارای آبی بسیار خنک ورنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگ ریزه یا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شود.

دریاچه گهر بزرگ در ارتفاع ۲۳۶۰ متری از سطح دریا است که حدود ۱۷۰۰ متر طول و بین ۴۰۰- ۸۰۰ متر عرض متغیر دارد . در این دریاچه به دلیل  داشتم ساحل ماسه ای و امکان شنا کردن تفریگاه تابستانی مناسبی برای جذب طبیعت دوستان و گردشگردان میباشد .

بهترین زمان برای سفر به دریاچه گهر ماههای تیر و مرداد است چراکه تمام مسیر پوشیده از شقایق های رنگی و لاله های واژگون است . مسیر دریاچه گهر از سمت شهر درود و شهر الیگودرز امکان پذیر است .

مسیر الیگودرزبه دریاچه گهر به دوبخش ماشین رو و پیاده تقسیم میشود که ۴۵ کیلومتر آن جاده آسفالته ۲۰ کیلومتر جاده ی خاکی مسیر سواره ی آن  اگرچه کوتاهتر و سرسبزتر است اما هر اتوموبیلی  قادر به طی کردن آن نمیباشد .  حدود ۶ کلیومتر آن پیاده روی در یک مسیر زیبا شما را به این دریاچه خواهد رساند .  اگر قصد سفر و بازدید از این منطقه بسیار بکر و زیبا دارید دیدن ستاره هارادرآسمان گهرفراموش نکنیدچون بسیار زیبا هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *