پاویون ایران

پاویون ایران _زیبا اما قاصر!

پاویون ایران در اکسپو دبی درحالی از سوی مجله معماری Architectural Design یکی از هشت پاویون برتر شناخته شده که به محتوای آن نقدهایی وارد شده است، آن‌چنان که معاون گردشگری می‌گوید:‌ باید روی محتوا بیشتر کار شود.

پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی وارد چهارمین روز از فعالیت خود شده و گفته می‌شود طراحی و معماری آن مورد پسند واقع شده، اما به محتوای ضعیف و ناهماهنگ و بی‌ارتباط با زندگی آینده در ایران، نقدهایی وارد شده است. استفاده کم از تکنولوژی، ابزارها و دانش نوین و بهره‌نبردن از خلاقیت در مفاهیم و محتوا و درهم تنیده نشدن آن با موضوع فرهنگ، صنعت و گردشگری و همچنین کم‌توجهی به موضوع توسعه پایدار، تکیه زدن بر سابقه تمدنی گذشته و ملموس نبودن شعار اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» و ضعف در انتقال درست و دقیق مفهوم این شعار، در مقایسه با دیگر کشورها، از دیگر نقدهایی است که تا کنون برخی کارشناسان به پاویون ایران وارد کرده‌اند.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ‌ نیز پس از دیدارهایی که از پاویون ایران و چند کشور دیگر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی داشته، تاکید کرد که روی محتوای پاویون و به‌ویژه سالن گردشگری و درهم تنیدگی مفاهیم آن با موضوع گردشگری باید بیشتر کار شود.

او یادآور شد که اکسپو فرصت بی‌نظیری برای کشورها است و به وضوح و درستی می‌تواند درهم تنیدگی گردشگری با سایر حوزه‌ها را نشان دهد، همان‌طور که محور قرار گرفتن گردشگری در پاویون دیگر کشورها مشهود و قابل توجه است.

او همچنین گفت: در پاویون ایران با طراحی مناسب قابل توجهی روبه‌رو هستیم، اگرچه در حوزه محتوا جای کار زیادی داریم و هم‌پیوندگی گردشگری با سایر حوزه‌ها باید بیشتر نشان داده شود و حتما باید از استعداد و توانِ جوان‌های خلاق استفاده شود. قبول دارم این کار باید قبل از آغاز اکسپو و با جدیت بیشتری دنبال می‌شد، اما با توجه به برگزاری شش‌ماهه اکسپو هنوز هم می‌توان اقدام کرد.

معاون گردشگری با اشاره به تفاوت اکسپو دبی با اکسپوهای گذشته، اظهار کرد: این رویداد در نزدیکی ایران درحال برگزاری است و در شرایط اقتصادی و سیاسی که کشور قرار دارد، استفاده از این فرصت، اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

او سپس به ویژگی پاویون سایر کشورها و ایده‌هایی که می‌توان از آن‌ها برداشت کرد، اشاره‌ای داشت و با بیان این‌که نوع حضور برخی از این کشورها نشان‌دهنده برنامه‌ریزی بلندمدت آن‌ها برای اکسپو است، افزود: در پاویون این کشورها بخش گردشگری به عنوان محور اداره پاویون مورد توجه قرار گرفته است و نقش هدایت‌گر و جریان‌ساز دارد و این هم‌پیوندی گردشگری با سایر حوزه‌ها ملموس و مشهود است. قطعا این آمد و شدها برای فعالان گردشگری و مسؤولان یادآوری می‌کند که چگونه می‌شود از این فرصت استفاده کنند.

شالبافیان گفت: توجه کشورهای  دیگر به موضوع  پایداری  (Sustainability)، موبیلیتی یا حرکت و استفاده از تکنولوژی برای درگیر کردن و برانگیختن احساسات مخاطب با هدف جلب نظر آن‌ها به مقصد، توجه به آینده و استفاده از نشان‌هایی که ذهن بازدیدکننده را به آن کشور معطوف می‌کند، از جمله مهم‌ترین تمایزهای اکسپو امسال بود.

اکسپو دبی که با یک سال تأخیر درحال برگزاری است، از نهم مهرماه افتتاح شد و تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. ۱۹۲ کشور در این رویداد شرکت کرده‌اند و ایران با پاویونی مستقل در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور دارند که ۵۷ متر از این فضا به گردشگری اختصاص دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

استفاده از ظرفیت‌های فعال شده اکسپوی دوبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *