گردشگری خوب

ویژگی‌ها و عوامل مؤثر در برگزاری یک رویداد گردشگری خوب چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که برگزاری رویدادها و ایونت‌های گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی و توجه بسیاری است، به توضیح ویژگی‌ها و عوامل مؤثر در برگزاری یک رویداد و ایونت گردشگری جذاب پرداخت.

 حمداللّه سجاسی قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ویژگی‌های یک رویداد و ایونت گردشگری خوب و جذاب، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در کشور ما ایونت‌های بین‌فرهنگی بیشتر مورد استقبال قرار گیرند؛ چون جذبه‌ها و فرهنگ‌های گروه‌های مختلف را با خودشان دارند. البته ایونت‌ها هر چقدر بین‌المللی‌تر، خاص‌تر و متفاوت‌تر باشند، جذابیت بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: تبلیغات گسترده در برگزاری یک ایونت خوب خیلی مهم است. یک ایونت یا رویداد خوب گردشگری باید درگیرکننده مردم محلی و صاحبانش باشد؛ یعنی هر چقدر ایونت خودجوش‌تر باشد، استقبال از آن بیشتر، تصنعی بودن آن کمتر و به واقعیت بیشتر نزدیک می‌شود و نشان دهنده پتانسیل‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که بومی‌سازی رویدادها بر اساس شرایط فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: مردم از ایونت‌هایی که به فرهنگ و مذهب خودمان نزدیک‌تر هستند، بیشتر استقبال می‌کنند. همچنین باید به سلایق ویژه و گروه‌های سنی نیز در ایونت‌های گردشگری توجه داشته باشیم.

سجاسی قیداری با اشاره به این‌که باید به دلایل برگزاری رویدادها و ایونت‌های گردشگری توجه کنیم، افزود: این دلایل می‌تواند جذب مردم به یک مقصد خاص، هدایت کردن جریان گردشگری به یک منطقه و مکان خاص و جلب مردم به یک مقصد در ایام غیراوج سفر باشد که یکی از قابلیت‌های ایونت‌ها همین است. به عنوان نمونه در فصل زمستان و در اوج سرما ایونتی تحت عنوان تخفیف زمستانی لباس در ترکیه داریم؛ چون کشور ترکیه به شدت سرد و تعداد گردشگر هم پایین آمده؛ لذا دست‌اندرکاران گردشگری قصد دارند با تخفیف زمستانه، حجم انبوهی از گردشگران را جذب کنند.

وی با تاکید بر جلب توجه رسانه‌ها در هنگام برگزاری ایونت‌ها، اضافه کرد: بسیاری از مردم با برگزاری یک ایونت در یک مکان خاص قصد دارند تا توجه رسانه‌ها را به آن مکان بیشتر کنند. همچنین ایونت‌ها می‌توانند ایجاد محرک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مردم محلی باشند و سبب تحرک‌بخشی اجتماعی شوند. از طرفی ایونت‌های گردشگری می‌توانند به برندینگ مکانی مقصدهای گردشگری کمک کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که از دیگر دلایل برگزاری ایونت‌ها تشویق گردشگران به تکرار سفر است، خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که در برگزاری ایونت‌ها باید اختیارات بیشتری به بخش خصوصی بدهیم و دولت‌ها و سازمان‌های دولتی باید نقش نظارت داشته باشند. هر چقدر بخش خصوصی فعال‌تر باشد، ایونت‌ها مردمی‌تر و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

سجاسی قیداری با اشاره به اهمیت تاثیر رویدادها و ایونت‌ها، افزود: ما ایونت را به این جهت برگزار می‌کنیم که یک مقصد از منافع آن، بهره‌مند شود و همچنین جاذبه یک مقصد هم به شهروندان و هم به گردشگران معرفی شود. به عنوان مثال گاهی افرادی که در مشهد زندگی می‌کنند، خیلی از مکان‌ها و رسوم آیینی و فرهنگی مشهد را نمی‌شناسند. ایونت‌ها کمک می‌کند که افراد با فرهنگ خودشان و محیطی که در آن زندگی می‌کنند، بیشتر آشنا شوند. ایونت‌ باعث هم‌گرایی اجتماعی و هم‌زبانی فرهنگی می‌شود؛ در بین مردم محلی با گردشگران هم‌گرایی اجتماعی ایجاد می‌کند و دیدگاه‌های آنان را نسبت به یکدیگر نزدیک می‌کند.

ایونت‌ها سبب افزایش پیوند گردشگر و مردم محلی می‌شوند

وی عنوان کرد: ایونت‌ها باعث نشاط فضای عمومی زندگی‌ها در شهرها و روستاها می‌شود و مردم در بستر خیابان‌ها و کوچه‌ها یکدیگر را می‌بینند؛ یعنی اجتماع‌گرایی افزایش پیدا می‌کند. افزایش پیوند گردشگر و مردم محلی، افزایش ماندگاری سفر، افزایش تکرار سفر، گسترش توسعه بازاریابی مقصدها و شناخته شدن بیشتر آن مقصد از دیگر اثرات برگزاری ایونت‌هاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: ایونت‌ها باعث برندسازی و برند شدن یک مکان هم می‌شوند و به همین جهت مقصدها با همدیگر رقابت می‌کنند؛ ایونت‌ها باعث فعال‌سازی اقتصاد محلی به ویژه مردم محلی می‌شوند، افراد خلاق در ایونت‌ها می‌توانند خلاقیت خود را بروز داده و شناخته شوند و به عبارتی ایونت نقش بازارچه‌های محلی را دارد. ایونت‌ها منجر به تقویت خانواده‌محوری در گردشگری می‌شوند؛ به ویژه ایونت‌هایی که در کشور ما جنبه آیینی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند که خانواده‌محور هستند. ایونت‌ها جستجوی تازگی و هیجان‌انگیزی را در افراد بیشتر می‌کند؛ بعضی از افراد می‌خواهند با بخش‌های ناشناخته فرهنگ خودشان آشنا شوند و ایونت ماجراجویی و اکتشاف فرهنگی را افزایش می‌دهد و این‌ها مجموعه اثرات در حوزه ایونت‌هاست.

رویدادهای خانواده‌محور، بهترین نوع رویدادها در ایران و مشهد هستند

سجاسی قیداری گفت: با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی در کل ایران و مشهد، بهترین نوع رویدادها، رویدادهای خانواده‌محور است که دسته‌بندی می‌شوند و در قالب مراسم‌های آیینی و مذهبی، نمایشگاه‌های هنری مانند عکس، نقاشی و پرتره، ورزشی و نمایشگاهی برگزار می‌شوند و اگر شهر مشهد می‌خواهد در این زمینه موفق شود، حتما باید تقویم ایونت آنلاین داشته باشد.

وی اظهار کرد: یکی از عناصر مؤثر در برگزاری یک رویداد خوب، هدف‌گذاری خوب برای یک رویداد است؛ چون رویداد نیز می‌تواند شکست بخورد و مردم از آن استقبال نکنند. همچنین انتخاب زمان و مکان مناسب برای ایونت از دیگر عوامل است. به عنوان نمونه برگزاری جشنواره آب در زمستان معنا ندارد ولی برگزاری جشنواره آدم‌برفی در زمستان بسیار مناسب است؛ وسط کویر نمی‌توان جشنواره آدم‌برفی برگزار کرد، ولی می‌توان جشنواره کویرگردی، رالی کویر و… برگزار کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: در برگزاری یک ایونت توجه به مخاطب و سلایق مخاطب خیلی مهم است؛ یعنی می‌تواند سبب موفقیت یک ایونت شود. وجود سازماندهی و مدیریت منظم رویداد نیز اهمیت دارد که البته عواملی که بیان شد در داخل آن قرار می‌گیرد. رسانه‌ها می‌توانند یک ایونت را بین‌المللی کنند به این صورت که هجمه‌ای از رسانه‌ها به یک ایونت توجه می‌کنند و آنقدر تبلیغ می‌کنند که استقبال از آن زیاد می‌شود؛ گاهی هم متاسفانه رسانه‌ها به بعضی از ایونت‌های خوب توجه نمی‌کنند و آن ایونت گسترده نمی‌شود.

سجاسی قیداری، تصریح کرد: در حوزه بازاریابی و تبلیغات شاخه‌های مختلفی را می‌توانیم ببینیم؛ مانند نقش رسانه‌ها، تورلیدرها، صاحبان هتل‌ها و رستوران‌ها، حمل و نقل و…که همگی نقش مثبت دارند. برخورد و آشنایی این افراد با ایونت خیلی مهم و تاثیرگذار است؛ بالاخره هر کدام از این‌ها با جامعه هدف یعنی گردشگری درگیر هستند و می‌توانند یک ایونت را معرفی و گردشگران را راهنمایی کنند.

مشهد باید برنامه سالانه ایونت داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: در مجموع شهر مشهد باید برنامه سالانه ایونت داشته باشد و گردشگرانی که قصد سفر به مشهد دارند، لیست برنامه‌های سالانه را بررسی و در صورت تمایل به شرکت در ایونت خاصی، متناسب با برنامه‌هایی که از قبل فیکس شده، برنامه سفر خودشان را تنظیم کنند. این کار سبب می‌شود مسافر، مدیریت سفر خوبی داشته باشد؛ ضمن این‌که زیارت و تفریح در کنار یکدیگر باید باشند چون ناقض یکدیگر نیستند و انسان مجموعه‌ای از این‌هاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به سؤوالی در خصوص ایجاد تحول در زمینه ایونت‌های گردشگری، عنوان کرد: خلاقیت‌ افراد در زمینه ایجاد ایونت بستگی به نگاه افراد و بازیگران مختلف به گردشگری دارد. به عنوان نمونه خلاقیت‌های سازمانی ما در رابطه با ایونت‌های گردشگری چیست؟ آستان قدس که به عنوان متولی مهم و تاثیرگذار در شهر مشهد در حوزه زائران است، چه رویدادهای خلاقانه‌ای را در طول سال برای زائران تهیه دیده است؟ این خلاقیت سازمانی است. میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان نهاد دولتی مسؤول در حوزه گردشگری، چه رویدادهای خلاقانه‌ای برای گردشگران در طول سال تهیه دیده است؟ این هم نوع دیگری از خلاقیت سازمانی است. از آن سطح که پایین‌تر می‌آییم، فعالان حوزه گردشگری مانند هتل‌داران هستند. این‌که چه رویدادهای خلاقانه‌ای برای جذب گردشگر تهیه دیده‌اند؟ مجموعه‌ای از هتل‌ها دور یکدیگر جمع و نمایشگاه‌های خاصی را برگزار می‌کنند؛ این که چه خلاقیت و نوآوری‌ای دارند و به چه جنبه‌هایی توجه می‌کنند تا گردشگر را جذب کنند، مهم است. بنابراین همه این‌ها باید به صورت سازمانی و سازماندهی شده به مسأله رویدادها اعم از رویدادهای آیینی، مذهبی، تفریحی، فرهنگی و اجتماعی نگاه کنند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *