سفرنامه غار گبر

تاریخ:  ۱۳۷۲/۰۸/۲۸

این برنامه جهت شناسایی کامل غار گبر و عکس گرفتن از غار اجرا شد.

پس از جمع شدن افراد شرکت کننده در ترمینال همگی در ساعت ۰۷:۳۰ حرکت کردیم و به سمت استهبان براه افتادیم. پس از گذشتن از پلیس راه  و پمپ آتشکده، حدود پنج کیلومتر بعد و در حدود روستای رونیز سفلی و تابلوی اداره راه  ۳۵ کیلومتر به استهبان توقف کرده و به سمت تلمبه ای در سمت راست جاده بود و ما را به اشتباه انداخت حرکت کردیم. در ساعت ۰۹:۳۰ پس از صرف صبحانه قصد حرکت را داشتیم که یک روستایی ما را بر آن داشت که از آن سوالی کنیم پس از سوال کردن متوجه شدیم که این تابلو نشانه ما نبوده  و تلمبه ای که ۱ کیلومتری این مکان وجود دارد نشانه ما بوده است  و به سمت آن حرکت کردیم. پس از رسیدن به نزدیکی که نشانه آن یک قلعه و دیوار گلی بود به سمت داخل دره تغییر مسیر دادیم و در ساعت ۱۱:۰۰  شیب دره را طی کردیم تا به دره اصلی و شیب اصلی غار رسیدیم.

پس از گذشتن از شیب که می بایست که از روی یال حرکت کنیم و به اشتباه از وسط دره حرکت کردیم  و همین حرکت را کند کرد، بلاخره به روی یال رسیدیم و پس از گذشتن از روی یال به سمت راست تغییر مسیر داده و به سمت سنگ چین هایی که نشانه کرده بودند رفتیم. دیواره هایی که غار درون آن هستند پدیدار بود ولی هیچ کس نمی توانست غار را ببیند و یا حتی دقیقا” بگوید که کجاست. پس از گذشتن از پیچ به سمت راست،  غار نمایان شد. دهنه غار بزرگ است ولی دهنه آن طوری قرار گرفته که از دید مخفی می باشد و چند درخت نیز جلوی آن وجود دارد. در ساعت ۱۲:۰۰ به غار رسیدیم و سریع وارد غار شده و شروع به عکس گرفتن کردیم و پس از گرفتن عکس بساط نهار را پهن کرده و نهار را خوردیم.

پس از کمی استراحت به علت درد گرفتن پای آقای عدالت گستر ساعت ۱۴:۴۵ حرکت کردیم و به سمت پائین رفتیم و بعد از رسیدن به نعل اسبی یال به سمت چپ و از روی جاده به سمت پائین حرکت کردیم. پس از راهپیمایی نسبتا” ملایم و آرام در ساعت ۱۶:۳۰ به جاده رسیدیم و منتظر ماشین شدیم که به علت تاریک شدن مجبور شدیم با یک تریلی تا سروستان رفته و سپس با اتوبوس به شیراز بازگردیم که نهایتا” در ساعت ۱۹:۳۰ در فلکه ولی عصر بودیم.

کروکی غار: بعد از روستای رونیز سفلی تابلوی ۳۵ کیلومتری استهبان، دست راست تلمبه ای است و یک قلعه و دیوار قدیمی به اضافه یک تانکر بلند آب وزنگ زده است . دره ی مورد نظر دره ای است که دیواره های بزرگ و حتی دهنه غار بزرگی در آن می باشد. پس از وارد شدن به دره به سمت چپ و یال روبرو حرکت می کنیم .

اعضای شرکت کننده در این برنامه ۵ نفر بوند.