نهر مسیح خاتم

سرچشمه نهر مسیح خاتم کجاست؟

شهرستان خاتم با دارا بودن جاذبه های منحصر به فرد توریستی و اکوتوریستی (گردشگری و گردشگری طبیعی) مورد علاقه گردشگران است.خاتم با آثار طبیعی نظیر کوه ‌های سر به فلک کشیده، غارها، جنگل ‌ها، درختان کهنسال و البته آثار و ابنیه تاریخی همچون نگینی بر انگشتر گردشگری استان یزد می‌ درخشد.این شهرستان از شمال به شهرستان مهریز، از شمال غرب به شهرستان ابرکوه، از شرق به شهرستان شهربابک در استان کرمان، از غرب به شهرستان بوانات در استان فارس و از جنوب با شهرستان نیریز از استان فارس هم مرز است. سرچشمه نهر مسیح خاتم که در پارک جنگلی شهرستان خاتم و جنوبی ترین نقطه استان یزد واقع شده، قلب تپنده و شاهرگ حیاتی این شهرستان به شمار می رود. سرچشمه نهر مسیح در پای دامنه کوهی به همین نام در پنج کیلو متری غرب شهرستان خاتم واقع شده است.

سرچشمه نهر مسیح و پارک جنگلی آن در فاصله ۵ کیلومتری هرات واقع شده و نهر مسیح با دبی ۳۲۰ لیتر در ثانیه از آن سرچشمه گرفته و از قلب شهر هرات مرکز شهرستان خاتم عبور می کند.

سرچشمه نهر مسیح شهرستان خاتم یک سرشاخه اصلی دارد که در طی مسیری کوتاه و پیشرو، چندین چشمه دیگر نیز به آن ملحق می شود. این چشمه یکی از پرآب ترین چشمه ها و دائمی ترین رودخانه های استان یزد را تشکیل می دهد که در تمام فصول سال جاری و همیشه خروشان است. حجم آب چشمه نهر مسیح هرات در سال های پرآبی به ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه می رسد ولی اخیرا میزان آبدهی آن به ۱۸۰ لیتر بر ثانیه کاهش داشته است.

نهر مسیح خاتم

این مکان بالاترین میزان بازدید و جذب گردشگر را در سطح شهرستان خاتم را بخود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که مراسم نوروز گاه شهرستان خاتم نیز در این محل با حضور مردم برگزار میشود.

طبیعت بکر و مسیرهای کوهپیمایی، چشمه و خود مسیر چشمه به قنوات از دیدنی های این منطقه می باشد. مسیر آب این چشمه به صورت آب کانال از وسط شهر هرات می گذرد که دو طرف این مسیر خیابان کشی شده و می توان گفت آب به نوعی از وسط این خیابان می گذرد و یکی از دیدنی های این شهر است.

امکانات رفاهی

پارک سرچشمه نهر مسیح خاتم که در همسایگی این رودخانه قرار گرفته بر جذابیت چشمه افزوده و آن را به تفرّجگاهی جذاب و حیرت ‎انگیز در دل کویر تبدیل کرده است. این پارک دارای امکانات رفاهی نظیر فروشگاه‎‎ مواد غذایی، رستوران، فضای بازی کودکان، زمین های ورزشی، سکّوهای اقامتی، چندین سرویس‌ بهداشتی و … می باشد.

نهر مسیح خاتم

موقعیت مکانی

این نهر در پنج کیلومتری جنوب شرق شهر هرات واقع در شهرستان خاتم و در جنوب استان یزد واقع شده است. این شهرستان مرز بین ۶ استان یزد، کرمان و فارس می باشد.
دسترسی به این چشمه در استان یزد از طریق مسیر یزد-خاتم با فاصله ۲۲۰ کیلومتر در استان کرمان از طریق مسیر شهربابک به خاتم با فاصله ۵۰ کیلومتر و در استان فارس از دو مسیر نی ریز-خاتم با فاصله ۱۲۲ کیلومتر و بوانات-خاتم با فاصله ۹۲ کیلومتر امکان پذیر است.

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری خاتم

شهرستان خاتم دارای ۲۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی می باشد که حدود ۶۹ اثر آن، ثبت ملی شده و چندین اثر دیگر در انتظار ثبت هستند.

غار خانه خدا، قلعه ملکی هرات، قلعه محمد باقری، جنگل های باغ شادی و باغ معدن، منطقه شکار ممنوع قره تپه هرات، قنات تاج آباد (قلعه محمد کریم خان)، قنات نفس القریه، چنارهای کهنسال و جنگل های کرخنگان، مسیرهای کوهپیمایی، طبیعت بکر، چشمه و کانال آب به شکل مسیر قنوات و … از دیگر جاذبه های تماشایی شهرستان خاتم است.

مرتبط:

طبیعت دل انگیز چشمه غربالبیز مهریز

غار پشوم (غار دوسر)، بزرگترین تالار غار ایران

چشمه غربال بیز یکی از دیدنی های یزد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *