دشتستان شناسی

مرکز دشتستان شناسی به زودی آغاز به کار می‌کند

رئیس مرکز دشتستان شناسی گفت: باتوجه به شاخصه‌های بی‌نظیر تاریخی، طبیعی و فرهنگی دشتستان، مرکز دشتستان شناسی به منظور شناخت و شناساندن همه جانبه این شهرستان به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

جابر حیدری فرد روز پنج شنبه بیان کرد: تمام اقدامات ثبت و راه‌اندازی مرکز دشتستان شناسی انجام شده است و تأسیس این مرکز می‌تواند نقطه عطفی در پژوهش‌های این حوزه باشد.

وی افزود:  دشتستان از شهرستان‌های شاخص بوشهر است که دارای جاذبه‌های تاریخی متعدد پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی همچون کاخ‌های هخامنشی چرخاب، بردک سیاه و سنگ سیاه است.

موسس مرکز دشتستان شناسی اضافه کرد: آثار تاریخی چون گور دختر، کوشک اردشیر، کاروانسرای منحصر به فرد مشیر الملک، بقعه شیخ منصور و یادمان‌های تاریخی گوناگون از دوران ایلامی، هخامنشی و ساسانی از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود.

حیدری فرد ادامه داد: این شهرستان همچنین با داشتن جاذبه‌های طبیعی و روستایی همچون مناطق قشلاقی ایلات و چادرنشینان، کوهسار گیسکان، منطقه حفاظت شده کوه سیاه، دهستان ارغون، دشت پشت پر، آبشار رود تاریخی فاریاب و رود شاپور، چشمه‌ی زیرراه، روستاهای مستعد گردشگری و به ویژه نخلستان‌های وسیع و به هم پیوسته، دارای پتانسیل‌های ارزشمندی در حوزه میراث طبیعی است.

این پژوهشگر حوزه ایران شناسی عنوان کرد: دشتستان همچنین دارای مفاخر ارزشمندی در طول تاریخ بوده است که شناسایی و شناساندن بیش از پیش آنها می‌تواند کمک شایانی به دشتستان‌شناسی کند.

وی افزود: تأسیس مرکز دشتستان‌شناسی می‌تواند به شناسایی مفاخر دشتستان و همچنین جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی این شهرستان کمک کند و از سوی دیگر به تدوین پژوهش‌های حوزه دشتستان‌شناسی کمک‌های شایانی نماید.

حیدری فرد گفت: پژوهش‌های انجام شده و کتاب‌ها و تألیفات شکل گرفته پیرامون این شهرستان تا کنون بسیار خوب بوده است و مرکز دشتستان‌شناسی می‌تواند مرکزی برای دانشوران و صاحب‌نظران پیشکسوت در این حوزه باشد و نیز پژوهشگران جوان در این حوزه را فعال کند.

رئیس مرکز دشتستان شناسی بیان کرد: این مرکز قصد دارد با تجمیع و کمک گرفتن از سایر نهادها و با انجام پژوهش‌های مستقل و مدون و همچنین حمایت از پژوهشگران فعال در این زمینه، به شناسایی و شناساندن دشتستان و جاذبه‌های گردشگری آن به ایران و جهان اقدام کند.

وی اظهار کرد: با ایجاد آرشیو اسناد، عکس و کتابخانه تخصصی، این مرکز به مرکزی جامع برای شناخت دشتستان تبدیل می‌شود.

مسیب پارسایی فعال گردشگری و یکی از موسسان این مرکز نیز در این گفت گو بیان کرد: بوم‌شناسی و توسعه گردشگری دشتستان از طریق شناساندن این شهرستان به اقصی نقاط کشور و جهان با همکاری شایسته نهادهای مربوطه دور از دسترس نیست و در همین راستا خواستار یاری صاحب‌نظران در استان هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان شناسی می‌تواند به ایران شناسی کمک کند، اضافه کرد: در این مرکز تلاش می‌کنیم با  تهیه کتاب، بروشور و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی، دشتستان را بیش از پیش به همگان معرفی کنیم.

این پژوهشگر در پایان ابراز امیدواری کرد: پژوهشگران و اعضای مرکز دشتستان‌شناسی در پاسداشت آثار و یادمان‌های تاریخی بکوشند و نیز در توسعه گردشگری از طریق شناساندن شهرستان دشتستان مؤثر باشند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *