روستای خاکو-گردشگری

روستایی که فقط هدف گردشگری شد!

در گردشگری روستایی می‌توان منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی نواحی روستایی را به عنوان یک کالای فرهنگی گردشگری به گردشگران روستاها ارائه کرد.

سیاست بیشتر کشورهای اروپایی بر این است که توسعه صنعت گردشگری باعث رشد اقتصاد روستایی می‌شود و مکمل فعالیت‌های کشاورزی است، به عبارت دیگر ماهیت این نوع گردشگری ایجاد اشتغال، درآمد و متنوع‌سازی اقتصاد و مشارکت اجتماعی از طریق استفاده از منابع محلی است.

از آنجا که صنعت گردشگری روستایی صنعتی کم هزینه و مناسب است، می‌تواند به توسعه حوزه روستایی منجر شود، در کشور ما حدود ۴۰۰ روستای هدف گردشگری وجود دارد که اگر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود باعث رشد این روستاها می‌شود.

دهیار روستای خاکو از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان درباره اهداف گردشگری روستایی به خبرنگار ایسنا گفت: مسائل آموزشی مانند آموزش افراد برای خدمت در توریسم روستایی به منظور توسعه پایدار، آماده کردن افراد برای تأسیس و مدیریت صنایع کوچک و مشارکت در تصمیم‌گیری صنعت توریسم روستایی از اهداف این نوع از گردشگری است.

فرهاد طهماسبی ادامه داد: افزایش میزان مشارکت روستائیان مانند فراهم کردن امکانات تفریحی، ورزشی، معرفی سیمای جغرافیایی طبیعی روستا و افزایش درآمد مردم از دیگر اهداف گردشگری روستایی است که مورد آخر مهمترین آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه نیاز مردمی که روستاها را مقصد سفر انتخاب می‌کنند، باید شناخته شود، اظهار کرد: آموزش افراد در توسعه روستایی اهمیت زیادی دارد همچنین باید فرصتی فراهم کنیم که افراد فعالیت‌ها و تفریحاتی که در روستا برای توسعه پایدار وجود دارد را بشناسند.

طهماسبی بیان کرد: از مزایای گردشگری روستایی توزیع عادلانه ثروت، ایجاد و گسترش مشاغل پایدار، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر، حفظ زادبوم روستاها و منابع طبیعی است.

دهیار روستای خاکو خاطرنشان کرد: گردشگری صنعت سبزی است که با محیط زیست سروکار دارد بنابراین حتماً باید منابع طبیعی حفظ شود، علاوه بر این ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی که برای بانوان بسیار مفید است، جایگاه مهمی دارد.

وی تصریح کرد: از مشکلات گردشگری روستایی فقدان مهارت‌های مدیریتی در زمینه گردشگری که در روستاها وجود دارد و طرح‌هایی که اجرا می‌شود، است، مسئولان ادارات اجرایی مرتبط هم احتمالاً این ضعف را دارند و به طور کامل با صنعت گردشگری آشنایی ندارند.

این دانش‌آموخته رشته گردشگری افزود: نکته دیگر مربوط به بازاریابی است که در صنعت گردشگری بسیار مهم و در روستاهای ما محدود است، علاوه بر این زیرساخت‌ها مانند حمل و نقل و جاده‌ روستاها هم اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه اطلاعات محدود اهالی روستا از خواسته‌های گردشگران، مشکل دیگر این حوزه است، ادامه داد: فصل محدود گردشگری روستایی از دیگر معضلات موجود است؛ به عنوان مثال فصل گردشگری در روستای خاکو از اردیبهشت و خرداد آغاز و مهرماه تمام می‌شود.

دهیار روستای خاکو با اشاره به اینکه این روستا از سال ۸۹ به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است، اظهار کرد: بیشترین مشکل روستای خاکو زمان‌بر شدن پروژه‌های بنیاد مسکن است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن از سال ۹۷ اقداماتی را در روستا آغاز کرده و متأسفانه تاکنون تنها ۳۰ درصد از سنگفرش کوچه‌ها انجام شده است، در خاکو هشت کوچه وجود دارد که باید طی چهار ماه سنگفرش می‌شد اما سه سال طول کشیده، علاوه بر این امسال پروژه زیرسازی معابر تعطیل بود.

طهماسبی توضیح داد: از دیگر مشکلات این روستا تأمین آب شرب است به طوریکه روستای خاکو آب شرب مناسب و سالم ندارد و با وجود اینکه چندین بار به صورت کتبی گزارش داده‌ایم نتیجه‌ای نداشته است.

وی اضافه کرد: نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشکل دیگر روستاست به طوریکه در خاکو شبکه فاضلاب وجود ندارد و فاضلاب به رودخانه پایین روستا می‌رود که این اتفاق باعث نارضایتی مردم شده است، اداره آب و فاضلاب هم می‌گوید روستا تحت پوشش ما نیست و نمی‌توانیم اقدامی بکنیم.

طهماسبی یادآور شد: مشکل بعدی درباره جاده روستای خاکو است که چندین بار در این باره به اداره راه و بخشداری همدان نامه داده‌ و اعلام کرده‌ایم، جاده روستا به علت کوهستانی بودن خطرناک است و نیاز به تعمیر اساسی، خط‌کشی، نصب نیوجرسی و علائم راهنمایی و رانندگی و … دارد که با وجود پیگیری‌های بخشداری همدان هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه عدم همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با دهیاری‌ خاکو برای معرفی روستا صددرصد است، اضافه کرد: در طول ۱۰ سالی که دهیار روستا هستم، یک نفر از مسئولان میراث فرهنگی با بنده در ارتباط نبوده است که پیگیر مشکلات روستا باشند و یا جلسه‌ای برگزار کنند.

دهیار با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات در روستای خاکو عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند بنیاد مسکن، ادارات آب و مخابرات با یکدیگر است، گفت: کمبود اعتبارات عمرانی برای روستاهای گردشگری نیز معضل بعدی است، مسئولان باید روستاهای هدف گردشگری را با نگاه ویژه‌ای ببینند، طرح‌ها و پروژهای بیشتری در این روستاها وجود دارد بنابراین به اعتبارات بیشتری نیاز دارند.

طهماسبی شرح داد: سه سال گذشته اعتباری برای بازارچه محلی روستای خاکو درنظر گرفته شد اما به علت اینکه مشکل زمین داشتیم و باید زمین بازارچه محلی را از اداره منابع طبیعی تحویل می‌گرفتیم تا امسال زمان برد و در حال حاضر با مبلغ‌ سه سال پیش نمی‌توان اقدامی برای راه‌انداری این مکان انجام داد.

وی در ادامه به معرفی اجمالی روستای خاکو پرداخت و یادآور شد: این روستا حدود ۳۵۰ نفر جمعیت دارد، شغل اهالی روستا باغداری است و آلبالو، گیلاس، سیب و گردو عمده محصول آن‌ها است، بافت سنگی روستا واجد ارزش است و مردم با سنگ‌های سیاه منطقه خانه‌های خود را می‌سازند و روستا در دامنه دره و کنار رودخانه قرار دارد و طبیعت فوق‌العاده‌ای به وجود آورده است.

طهماسبی ادامه داد: گردشگران زیادی از روستای خاکو به ویژه در آخر هفته‌ها بازدید می‌کنند، با این وجود در این روستا اقامتگاه بومگردی وجود ندارد، چند نفر از اهالی روستا حدود یکسال است که پیگیر احداث خانه بومگردی هستند اما تاکنون موفق به اخذ مجوز نشده‌اند.

دهیار روستای خاکو با اشاره به اینکه این روستا نزدیکترین روستای هدف گردشگری به شهر همدان است، خاطرنشان کرد: روستای خاکو تنها چهار کیلومتر تا همدان فاصله دارد بنابراین می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگرانی که از همدان بازدید می‌کنند، باشد اما در حال حاضر به علت نیمه کاره ماندن طرح‌های روستا و عدم اقامتگاه بومگردی ماندگاری گردشگر در روستا نداریم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

باید نگاه خود به جایگاه گردشگری در کشور را تعدیل کنیم

تامین ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۴۷۳ طرح گردشگری روستایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *