موزه-موسیقی-اصفهان

موزه موسیقی در جلفا

موزه و موسیقی دو عنصر مهم فرهنگی در زندگی انسان عصر مدرن هستند، یکی از گذشته به ارث رسیده و یکی دیگر را انسان نوین با ابتکار خود به وجود آورده که تلفیق این دو عنصر فرهنگی در “موزه موسیقی اصفهان” یک جاذبه بی‌نظیر گردشگری را ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موسیقی آرام جان و لطیف‌ترین نوع هنر است که روح هر انسان را نوازش می‌دهد. موسیقی تلفیقی از صدا و سکوت تعریف شده، این هنر در هر تمدن با هر نوع فرهنگ و عقیده وجود داشته است. موسیقی زبان زنده دنیاست و بهترین راه بیان آن،‌ اجرا است؛ اما گاهی صرفا نمایش آلات،‌ سازها و ابزار موسیقی می‌تواند زیر و بم یک فرهنگ را نشان دهد.

در میان شلوغی‌های خیابان‌های اصفهان،‌ در دل محله‌ چشم نواز جلفا و در همسایگی کلیسا وانک اصفهان،‌ یک نشانی خودنمایی می‌کند؛ “موزه موسیقی اصفهان”. سردرش پشت درختان خیابان مهرداد افراشته شده و آن را به قلب تپنده‌ای برای موسیقی نصف جهان و موزه‌ای نمونه برای دیگر موزه‌های موسیقی کشور تبدیل کرده است.

شاید در سفر به اصفهان تمام نگاه‌ها به سمت گنبدهای فیروزه‌ای،‌ کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز،‌ مناره‌های سر به فلک کشیده، بافت تاریخی و یا طرح‌ها و نقوش کلیساهای جلب شود. اما در این میان موزه موسیقی به عنوان موزه‌ای تازه تاسیس و خصوصی نیز توانسته توجه گردشگران زیادی را جلب کند. این موزه به عنوان اولین موزه خصوصی گردشگری کشور در سال ۱۳۹۴ توسط مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی تاسیس شد.

blank

موزه موسیقی اصفهان در مدت کوتاهی که آغاز به فعالیت‌ کرده، توانسته به خوبی در میان دیگر موزه‌های اصفهان شناخته شود و حتی در سایت “تریپ ادوایزر” با نمره کامل پنج به عنوان دومین جاذبه برای بازدید در اصفهان پیشنهاد شود. همچنین این مجموعه، گنجینه‌ای از ۳۰۰ نمونه از سازهای موسیقی ایرانی است که برخی از آن‌ها نمونه‌ مشابهی در دنیا ندارند.

موزه موسیقی مدل و نوع جدیدی از موزه را در اصفهان به نمایش می‌گذارد که یک تجربه کاملا نو از بازدید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این موزه بازدید کنندگان ضمن آشنایی با انوع ساز، طریقه نواختن را نیز نشان می‌دهند و حتی به اجرای موسیقی زنده نیز می‌پردازند. معماری موزه نیز با دارا بودن چند تالار و سالن به صورت کاملا استاندارد تداعی کننده یک “موزه” واقعی است که بازدید کننده را با سیر درستی از تالاری به تالار دیگر راهنمایی می‌کند.

این موزه از پنج قسمت “تالار سازهای ملی”، “تالار سازهای محلی”، “سرای سرآهنگان”، “موسیقی سرا” و “کارگاه سازسازی” تشکیل شده است. در بخش سازهای ملی،‌ سازهایی که در پهنه جغرافیایی ایران گسترش یافتند قابل مشاهده است؛‌سازهایی که هویت اصلی موسیقی ایران بوده و در طی سالیان سال بزرگان زیادی این سازها را در دست گرفته و آثار ماندگاری برای تمام تاریخ خلق کرده‌اند.

blank

موسیقی محلی همواره از جایگاه مهمی در موسیقی ایران برخوردار بوده،‌ این نوع از موسیقی اوج فرهنگ یک قوم و قشر را به نمایش می‌گذارد. “تالار سازهای محلی” موزه موسیقی اصفهان به موسیقی محلی و نواحی ایران اختصاص دارد، در این سالن با سازهای مختلف از نواحی چندگانه ایران می‌توان آشنا شد و اطلاعات مختلفی از انواع ساز تا نوع خاص نوازندگی آن‌ها بدست آورد.

بخش بعدی موزه “سرای سرآهنگان” نام دارد،‌ در این بخش موسیقیدانان بزرگ اصفهانی و زندگی‌نامه و سرگذشتگان معرفی شدند. این بخش اطلاعات جامعی از آثار و تاثیر این موسیقیدانان بر موسیقی وجود دارد، شاید کامل ترین اطلاعات از موسیقی اصفهان را بتوان در این سالن بدست آورد.

در پایان بازدید و بخش انتهایی موزه نیز بخش “موسیقی سرا” واقع شده است، پس از دریافت اطلاعات و آشنایی با سازهای موسیقی در پایان بازدید و در “موزه سرا” گوش خود را به اجرایی زنده از موسیقی نوازش دهید. همچنین “کارگاه سازسازی” نیز در مجموعه وجود دارد که می‌توان بخش‌های مختلف ساخت یک ساز را در آن به تماشا نشست.

blank

در موزه موسیقی اصفهان انواع و اقسام سازها از قانون،‌ چنگ،‌تار و سه‌تار،‌ کمانچه و سنتور گرفته تا قیچک، رباط و بربط و هود وجود دارد. بیشتر آثار این گنجینه از جانب آهنگ سازان و نوازندگان به این مجموعه اهدا شده تا در زیر یک سقف اصالت موسیقی ایرانی را نمایش دهند.

این مجموعه ارزشمند از موسیقی که در قالب موزه‌ای درخشان ظاهر شده توانست در سال ۹۵ عنوان بهترین موزه خصوصی سال را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دریافت کند. موزه موسیقی اصفهان در خیابان مهرداد پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران است.

منبع:ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *