سفر به یزد

یزد _شهری در دل قصه‎های هزار و یک شب

برخلاف آنچه که تصور می‎شود نه اصفهان و یا شیراز که یزد محبوب‌ترین مقصد گردشگران خارجی در ایران است.

یزد شهری که انگار در دل قصه‎های هزار و یک‎ شب برپا شده و با سفر به آن در واقع می‎توان در زمان هم سفر کرد و به گذشته برگشت و شهری از اعصار گذشته را به تماشا نشست.

یزد یکی از قدیمی‎ترین شهرهای‎ جهان است که همچنان بافت شهری باستانی خود را حفظ کرده است. شهری که در دل کویر سبز شده و راز و رمزآلودترین شهر ایران است و به محض اینکه پا در این شهر افسانه‎ای کهن بگذاریم ما را جذب خود می‌کند.

یزد از هر سو در میان کویر احاطه شده و اگرچه بناهای عظیم باستانی مشهور دیگر شهرهای تاریخی مرکز ایران را ندارد، اما یکپارچگی بافت شهری چشمنواز آن و راه و روش زندگی مردمانش است که توریست‌ها را به سمت خود می‎کشاند.

شهری با کوچه ‏ها و دالان‎های تاریخی، خرابه‎های باستانی و منظره‎های زیبا از روی پشت ‎بام‎ها و غذاخوری‎ها و رستوران‎های رو‎ به رشدش در دل کویر که تنها به‎خاطر همین آخرین گزینه مورد اشاره هم ارزش انتخاب شدن به‎عنوان مقصد سفر برای علاقمندان به ایرانگردی را دارد.

البته که بسیار چدیدنی‎های بیشتری در یزد برای تماشا و بازدید وجود دارد که حداقل برنامه سفری چند روزه جهت دیدن یزد را الزامی می‏ کند و جالب است بدانید که بیشتر مسافران شهر یزد بعد از رسیدن به مقصد برنامه سفر خود را طولانی‎تر می‎کنند.

با هم نگاهی به  برخی از بهترین کارهایی که می‎شود در یزد انجام داد و دیدنی‎ترین نقاط یزد برای بازدید می‌اندازیم؛ چیزهایی که هیچ گردشگری دوست ندارد آن‎ها را از دست بدهد.

مناره‌های مسجد جامع یزد

شهر قدیم یزد کجاست؟

اگر چه هر گردشگری که در شهر قدیم یزد پرسه می‎زند راهش را گم نمی‎کند؛ اما بعد از چند چرخش اشتباه و مسیر دیگری را انتخاب کردن در این هزارتوی خشت‎خام جادویی، حتما این اتفاق خواهد افتاد. گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه های دیدنی این شهر بلیط هواپیما یزد را خریداری می کنند.

یکی از قدیمی‎ترین سکونتگاه‎های  بشر روی کره زمین، شهر قدیم یزد ترکیبی از اقامتگاه‎ها و خانه‎های مسکونی است که با دیوارهای بلند و کوچه‎های مارپیچ احاطه و به‎وجود آمدن هزارتویی منجر شده‎ که یک غریبه احتمالا بدون کمک گرفتن نتواند به سادگی راهش را در درون آن پیدا کند.

پس کافی است که راه‎تان را پیدا کرده و هر اندازه که می‎توانید خیابان‎ها را کشف کرده و از تمام نقاط مخفی کوچه پس‎کوچه‎ها و درهای زیبای چوبی و نقاط مناسب برای عکاسی و سایه‎بان‎ها که همه با هم یزد را بدل به شهری کرده‎اند که به‎عنوان یک منطقه میراث جهانی در یونسکو ثبت شود، دیدن نمایید.

آب انبار شش بادگیر یزد

کویرگردی در زیباترین خشکی ایران

به خاطر موقعیت جغرافیایی شهر یزد که یک شهر کویری است؛ نباید این نکته که تنها ۳۰ دقیقه رانندگی با کویر فاصله دارد باعث تعجب بشود. بهترین زمان برای دیدن کویر هنگام غروب آفتاب است و تورهای کویرگردی با ماشین‎های مناسب سافاری امکان گشت‎وگذاری حقیقی در این جغرافیای منحصر ‎به‎فرد را فراهم می‎کنند و در این مناظر خیره‎کننده می‎توانید یکی از بهترین ماشین سواری‎های زندگی‎تان را تجربه کنید.

همچنین شتر سواری و آتش روشن کردن در هنگام شب و طلوع انبوه ستارگان در آسمان از دیگر تجربه‎های بی‎همتای کویر گردی خواهد بود. اگرچه کویر یزد زیبایی یگانه کلوت‎های کرمان را ندارد؛ اما همچنان کویرگردی می‏ تواند به بهترین قسمت از سفر به یزد بدل شود.

کویر-یزد

لذت خرید کردن در بازار قدیم یزد

فرقی نمی‎کند چه تعداد از شهرهای کشور را دیده باشید، همچنان یکی از جاذبه‎های اصلی هر شهر بازار قدیمی آن است. مخصوصا اگر صحبت از یزد باشد.

بعضی از قسمت‎های بازار به‎طرز غریبی خلوت و دیگر قسمت‎های آن شلوغ و همچنین بخشی کاملا مدرن دارد. حتما بعد از غروب وقت صرف گشت‎وگذار در کوچه‎ها و دالان‎های پیچ در پیچ بازار کنید که مردم شهر بعد از یک روز سوزان و داغ بیرون آمده‎اند تا از هوای خنک عصر گاهی لذت برده و گفتگویی داشته باشند و همچنین نیازهای ضروری خود را تهیه کنند.

blank

 

چرا باید میدان امیر چخماق را ببینیم؟

میدان امیر چخماق در واقع به مثابه نماد یزد در نظر گرفته می‎شود. این میدان یکی از بزرگترین بناهای تاریخی کشور در نوع خودش است که گردشگران برای دیدنش بلیط هواپیما خریداری می کنند تا از این مجموعه دیدن کنند.

مسجد امیر چخماق همچون رویای هر شخص عکاسی بوده و بهترین زمان برای بازدید و عکاسی از آن در نور ملایم بعدازظهر و یا هنگام عصر است که چراغ‎هایش به زیبایی روشن شده و شمایلی تماشایی‎تر به این بنای زیبا و تاریخی می‎بخشند.

در درون این مجموعه یک بازار کوچک هم وجود دارد که می‎توان از آن بازدید کرد اما بیشتر بازدیدکنندگان از مجموعه امیر چخماق ترجیح می‎دهند تا در گوشه و کنار مجموعه در هنگام غروب بنشینند و گپ بزنند و از منظره با شکوه سه ‎وجهی نمای بیرونی لذت ببرند.

مناره‌های مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

بالای شهر قدیم یزد، این بنای خیره کننده با مناره‎های زیبایش  قرار گرفته که تنها به‎خاطر کاشی‎کاری‎های اعجاب انگیزش هم که شده ارزش بازدید دارد.

همچنین خطاطی‎های زیبای و طرح‎های رنگارنگ بسیاری در این مسجد وجود دارند. یکی از دیدنی‎ترین قنات‌های یزد نیز در زیر مسجد جامع قرار دارد که البته همیشه قابل بازدید نیست.

دیگر نقاط دیدنی یزد

برج خاموشان، یخچال خشتی، خانه لاری‎ها، باغ دولت آباد و … از دیگر مکان‎های تاریخی و دیدنی یزد هستند که حتما از آن ها نیز دیدن کنید.

مرتبط:

شکافتن قلب آسمان با مناره‌های مسجد جامع یزد

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

آشنایی با کاروانسرای ایزدخواست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *