کسب و کارهای سفر-گردشگری

چتر حمایت دولت از گردشگری کرونازده گسترده‌تر باشد

یک مدرس مدیریت جهانگردی گفت: نقش و فاکتور حمایت دولت بسیار تأثیرگذار است. به طوری که برای کاهش و از بین بردن اثرات منفی ناشی از بیماری کرونا در حوزه گردشگری و در جامعه، دولت باید چتر حمایتی بزرگتری را در این حوزه بگستراند.

سید مسعود منتجبی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تأثیرات و صدمات شیوع ویروس کرونا بر گردشگری، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری با شیوع ویروس کرونا، بسیار آسیب دیده و دچار مشکل شده‌اند؛ به طوری که شاید بتوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه را افرادی دانست که در حوزه گردشگری فعالیت داشته و یا با آن در ارتباط بوده‌اند.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر نیز مانند ایتالیا و اسپانیا اعلام کرده‌اند که تا مهرماه و یا پایان سال فعالیتی در زمینه گردشگری نخواهند داشت. حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی کشور ما نیز به دلیل شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا، دچار صدمات بسیار سنگینی شده ‌است.

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود خاطرنشان کرد: طبیعتاً اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، این ضربات تأثیرات سهمگین‌تری خواهند داشت؛ به طوری که بخش‌های عمده‌ای از صنعت گردشگری را با آسیب‌های جدی مواجه خواهد کرد.

منتجبی تشریح کرد: اما براساس پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌شود و مسیر درستی که مردم در آن همراه با مدیریت حوزه بهداشت کشور قدم برمی‌دارند، امیدواریم هرچه زودتر این شرایط به پایان برسد تا حوزه گردشگری بیش از این دچار آسیب نشده و احساس خطر از جبران‌ناپذیر بودن صدمات آن، کاهش یابد.

وی بیان کرد: گرشگری آسیب دیده و اگر این روند ادامه پیدا کند، آسیب‌های جدی‌تری خواهد دید. اما نابودی آن منطقی نیست؛ زیرا این صنعت به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با اوقات فراغت مردم، حتما روی پا خواهد ماند و مسیر خود را طی خواهد کرد.

این مدرس مدیریت جهانگردی در خصوص حمایت‌های دولتی از صنعت گردشگری تصریح کرد: به نظر من در این برهه، نقش و فاکتور حمایت دولت بسیار تأثیرگذار است. به طوری که برای کاهش و از بین بردن اثرات منفی ناشی از بیماری کرونا در حوزه گردشگری و در جامعه، دولت باید چتر حمایتی  بزرگتری را در این حوزه بگستراند.

منتجبی افزود: در این زمینه حمایت‌هایی مانند بخشودگی‌های مالیاتی، اعطاء وام‌های سرمایه در گردش با نازلترین مقدار کارمزد، ترغیب مردم به سفرهای داخلی از جانب دولت و از طریق پیش‌خرید تورها و رزرو هتل‌ها با بهبود اوضاع، تشویق و حمایت کارمندان و کارکنان دولت، مؤسسات و نهادهای وابسته و مرتبط با آن به سفرهای ایرانگردی و بیمه که مدنظر دست‌اندرکاران حوزه گردشگری است را می‌توان نام برد تا از این طریق بتوان پس از بهبود شرایط ناشی از کرونا، تا حدودی خسارت‌های وارد شده به گردشگری را جبران کرد.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بیشترین تأثیر منفی در زمینه گردشگری را در کشورهای اروپایی داشته‌است؛ اضافه کرد: با توجه به اینکه آن‌ها در اوج بیماری کرونا قرار دارند، تاکنون دستورالعمل و راهکاری برای حمایت از این حوزه در این کشورها ندیده‌ام؛ به طوری که بیشتر آن‌ها تعطیلی خود در چند ماه آینده را اعلام کرده‌اند.

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود تصریح کرد: من امیدوارم که هرچه سریع‌تر مشکلات موجود ناشی از ویروس کرونا در جامعه به پایان برسد و با حمایت دولت و همت دست‌اندرکاران این حوزه، ضمن بازگشت به دوران خوب سفر با توجه به نزدیک بودن فصل تابستان، از رکود و تنگنای به وجود آمده در حوزه گردشگری نیز رهایی پیدا کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:چند راهکار برای جبران خسارات کرونا در حوزه گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *