عقیق بلولیس

عقیق بلولیس _معروف به رنگین‌کمان زمین

گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی به عنوان جاذبه‌های گردشگری در یک مقصد و البته به شکل سوغات همواره مورد توجه گردشگران است؛ از این رو شناخت گوهرسنگ‌های مقصد مورد نظر برای طیفی از گردشگران جالب و حائز اهمیت بوده و مشهد نیز به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و عقیق جایگاه ویژه‌ای در زمینه سنگ‌های قیمتی دارد.

در گذشته از سنگ عقیق به عنوان گوهری گران‌بها در ساخت جواهرات و مجسمه‌های هنری استفاده می‌شده است، طی دورانی این سنگ رونق خود را از دست می‌دهد؛ اما امروزه عقیق به دوران شکوه گذشته خود بازگشته و علاقه‌مندان زیادی دارد.

این سنگ در دوران باستان به دلیل خواص جادوگری و طلسم گونه‌ای که نزد ایرانیان داشت بسیار مورد اهمیت بود. «عقیق» بسیار متنوع است و معمولا  از نوارهای پی‌درپی کلسدونی و کوارتز تشکیل می‌شود که به سبب وجود اکسیدهای فلزی در رنگ‌های متفاوتی می‌توان آن را مشاهده کرد.

نام «عقیق» از نام رودخانه آگات در شبه جزیره سیسیل ایتالیا مشتق شده است؛ «تئوفراستوس»  فیلسوف یونانی پس از کشف این سنگ در رودخانه آن را عقیق (Agate) نام‌گذاری کرد.

شکل برآمدگی و دایره‌وار عقیق‌ها به این دلیل است که هر سنگ عقیقی به صورت منفرد با پر کردن یک حفره در سنگ میزبان شکل می‌گیرد. این نوع شکل‌گیری، چهره این سنگ را گاهی شبیه چشم و گاهی با دالبری‌های فانتزی یا حتی منظره‌هایی شبیه درختان پر شاخه می‌کند.

منابع این گوهر سنگ روی کره زمین بسیار فراوان است؛ در کشورهایی از جمله ایران، برزیل، ایتالیا، هند، چین، مکزیک، ماداگاسکار، مصر ، اسکاتلند، آمریکا، کانادا، آلمان و اروگوئه منابع فراوانی برای برداشت این سنگ موجود است.

همان‌طور که گفته شد، عقیق‌ها بسیار متنوع هستند که می‌توان از طریق رنگ و طرح آن‌ها را از یک دیگر تشخیص داد. یکی از انواع عقیق‌ها، «عقیق بلولیس» نام دارد که دارای الگوی ساختاری پیچیده و نوار آبی روشن و سفید است و به واسطه همین شکل ظاهری به «رنگین‌کمان زمین» نیز شهرت دارد. این عقیق اما بیشتر از معادن جنوب آفریقا و نامیبیا استخراج می‌شود.

در خصوص خواص این سنگ گفته شده است که الهام‌بخش وفاداری و اعتماد به‌نفس است و احساسات ناشی از ترس و قضاوت را سرکوب می‌کند. به علاوه اعتقاد بر این بوده که این گوهر برای تعادل انرژی‌های احساسی، فیزیکی، فکری و همچنین هماهنگ‌سازی یین و یانگ، نیروهای مثبت و منفی جهان کاربردی است.

بر اساس افسانه‌ها برخی بر این باورند که «عقیق بلولیس» سنگی برای برقراری ارتباط بوده و هم‌چنین معتقدند در مورد کسانی که برای شنیده شدن توسط دیگران مشکل دارند، نیاز به اعتماد به‌نفس و تفسیر دارند تا حقایق خود را به اشتراک بگذارند، مناسب است.

عده‌ای معتقدند استفاده‌های دارویی این سنگ از طریق تمدن‌های یونان و مصر باستان ادامه و در سراسر آفریقا و خاورمیانه به روسیه گسترش یافته است. هم‌چنین این عده باور دارند که این سنگ برای تقویت قدرت رازداری و از بین بردن مشکلات ناشی از گلودرد، سردرد، ضعف، غش، مسائل گوارشی، مشکلات تیروئیدی و شکستگی استخوان‌ها بسیار مفید است.

منبع:www.energymuse.com

مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *