موزه باستان‌شناسی نیشابور

سفر با ماشین زمان در موزه هایی با آثار کهن

دانستن در خصوص تاریخ کهن ایران زمین برای بیش‌تر مردم، به‌ویژه دوستداران تاریخ و موزه جذابیت فراوانی دارد، کتب تاریخی بسیاری در خصوص پیشینه زندگی این مردم نگاشته شده که شیوه زندگی، فرهنگ، نحوه تعاملات اجتماعی آنان و … از موضوعات جذاب این کتب است، امروز موزه‌ها به‌نوعی کتب مصور تاریخی محسوب می‌شوند و با گشت و گذار در آن‌ها گویی سوار بر ماشین زمان شده‌ و در قرن‌ها قبل پیاده شده‌ای.

به گزارش ایسنا، انسان‌ها همواره به‌دنبال کشف اثری از بقایای زندگی افراد که شامل ابزار و ادوات نیز می‌شود در گذشته‌های دور بوده و هستند، پی بردن به نحوه زندگی پیشینیان با جذابیت‌های فراوانی همراه است، در طی دهه‌های گذشته نیز ادوات ارزشمند تاریخی بسیاری در ایران کشف شد که برای نگهداری از آن‌ها و فراهم شدن امکان بازدید از آن‌ها برای عموم مردم به وجود مکانی مانند موزه‌ها نیاز بود.

بسیاری از افراد علاقه فراوانی به تاریخ دارند و همواره به دنبال نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم گذشته هستند، به‌طور یقین این افراد به هنگام بازدید از موزه‌ها که آنان را به دور از هیایوی زندگی ماشینی به گذشته متصل می‌کند، لذت فراوانی می‌برند، زیرا در موزه‌ها آثاری از زمان‌های بسیار دور نگهداری می‌شود و می‌تواند افراد را با زندگی گذشتگان آشنا کند، در چهارمحال و بختیاری نیز موزه‌های گوناگونی وجود دارد که بازدید از آن‌ها برای هر فردی می‌تواند به یک تجربه شیرین تبدیل شود.

موزه آثار سنگی:

این موزه در محل قلعه چالشتر واقع شده و سنگ‌های عظیم و قطور عصاری، سنگ آسیاب، شیرهای سنگی در اشکال و ابعاد مختلف، سنگ قبرهای تخت و افراشته با خطوط، نقوش و ابعاد متنوع، ستون‌ها، سرستون‌ها، پاستون‌ها، ازاره‌ها و فواره‌ها، سنگ آب‌ها، دست آس‌ها و هاون‌های مختلف از نقاط گوناگون استان جمع‌آوری شده و در معرض دید قرار گرفته است.

قلعه چالشتر

موزه مردم‌شناسی قلعه چالشتر:

این موزه در بنای تاریخی قلعه چالشتر واقع شده است که در آن وسایل زندگی و ابزار آلات کشاورزی مردم این منطقه را از زمان قاجار تا معاصر به تصویر می‌کشد.

موزه تاریخ طبیعی:

موزه تاریخ طبیعی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۸۸ به همت سازمان محیط زیست استان افتتاح شد، این موزه با هدف جمع‌آوری آثار و نمونه‌های تاریخی و طبیعی استان و معرفی صحیح آن‌ها جنب پلیس راه شهرکرد برپا شده و درحال تکمیل و توسعه است.

در موزه باستان‌شناسی شهرکرد آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی وجود دارد

واحد جولایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص موزه‌های موجود در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: موزه‌های استان به‌صورت خصوصی و مشارکتی اداره می‌شوند که موزه‌های تحت پوشش به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مدیریت می‌شود، برای مثال مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه خدارحم خان یا موزه قلعه چالشتر جزو موزه‌های تحت پوشش بوده که این مجموعه شامل موزه‌های صنعت، مردم‌شناسی و موزه سنگ است.

رئیس گروه حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری، افزود: موزه باستان‌شناسی شهرکرد، موزه پوشاک دزک و موزه مفاخر و خانه مشروطه استان واقع در قلعه جونقان نیز تحت پوشش این اداره در حال فعالیت هستند، از جمله موزه‌های خصوصی نیز می‌توان به موزه موجود در شهر فرخشهر و موزه مردم‌شناسی شهر کیان اشاره کرد.

وی ادامه داد: موزه‌های بلدیه و شارقی واقع در بروجن، موزه مردم‌شناسی واقع در خانه تاریخی حفیظی‌ها و موزه خانه قنبریان یا موزه طاهری واقع در بروجن از جمله موزه‌های مشارکتی موجود در چهارمحال و بختیاری هستند و مدیریت آن‌ها با مشارکت شهرداری انجام می‌شود.

جولایی عنوان کرد: در موزه باستان‌شناسی شهرکرد آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی که در سطح چهارمحال و بختیاری کشف شده است در معرض دید قرار گرفته‌اند که از جمله آثار تاریخی شاخص استان هستند برای مثال کتیبه‌ ایلامی که دارای خط میخی بوده و از تپه قلعه افغان لردگان به دست آمده است، در این موزه قرار دارد، همچنین مجسمه‌ای متعلق به دوره اشکانی، آثار فلزکاری از هزاره اول، ابزاری مربوط به دوره پارینه سنگی و سایر دوره‌های تاریخی و اسلامی در این موزه نگهداری می‌شوند.

رئیس گروه حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: در موزه‌های پوشاک البسه قدیمی و سنتی استان نگهداری می‌شود، همچنین در موزه سنگ واقع در قلعه چالشتر آثار سنگی استان شامل شیرهای سنگی، سنگ قبرها، ستون، پایه ‌ستون‌ها و ادواتی مانند هاون سنگی جمع‌آوری و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند در موزه‌های مردم شناسی نیز اشیای مردم شناسی که از لحاظ فرهنگی حایز اهمیت هستند، نگهداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا و پیک‌های اوج شیوع بیماری موزه‌های چهارمحال و بختیاری به دلیل لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعطیل شد، اما در حال حاضر تمامی موزه‌های استان در حال فعالیت هستند و برای پذیرش گردشگر توسط آن‌ها مانعی وجود ندارد.

جولایی با اشاره به تشکیل ستاد سفرهای نوروزی در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی لازم جهت برگزاری برخی برنامه‌ها در ایام نوروز انجام شده، همچنین بروشورهایی نیز جهت معرفی اماکن تاریخی مانند موزه‌های استان به گردشگران تهیه شده است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *