کشف دستکندهای زیرزمینی ارزشمند تاریخی در کاشان

کشف دستکندهای زیرزمینی ارزشمند تاریخی در کاشان

مدیر اجرایی مرکز مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان از کشف دستکندهای زیرزمینی تاریخی ارزشمند مربوط به ۷۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش در محله پاقپان کاشان خبر داد.

محمدرضا غیاثیان عصر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه منطقه کاشان در کشف شهرهای زیرزمینی واقع در نوش آباد و سفیدشهر اظهار داشت: دستکندهای زیرزمینی تاریخی، قدیمی و ارزشمند در محله پاقپان کاشان کشف شده است که قرار است مطالعات تکمیلی درباره این موضوع با همکاری دانشگاه کاشان انجام شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که سابقه این دستکندها به حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش یعنی مربوط به دوره سلجوقی تا ایلخانی برسد، ابراز داشت: این مجموعه دارای ارزش تاریخی و باستان شناسی فراوانی است که مطالعات تکمیلی درباره آن انجام می‌شود.

مدیر اجرایی مرکز مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان با اشاره به حمله قوم مغول در دوره سلجوقی به کاشان تصریح کرد: با توجه به تحلیل ساختار اجتماعی و سیاسی کاشان در آن زمان و کشف این مجموعه می‌توان از ساختار این دستکندها حدس‌هایی مربوط به اقدامات دفاعی آن زمان مردم کاشان زد.

وی یکی دیگر از جنبه‌های اهمیت کشف این دستکندها را توسعه گردشگری در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی برای ادامه تحقیقات و پژوهش‌ها برای این دستکندها همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

غیاثیان از همکاری دانشگاه کاشان، شهرداری کاشان و اداره میراث فرهنگی کاشان در فاز اول این همکاری‌ها خبر داد و افزود: به این منظور تفاهم نامه‌ای هم به امضا رسیده و قرار شده است در یک دوره پژوهشی ۴۰ روزه این مطالعات توسط گروه باستان شناسی و مرکز مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان انجام شود.

منبع:مهر

مرتبط:

ابیانه _روستایی تاریخی در دل کاشان

آشنایی با برج کاشانه بسطام

سرای عامری ها _زیبای کاشان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *