سفر به یزد

مسوولان یزد: مسوولانه سفر کنیم

 عید سعید فطر نزدیک است و با توجه به تعطیلات ۲ روزه این مناسبت و تعطیلی جمعه قبل از آن باید منتظر افزایش حجم سفر ها در چند روز پیش رو باشیم.

“ماندن در خانه و مسافرت نکردن” از جمله توصیه‌های ثابت و مکرر مسوولان بهداشت و درمان کشور بوده و این روزها نیز آنها تاکید دارند که مردم در تعطیلات فطر به مسافرت نروند.

مسوولان بهداشت و درمان استان یزد نیز تاکید دارند که خطر کرونا هنوز به طور کامل رفع نشده و هر آن احتمال شیوع مجدد آن وجود دارد مگر آنکه مردم به توصیه‌های بهداشتی پایبند باشند.

یزد، شهری سنتی با بافتی سنتی‌تر و خیابان‌های کم‌عرض و کوچک است که حتی قدم زدن در پیاده روهای کوچک آن نیز ممکن است به کرونا ختم شود، با این حال همه ساله در طول ماههای مختلف میزبان خیل گردشگران است؛ اما این روزها بحث بر سر نیامدن است؛ نه هیچ مسافری وارد یزد شود و نه هیچ یزدی از استان خود خارج گردد.

کرونا همچنان در کمین است و در ایام تعطیلات پیش رو چه بخواهیم و چه نخواهیم عده ای راهی شهرها و استانهای دیگر میشوند که این امر ممکن است باعث بازگشت دوباره این بیماری نوظهور به جامعه گردد.

به سراغ تعدادی از مسولان ذیربط رفتیم تا ببینیم شرایط یزد برای پذیرش مسافران چگونه است و آیا اگر مسافری وارد این استان شود شرایط برای او فراهم است؟.

مسافرت، ریسک انتقال بیماری را افزایش می‌دهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معتقد است: مسافرت، ریسک انتقال بیماری کرونا را افزایش می دهد اما بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت هموطنان بلامانع اعلام شده است.

دکتر محمود نوری شادکام به ایرنا گفت: مردم سعی کنند استانهایی که سیر صعودی کرونا دارند را بعنوان مقصد سفر انتخاب نکنند که از جمله می توان به سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمر، لرستان، ایلام و خوزستان اشاره کرد که در پیک دوم کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشـت: نکته مهم دیگر اینکه مردم تا حد امکان از مسافرات رفتن خودداری کنند و اگر ضروری است حتما از ماسک و ژل ضد عفونی در مسیر و مقصد استفاده نمایند، در مکانهای شلوغ حاضر نشوند و از سالم بودن غذاها ی مقصد مطمئن شوند.

پذیرش مسافر با رعایت پروتکل‌های سخت بهداشتی 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم گفت: پذیرش مسافر  به شرط رعایت پروتکل بهداشتی به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا در واحدهای اقامتی صورت می گیرد.
سید مصطفی فاطمی افزود : این پروتکل برای واحدهای اقامتی  بسیار سختگیرانه بوده و بندهایی نظیر ضدعفونی کردن اماکن و دارا بودن دستگاه تب سنج برای کنترل همه افراد است.
وی تصریح کرد: همچنین سرو غذاها مسافر داخل رستوران هتل صورت نمی گیرد بلکه در داخل اتاق واحد انجام می شود.
فاطمی تعداد رزور مهمانان برای واحدهای اقامتی در ایام تعطیلات پیش رو را بسیار کم بیان کرد و یادآور شد: اگر مسافری در تب سنجی مشکوک به کرونا تشخیص داده شود از پذیرش او جلوگیری می شود.
وی افزود: فاصله اجتماعی در واحدهای اقامتی به طور جدی رعایت می شود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از مجموع واحدهای اقامتی استان ۱۲ واحد برای پذیرش با رعایت پروتکل های بهداشتی فعال است.
فاطمی همچنین از بازگشایی اماکن گردشگری روباز چون باغ دولت آباد، باغ پهلوان پور، نارین قلعه و دخمه زرتشتیان با رعایت پروتکل های بهداشتی از اول خردادماه سال‌جاری  خبر داد.

سفرها مسوولانه و با رعایت پروتکل بهداشتی باشد 
همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: پس از بازگشایی تردد بین استانی برخی شهروندان به دلایل مختلف چون سفر کاری یا درمانی و غیره به استان‌های دیگر در حال مسافرت هستند به همین دلیل برخی واحدهای اقامتی استان بنا درخواست خودشان با رعایت پروتکل بهداشتی فعال است.
هما خورشیدی افزود : واحدهای اقامتی پس از ثبت نام در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دریافت کدرهگیری و دستورالعمل های بهداشتی واحد  مربوطه را بازگشایی کردند.
وی اضافه کرد: در دستور العمل ستاد ملی پیشگیری مقابله با کرونا ” بر سفر هوشمند: سفر به اضافه سلامت” تاکید شده است.
خورشیدی تصریح کرد : در این دستور العمل از مردم خواسته شده سفرهای مسئولانه و حرفه‌ای را در پیش بگیرند و با هدف حمایت از فعالان گردشگری، خدمات مورد نیاز خود را از زنجیره رسمی و مجاز صنعت گردشگری تأمین کنند.
وی از مسافران خواست حتما از واحدهای اقامتی که مجوز فعالیت دریافت کردند استفاده کنند زیرا پروتکل های بهداشتی در این واحدها با نظارت صورت می گیرد.

پذیرش مسافر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی
سخنگوی ستاد استانی پیشگیری مقابله با کرونا در یزد هم گفت:  پذیرش مسافر طبق مصوبه ستاد استانی باید صورت گیرد به این معنی که پس از خروج مسافر از واحدهای مربوطه یکروز باید از پذیرش مسافر خودداری و نسبت به ضد عفونی  آن اقدام کرد.
فخر السادات خامسی هامانه افزود: دستورالعملی مبنی بر نپذیرفتن مسافران استانهای دیگر نداریم بلکه سفر باید با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: پس از بازگشایی مسیرهای بین استانی دستورالعمل های پروتکل بهداشتی برای واحدهای اقامتی صادر شد که باید رعایت کنند.
خامسی افزود:واحدهای اقامتی به صورت مرتب مورد بازدید و نظارت بازرسان قرار می گیرد و مهمانسرای ادارات دولتی حق پذیرش، مسافر ندارند.
وی ادامه داد: البته مسولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی استان از مردم می خواهند که از سفر به استان‌های همجوار به دلیل افزایش صعودی ویروس کرونا خودداری کنند.

سفرهای خود را مدیریت کنیم

مدیر آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی یزد به ایرنا گفت: خیابان های یزد دارای بافت سنتی و قدیمی و کم عرض است و توان پذیری حجم زیادی از جمعیت را ندارد.

سرهنگ علی رضا آدمی‌زاده افزود: افزایش حجم سفرهای درونشهری و برون‌شهری در تعطیلات در پیش رو موجب مشکلات ترافیکی و حضور حجم زیادی از مردم در خیابانها می شود.

وی با بیان اینکه احتمال حضور حجم زیادی از مسافر در یزد وجود دارد اظهار داشـت: بهتر است هموطنان ما سفرهای خود را مدیریت کرده و حتی‌المقدور آن را به زمان دیگری موکول کنند.

مجموعا ۳۸۰ واحد اقامتی، مهمانسرا، هتل و بومگردی در استان یزد وجود دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

مقابله با کرونا در یزد مورد توجه یونسکو قرار گرفت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *