راتاتو-اسپانیا

آشپزی هنرمندانه گاوبازها

اسپانیا یکی از کشورهایی است که نگاهی هنری به آشپزی دارد، به همین دلیل ترکیب رنگ‌ها، عطرها و چاشنی‌های مدیترانه‌ای به صورت هنرمندانه‌ای در این منطقه صورت می‌گیرد. غذاهایی که در اسپانیا طبخ می‌شود به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تازه که برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور بوده گردشگران زیادی را شیفته خود کرده است.

این روزها تعداد زیادی از مسافران این کشور ترجیح می‌دهند طعم واقعی غذاهای اسپانیایی را که بیانگر ویژگی‌های هر منطقه، سنت‌های گذشته اسپانیا و تاثیرات خاورمیانه بر غذاهای این کشور است را بچشند.

معرفی غذاهای این منطقه را می‌توان با سوپ «گازپاچو» آغاز کرد، این سوپ پرطرفدار که اغلب به عنوان پیش غذا سرو می‌شود به «سوپ سرد» نیز شهرت دارد. این سوپ از پرطرفدارترین غذاهای اسپانیایی است که سرد بودن آن یکی از ویژگی‌هایش به حساب می‌آید. این غذا از ترکیب موادی مانند گوجه فرنگی‌های تازه، فلفل سبز، خیار، سیر، پیاز، روغن زیتون و سبزیجات آسیاب شده تهیه می‌شود و در داخل کاسه یا لیوان سر می‌شود.

از غذاهای سنتی اسپانیا می‌توان به «پائلا» که نوعی غذای برنجی است اشاره کرد. پائلا از ترکیب برنج، گوشت خرگوش یا مرغ، لوبیای سفید و سبز، زعفران، رزماری و گاهی با صدف، ماهی، هشت پا، میگو و شاه میگو تهیه می‌شود. این غذا اولینبار در والنسیا متولد شده است ولی امروزه در تمام نقاط اسپانیا سرو می‌شود.

«پاتاتاس براواس» از غذاهای معروف و محبوب اسپانیایی‌ها است و ریشه در قسمت‌های جنوبی این کشور دارد. افرادی که عاشق سیب‌زمینی هستند نباید خوردن این غذا در اسپانیا را فراموش کنند. در پاتاتاس سیب‌زمینی‌ها به صورت مکعبی ریز و سرخ و به همراه سس تند قرمز یا سفید سرو می‌شوند، البته نوع سرو این غذا در قسمت‌های مختلف اسپانیا مانند مادرید کمی متفاوت است. این غذا هم‌چنین به «سیب‌زمینی» شجاع شهرت دارد.

از دیگر غذاهای اسپانیا می‌توان به «تورتیا» یا همان املت اسپانیایی اشاره کرد. این غذا در اصل از ترکیب سیب‌زمینی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و چیزی شبیه به کوکو سیب‌زمینی ایرانی‌ها است اما یکی از تفاوت‌های این غذا در ظاهرش است که باید شبیه به کیک باشد وکاملا پف کند. امروزه اما در مواد «تورتیا» کمی تغییر ایجاد شده و از موادی مانند سوسیس، پنیر، سیر، سبزیجاتی مانند شوید، میگو، قارچ یا ماهی مرکب استفاده می‌شود.

«پیستو» از غذاهایی است که باید به صورت حرفه‌ای طبخ شده و مناسب گیاهخواران است. این غذا در اصل مدل اسپانیایی «راتاتو» معروف است که در بخش‌های مختلف اسپانیا با روش‌های مختلفی پخته می‌شود. مواد مورد نیاز برای طبخ پیستو شامل پیاز، سیر، بادمجان، فلفل سبز، فلفل قرمز، گوجه فرنگی و کدو می‌شود که این مواد را در روغن زیتون سرخ کرده و بر روی آن سوسیس و تخم‌مرغ می‌گذارند.

«کروکتس» از دیگر غذاهایی است که در تمام رستوران‌های اسپانیا وجود دارد، این غذای معروف از ترکیب موادی چون ژامبون یا ماهی به نام ماهی کولدفیش با سس بشامل تهیه که در نهایت سرخ و تنوری می‌شود. کروکتس پس از پخت همراه با سسی شیرین و تند سیاهی به نام مورسیلا یا با پنیر آبی اسپانیایی سرو می‌شود. البته هر کدام از رستوارن‌های اسپانیا این غذا را رسپی مخصوص و مخفی خود تهیه می‌کنند.

امتحان غذاهای دریایی در اسپانیا نیز به شدت توصیه می‌شود. یکی از این غذاها «بالاکائو» نام دارد که در تمام نقاط اسپانیا طرفداران زیادی دارد. «باکالائو» یک نوع ماهی کاد نمکی است که توسط ماهیگیران اسپانیایی از سرزمین‌های دورتری مانند نروژ به این منطقه آورده شده است و طعم بی‌نظیری دارد.

اسپانیایی‌ها علاوه بر غذاهای متنوع و مختلف دسرهای متنوعی نیز دارند که بین مردم و گردشگران در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. «چوروس» یا دونات اسپانیایی‌ها از دسته این دسرها است که بسیار طرفدار دارد. این خوراکی خوشمزه در حقیقیت خمیر سرخ شده‌ای است که در ابعاد سوسیس بریده شده و با پودر شکر پوشانده و با شکلات سرو می‌شود.

یکی دیگر از دسرهای محبوب این منطقه «کرم کاتالانا» نام دارد. این دسر شباهت زیادی به «کرم برول» فرانسه دارد با این تفاوت که به صورت سرد سرو می‌شود، این دسر از کاستارد، پوست لیموی رنده شده و دارچین تهیه می‌شود و زمان سرو روی آن را برشته می‌کنند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *