گنبد-سلطانیه

قوانین سخت‌گیرانه میراث فرهنگی برای سلطانیه

وجود برخی از قوانین سخت‌گیرانه میراث فرهنگی، دست‌اندازهایی را در مسیر توسعه سلطانیه به وجود آورده است.

سلطانیه یکی از شهرستان‌های تاریخی استان زنجان است که آثار تاریخی بی‌نظیری را در دل خود جای داده است، به ‌طوری ‌که به جرات می‌توان از این شهرستان به‌عنوان نگین گردشگری زنجان یاد کرد.

از مهم‌ترین بناهای تاریخی سلطانیه، می‌توان به معبد داش‌کسن، گنبد عظیم سلطانیه، آرامگاه چلبی‌اوغلی، آرامگاه ملاحسن کاشی، چمن طبیعی سلطانیه، روستای تاریخی ویر، حمام سالار و چشمه شاه‌بلاغی اشاره کرد که در این میان وجود گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان و یادگار دوره ایلخانیان که شاهکاری از معماری بوده و هنرهایی چون آجرکاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، منبت‌کاری، آیینه‌کاری و نقاشی در آن به کار رفته است، سالانه پای گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهر باز می‌کند تا جایی که سال گذشته که هنوز ویروس منحوس کرونا سایه شوم خود را بر سر کشورمان نگسترانده بود، بیش از ۱۲۰ هزار گردشگر داخلی و ۵۰۰۰ گردشگر خارجی از این شهر بازدید کردند که این امر می‌تواند نقش بسیار موثری در اقتصاد استان و اشتغال‌زایی منطقه ایفا کند.

قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی و مشکلات آن برای سلطانیه

وجود بناهای تاریخی عظیم در سلطانیه در کنار همه مزایایی که برای این شهرستان داشته است، در برخی مواقع نیز مانعی بر سر راه توسعه سلطانیه در برخی امور به ویژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به علت قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی بوده است. وجود این قوانین حتی ساخت و سازها را نیز در شهرستان در پاره‌ای از مواقع به چالش می‌کشد تا جایی که طبق آمار از در آمدهای شهرداری سلطانیه در سال گذشته تنها ۱۵۰ میلیون تومان مربوط به ساخت و سازها بوده که رقم بسیار اندک و ناچیزی در مقایسه با جمعیت و وسعت شهرستان است.

شهر تاریخی سلطانیه که زمانی پایتخت ایلخانان مغول بود و در معادلات سیاسی و اجتماعی آن روز نقش تاثیرگذاری داشت، امروز به علت وجود برخی از مشکلات و قوانین با گذشت بیش از ۵۰ سال از تبدیل شدن این منطقه به شهر هنوز هم در برخی از مناطق نمای روستایی دارد.

وجود ۲۰۰ هکتار عرصه میراث فرهنگی در سلطانیه

در همین رابطه فرماندار سلطانیه از وجود ۲۰۰ هکتار عرصه میراث فرهنگی در این شهر خبر داده و می‌گوید: با توجه به همین امر و وجود قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی هر مصوبه و تصمیمی در این خصوص باید به شورای عالی شهرسازی کشور ارجاع داده شود.

حسین رحمانی‌هزاررود با اشاره به موضوع به نتیجه نرسیدن طرح ویژه شهر سلطانیه، می‌افزاید: سلطانیه نزدیک به ۱۶ سال سابقه پایتختی ایران را در پرونده خود دارد، لذا این طرح باید زودتر از این‌ها به نتیجه می‌رسید.

وی با بیان اینکه وجود برخی از قوانین در حوزه میراث فرهنگی در برخی مواقع مانعی بر سر راه توسعه است، یادآور می‌شود: این امر یکی از دلایل مربوط به توقف سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه است که دلیل اصلی آن نیز مربوط به محدودیت‌هایی است که در پیرامون گنبد سلطانیه توسط میراث فرهنگی اعمال می‌شود.

مشخص نشدن طرح ویژه شهر سلطانیه از دغدغه‌های شهروندان

این‌ مسئول با اشاره به اینکه مشخص نشدن طرح ویژه شهر یک دغدغه اساسی برای سلطانیه محسوب است، اضافه می‌کند: وجود قوانین میراث فرهنگی گاهی اوقات ساخت و سازها را نیز در این شهر با مشکل مواجه می‌کند.

با توجه به اینکه توسعه زیرساخت‌ها لازمه توسعه گردشگری در هر منطقه‌ای به شما می‌رود میراث فرهنگی باید با برنامه‌ها و سیاست‌های درست در جهت جذب هرچه بیشتر توریسم گام بردارد تا شاهد پویایی بیش از بیش سلطانیه باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گنبد سلطانیه شاهکار معماری ایران / سلطانیه مرتفع ترین گنبدهای آجری جهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *