تالاب-امیر-کلایه

تالاب بین المللی امیرکلایه، تالابی با تنوع زیستی بالا

امیرکلایه، تالابی بین المللی در استان زیبا و دیدنی گیلان است. این تالاب دارای وسعتی به اندازه ی ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که در مقایسه با دیگر تالاب های گیلان آب آن شیرین است و در فاصله ی یک کیلومتری دریا قرار دارد. علاوه بر این تالاب امیر کلایه زیستگاهی مناسب برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است.

این تالاب زیستگاهی مناسب برای گیاهان و جانوارن گوناگون است؛ یکی از گیاهان زیبایی که در این تالاب رشد می کند “پسته ی دریایی” است که در زبان محلی های این منطقه به آن ثعله به اقلی می گویند، محصول این گیاه لاله تالابی است. این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها گیاه زیبایی نیست که در این منطقه می رویند گل های نیلوفر آبی سفیدی هستند که در این تالاب رشد می کنند و جذابیت منحصر به فردی را به وجود می آورند. در فصل زمستان‌ این تالاب محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است.

تالاب بین المللی امیرکلایه، تالابی با تنوع زیستی بالا

امیرکلایه، تالابی بین المللی در استان زیبا و دیدنی گیلان است. این تالاب دارای وسعتی به اندازه ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که در مقایسه با دیگر تالاب های گیلان آب آن شیرین است و در فاصله ی یک کیلومتری دریا قرار دارد. علاوه بر این تالاب امیر کلایه زیستگاهی مناسب برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است.

یکی از گیاهان زیبایی که در این تالاب رشد می کند “پسته ی دریایی” است که در زبان محلی های این منطقه به آن ثعله به اقلی می گویند، محصول این گیاه لاله تالابی است. این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها گیاه زیبایی نیست که در این منطقه می رویند گل های نیلوفر آبی سفیدی هستند که در این تالاب رشد می کنند و جذابیت منحصر به فردی را به وجود می آورند. در فصل زمستان‌ این تالاب محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است.

 تالاب امیر کلایه در فهرست تالاب های بین المللی

تالاب طبیعی امیرکلایه به دلیل قرار گرفتن در روستای امیرکلایه به همین نام در این استان خوانده می شود. این آبگیر در ۴۶ کیلومتری شمال شهرستان لاهیجان و شهرهای لنگرود و بندر کیاشهر در استان گیلان واقع شده است. در سال ۱۳۵۴ این اکوسیستم در کنوانسیون رامسر به دلیل جاذبه ها و ویژگی هایی مهمی که دارد، با نام تالاب امیرکلایه در فهرست تالاب‌های بین‌المللی قرارگرفته است. تالاب امیر کلایه در استان گیلان به این دلیل که یک محیط طبیعی برای زندگی جانداران آبزی و همچنین پناهگاهی برای حیات وحش است و تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به تالاب بین المللی امیر کلایه

برای سفر به گیلان هر زمان که شما بخواهید تصمیم به سفر بگیرید فصل مناسبی برای تفریح و گردشگری است.

آبزیان این تالاب

۱۱ گونه متفاوت در این تالاب زندگی مشاهده شده است که یکی از با ارزش ترین های آنها اردک ماهی، سوف حاجی، سیم، کپور، لای ماهی، کلمه انول، ماهی سیم پرک، کاهی کپور، ماهی حوض وحشی، ماهی سرخ باله، ماهی ریز نقره‌ای، اسبله، گامبوزیا، رفتگر ماهی خاردار، سوزن ماهی، اردک ماهی، گاو ماهی مرمری، نه خاره نیز اشاره کرد.

پرندگان تالاب

تعداد ۱۳۳ گونه پرنده در منطقه امیرکلایه شناسایی شده است که زیباترین گونه از میان این پرندگان می توانند به کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، باکلان بزرگ، باکلان کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، غاز خاکستری،اردک گیلار، اردک ارده ‌ای، اردک خوتکا، اردک سرسبز و … نیز اشاره کرد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *