آثار باستانی سوریه

آمار فروش غیرقانونی آثار باستانی سوریه و عراق

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آمار فروش غیرقانونی آثار باستانی سوریه و عراق نگران کننده است.

براساس این گزارش که در ماه «مارس» توسط «بنیاد فرهنگی فدرال آلمان» منتشر شد، بیش از ۶۰۰۰ اثر باستانی از مدیترانه شرقی که در مدت سه سال برای فروش به آلمان عرضه شده، مورد بررسی قرار گرفته اند.

طبق اطلاعات ارائه شده در این گزارش، تنها ۲٫۱ درصد از این آثار باستانی به طور قانونی وارد کشور شده اند. گروه ویژه ای متشکل از محققان موسسات مختلف آلمان موضوع قاچاق آثار باستانی در آلمان را در قالب بخشی از پروژه « ILLICID» با حمایت مالی سازمان ملل و وزرات فدرال آموزش و پژوهش آلمان، بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادند.

در جریان این پروژه تحقیقاتی، کارشناسان به آثار باستانی از مصر، عراق، ایران، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی، سوریه، ترکیه و قبرس برخوردند که به رغم داشتن منشا قابل تصدیق و تایید و مدارک قانونی خروج از کشور، به فروش گذاشته شده بودند.

در واقع، اصالت و اعتبار بیش از نیمی از آثار باستانی این تحقیق (۵۶٫۳ درصد) به هیچ وجه قابل تشخیص نبود. «آرتور برند»، کارآگاه هنری هلندی ملقب به «ایندیانا جونز دنیای هنر» آلمان را به دلایلی مرکز مهمی برای فروش آثار باستانی غیرقانونی عنوان کرد.

«برند» بیان کرد :«آلمان کشوری غنی و خانه گروه های بسیاری از مهاجران که روابط خوبی با کشور اصلی شان دارند است که برخی از آن ها قاچاقچیان آثار هنری هستند. دلیل دیگر آن است که قوانین بسیار سخت گیرانه ای برای محافظت از مجموعه داران در آلمان وجود دارد و درآوردن اثری از چنگ مجموعه داران آلمانی کار بسیار دشواری است.»

«مارک هیلگرت»، مدیر پروژه « ILLICID» و دبیرکل «بنیاد فرهنگی فدرال آلمان» در بیانیه ای نسبت به این موضوع هشدار داد: به رغم آیین نامه سخت گیرانه اتحادیه اروپا در خصوص واردات، صادرات و تجارت آثار باستانی و همچنین قوانین مشابهی که از سال ۱۸۶۹ صدور آثار باستانی از سوریه و عراق را ممنوع کرد، منشا حدود ۴۰ درصد از آثار باستانی و فرهنگی بررسی شده در این تحقیق، کشورهای سوریه و عراق تشخیص داده شده است. نتایج گزارش اخیر نشان می دهند، پس از بررسی ۲۳۸۷ اثر متعلق به عراق و سوریه، فقط ۰٫۴ درصد آثار باستانی عراق و ۹٫۶ درصد از آثار باستانی سوریه به صورت قانونی در بازار آلمان عرضه شده اند. «هیلگرت» افزود:« با وجود ادامه روند ویرانی و غارت آثار باستانی و فرهنگی در عراق و سوریه؛ این نتایج هشدار دهنده هستند.»

مرتبط:توضیح رییس سازمان حج درباره سفر سوریه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *