موزه‌ منحصربفرد در شهرستانی دورافتاده در یزد

موزه علوم طبیعی شهرستان بهاباد با وجود بیش از پنج هزار گونه متنوع با حمایت مسئولان می‌تواند جاذبه‌ای ارزشمند برای استان و حتی کشور باشد.

موزه علوم طبیعی شهرستان بهاباد حاصل تلاش و پژوهش‌ ۲۰ ساله‌ی یک معلم زیست در این شهرستان محروم و دور از مرکز استان یزد است که اکنون به عنوان یکی از موزه‌های زیبای حیات وحش کشور در مدرسه‌ای استقرار دارد و در عین حال یکی از مکان‌های دیدنی شهرستان بهاباد به شمار می‎رود.

این موزه‌ی وابسته به اداره کل آموزش و پرورش استان در چهار بخش جانورشناسی، گیاه‌شناسی، سنگ و فسیل با بیش از ۵۰۰۰ هزار اثر که عمدتاً در حوزه آبزیان است، فعالیت می‌کند.

آثار گردآوری شده در این موزه شامل گونه‌های گیاهی و جانوری بومی و غیربومی و همچنین سنگ‌های متنوعی از داخل و خارج از این منطقه و حتی کشورهای دیگر است اما همانطور که گفته شد بخش اعظمی از آن به گونه‌های آبزیان اختصاص یافته که البته به علت محدودیت مکانی، تعداد زیادی از گونه‌ها هنوز در معرض نمایش قرار نگرفته است.

در حال حاضر تنها این موزه در استان دارای مجموعه‌ای کامل از استخوان‌های یک نهنگ است که هم‌اکنون به علت محدودیت مکان برای نمایش این مجموعه‌ی ۳۰ متری، بخشی از آن در معرض دید ازدیدکنندگان قرار دارد.

این مجموعه منحصر به فرد که در حال حاضر نیز میزبان محققان و پژوهشگران جانورشناسی از داخل و حتی خارج از استان است، به حمایت و تامین اعتبار بیشتری برای تسریع در ساخت ساحتمانی در شان است تا بتواند علاوه بر یک فراهم کردن مجموعه‌ای علمی و آموزشی، به جاذبه‌ای ارزشمند برای استان و گردشگری آن تبدیل شود.

البته در حال حاضر ساخت ساختمان مجموعه جامعی برای این موزه در حال پیگیری است که به ایجاد مجموعه‌ای مشابه کشتی نوح و در قالب یک پارک علمی منجر خواهد شد.

بهاباد در منتهی‌الیه شرق استان و به فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد و ۸۰ کیلومتری شهر بافق واقع شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *