غار-بورنیک

غاری ۳۰ هزارساله در اطراف تهران

ایران زمین این هفته از سفر به غاری در نزدیکی فیروزکوه می گوید که تا به امروز میزبان گردشگران بسیاری بوده است.
انسان همیشه بخاطر سرشت خود دنبال زیبایی ها و کشف چیزهای جذابی می گردد به همین منظور یکی از موضوعاتی که برایش اهمیت دارد رفع خستگی یک هفته کاری از تن خود است.

در واقع دلش می خواهد گاهی یک سفر متفاوت را تجربه کند که مدت زمان آن هم کوتاه باشد تا به انجام کارهای خود هم برسد.

در مسیر دماوند به فیروزه کوه، نزدیک روستای هرانده غار جالبی وجود دارد که مقصد خیلی از کوهنوردها و علاقه مندان به طبیعت است. البته از هرانده تا غار بورنیک باید حدود دو ساعت پیاده روی کنید. بور در لهجه محلی تغییر یافته کلمه “بار” است که این کلمه نیز ضمن ترکیب با واژه نیک به معنای محل امن و جایگاه نیک، مصطلح گردیده‌است . البته “بار” در اصل و اساس به معنای ساحل و جای امن هم به کار می‌رود و نام رودبار می‌تواند معنی ساحل و یا کنار رود داشته باشد.

هنگامی که از دهانه غار به دشت بورنیک نگاه می‌کنید، قطعا به یاد انسان‌های می‌افتید که ۳۰ هزار سال پیش خانه‌هایشان غارهای سرد آهکی بوده‌ و شاید در طول روز بارها کوه را بالا و پایین می‌کردند، بدون آنکه از پدیده ای به نام آرتروز خبر داشته باشند.

طبق اندازه گیریهای بعمل آمده، دهانه غار ۱۵*۱۰ متر و ارتفاع آن ۶ متر می‌باشد و از سطح دریا ۱۹۵۰ متر ارتفاع دارد.

مجموعه غار بورنیک از سه تالار عظیم شکل گرفته‌است که با پاگذاشتن به هر کدام با یک ارتفاع متفاوتی روبرو می شوید .زمانیکه در داخل این غار می ایستید و به آسمان نگاه می کنید رنگ زیبا و ابرهای بزرگش آنچنان توجه تان را جلب می کند که برای مدتی مبهوتش می شوید.

زمانیکه از ماشین خود تا این غار پیاده می روید در راه فضاهای سبزی را می بینید که می توانید نهار و یا صبحانه را همانجا صرف کنید. الیته بسیاری از گردشگران هم هستند که شب در کنار غار چادر می زنند و استراحت می کنند پس نگران نا امن بودنش نباشید .شما یک مکان امنی را برای گردش انتخاب کرده اید.

فرصت خوبی است تا با این آلودگی هوا در پایتخت به این فضای پاک بروید تا از هوایش لذت ببرید.اما برداشتن وسایل ضروری را هم از یاد نبرید چراکه در این سفر متفاوت به طور حتم لازمتان می شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *