پل خشتي لنگرود

آشنايي با پل خشتي لنگرود

در شهر لنگرود رودخانه ای به نام رودخانه لنگرود قرار دارد. این رودخانه دقیقا از مرکز این شهر میگذرد و باعث جدایی دو منطقه فشکالی محله و راه پشته میشود در سال های قدیم پلی در این منطقه ساخته شده بود که دو منطقه ذکر شده را به هم متصل میکرد. پل خشتي لنگرود به دلیل موقعیت خاصی که داشت و همکنون نیز دارد در طول عمر خود از اهمیت بالایی برخوردار بود.

تاریخچه پل خشتی لنگرود

پل خشتي لنگرود که قدیمی ترین پل لنگرود است و به نوعی نماد این شهر نیز محسوب میشود. در گویش محلی و گیلکی به این پل خشته پورد یا خشته پل گفته میشود . در مورد این که این پل توسط چه کسی ساخته شد و یا در چه دوره ای بود اختلاف نظر وجود دارد و گفته ها در این باره بسیار زیاد است.

  • برخی ساخت این پل را به زمان کیاییان نسبت میدهند
  • برخی از بومیان این منطقه ساخت این پل را به عهد تیموری و ایلخانی نسبت میدهند که البته برای این مورد سندی در دست نیست و فقط گفته مردم است.
  • در کتاب دار المرز ولایت گیلان نوشته رابینو ، ساخت این پل را به دوره صفویه نسبت میدهند.
  • برخی نیز ساخت این پل را توسط حاجی اقا پرد و به دستور حاچی آقا بزرگ منجم باشی میدانند که در زمان فتحعلی شاه قاجار است.

اما انچه که ما در باره این پل میدانیم قدمت بالا و نماد این شهر بودن است.

معماری پل خشتی لنگرود

این پل خشتی از آجر و ساروج ساخته شده است و دارای سه سطح ( قسمت ) قسمت های جانبی که دارای شیب تندی هستند و طول هر کدام از آنها ۱۰ الی ۱۱ متر است و سطح و قسمت میانی که صاف بوده و بدون شیب است و طول آن ۱۰٫۱۵ متر است. در اطراف این پل جان پناهی درست کرده اند. که عرض آنها ۴۵ سانتی متر و ارتفاع آنها ۳۵ سانتی متر است . عرض کلی پل ۴۳۰ سانتی متر است.

پل خشتي لنگرود

پل دارای ۲ دهانه بزرگ برای عبور قایق ها و کشتی های کوچک است. هر یک از قوس ها در سمت بیرونی دارای یک نوار آجر کاری ۱۲ سانتی متری است که جالت تزیینی دارد.

در دو طرف این پل بافت قدیمی مغازه ها قرار دارد که با سقف سفال پوش متصل به پل هستند. برای کاهش بار تردد این پل دو پل دیگر با فاصله در اطراف پل خشتی ساخته شده است که یکی برای عبور عابران و دیگری برای عبور وسائل نقلیه است. به علت نزدیکی این شهر به تالاب امیرکلایه لنگرود انواع مرغ های ماهی خوار در اطراف این رودخانه پرواز میکنند و یا در آب به استراحت میپردازند.

مرمت های صورت گرفته

قرار گرفتن در موقعیت رطوبتی و گیاهانی که در دیواره این پل در حال رشد هستند باعث آسیب به این پل خواهند شد. به همین دلیل مرمت هایی روی این بنا صورت گرفته است که برخی از آنها به صورت غیر اصولی انجام شده است. در یکی از مرمت هایی که صورت گرفت برای جلوگیری از تردد ماشین و موتور از روی این پل سطوح جانبی این پل را به صورت پلکانی درست کردند که خود باعث ایجاد وزن اضافه برای این پل و در نتیجه ترک خوردن در برخی نقاط آن شد که در دهه های بعد این پلکان برداشته شد و اقدام به ساخت سنگفرش بر روی آن شد.

آدرس پل خشتی لنگرود

این پل در شهرستان لنگرود و در بین محلات فشکالی محله و راه پشته و بر روی رودخانه لنگرود قرار دارد.

مرتبط:

جاذبه های گردشگری گیلان گردشگری شهری راهنمای سفرهای نوروزی ، لنگرود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *