گردشگری

جبران ضررهای بخش گردشگری کشور

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: پیشنهاد می شود با پایان اپیدمی کرونا، دولت در یکی از اعیاد مذهبی تعطیلات یک هفته‌ای را اعلام کند تا مردم انگیزه‌ای برای سفر کردن داشته باشند و با این اقدام، بتوان تا حدودی زیان‌های بخش گردشگری کشور را جبران کرد.

دکتر “زین‌العابدین صادقی” در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، گفت: بیشترین آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور را بخش خدمات دیده که این بخش‌ شامل حوزه خدمات بازرگانی، حمل و نقل و گردشگری است.

وی با برشمردن ضررهای وارده به بخش خدماتی کشور، اظهار کرد: هر ساله در جشن ملی عید باستانی نوروز، مردم اقدام به خرید و برگزاری یکسری جشن‌ها می‌کردند که همه این اتفاقات به دلیل شیوع بیماری کروناویروس منتفی شد بنابراین فعالیت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بازرگانی آسیب دیده‌اند. همچنین با توجه به تعطیلات این ایام فرصت مناسبی برای سفر بود و این سفرها باعث ایجاد زنجیره ارزشی و خلق ثروت در کشور می‌شد که با شیوع این ویروس و مصوبات ستاد مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت سفرهای نوروزی، بخش گردشگری نیز زیان‌ قابل توجهی دید.

این دکترای اقتصاد با بیان این مطلب که زنجیره ارزشی که از گردشگری ایجاد می‌شود، بخش‌های مختلفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد ادامه داد: حدود ۸ سالی است که در کشور کسب و کارهای کوچکی پدید آمده که اکثر آنها در حوزه خدمات و گردشگری هستند که باعث رونق در سایر بخش‌های اقتصادی شده بودند.

وی افزود: شیوع این اپیدمی به شهرداری‌ها نیز ضربه زد زیرا شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده، کسب درآمد می‌کردند و همچنین در بخش حمل و نقل نیز ظرفیت‌هایی برای عید نوروز تدارک شده بود که همگی دچار مشکل جدی شده‌اند.

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان از راهکارهای کاهش آسیب‌های اقتصادی در دوران کرونایی سخن به میان آورد و بیان کرد: پیشنهاد می شود با پایان این اپیدمی، دولت در یکی از اعیاد مذهبی تعطیلات یک هفته‌ای را اعلام کند تا مردم انگیزه‌ای برای سفر کردن داشته باشند و بتوان تا حدودی زیان‌های بخش گردشگری جبران کرد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام برخی بخش‌ها مانند تولیدکنندگان مواد شوینده، مواد بهداشتی و … رونق گرفتند، افزود: متاسفانه با شیوع کووید ۱۹ بسیاری از کالاهای صادراتی ما نیز دیگر صادر نشدند و همین امر ضربه بسیار سنگینی به فعالان این حوزه وارد کرد.

صادقی با تاکید برآنکه میزان آسیب‌های کرونا بر بخش‌های اقتصادی کشور شدت و ضعف دارد، تصریح کرد: بیشترین ضربه در اقتصاد به بخش خدمات وارد شد و بیشترین آسیب در این بخش نیز به حوزه گردشگری خورده زیرا اوج کار بخش گردشگری در این یک ماه از اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه بود.

وی عنوان کرد: در اینگونه بحران‌های باید دولت نقش اصلی را بازی کند و با هزینه کردن منطقی، رونق را افزایش دهد، به‌گونه‌ای که بیمه بیکاری را ارائه و هزینه‌های کارهای نیمه رسمی را جبران کند و به شرکت‌هایی که در این دوران دچار مشکل شده‌اند، کمک کرده تا سرپا شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: دولت‌های همه کشورهای درگیر با این ویروس به این موضوعات ورود پیدا کرده تا مقدار زیادی از این ضررهای اقتصادی را جبران کنند اما چون کشور ما در رکود به‌سر می‌برد (هرچند که این رکود از نیمه دوم سال گذشته در حال تبدیل شدن به رونق بود) متاسفانه این اپیدمی، اقتصاد کشور را در رکود عمیق‌تری فرو برده و اگر دولت چاره‌ای نیندیشد اوضاع کشور بدتر از این خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در مواقع بحرانی باید از صندوق ذخیره ارزی استفاده کرد، افزود: باید دولت هزینه کند تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود و عمق مشکلات اقتصادی کشور به فروچاله تبدیل نشود. البته مقام معظم رهبری در این مورد همکاری‌های شایانی انجام داده‌اند که دولت باید به نحوه احسنت از این اجازه برداشت از صندوق ذخیره ارزی، بهره برد.

صادقی به نحوه رفع مشکلات اقتصادی استان اشاره کرد و به ایسنا گفت: در استان کرمان صنایعی همچون گل‌گهر و مس سرچشمه وجود دارند که از منابع ملی استان برداشت می‌کنند و سالهاست که در استان به دنبال آن هستند که بتوانند این شرکت ها را مجاب کرده تا نیازهای خود را از داخل استان تامین و گردش‌های مالی خود را به داخل استان انتقال دهند که در این دوران کرونایی استاندار و حاکمیت می توانند این بنگاه ها بزرگ اقتصادی را ملزم کنند برای کمک به اقتصاد استان در این ایام، همه یا بخش قابل توجهی از گردش مالی خودشان را به استان منتقل کنند.

این دکترای اقتصاد با تاکید بر اینکه این صنایع بزرگ باید بخشی از درآمدشان را به استان برگردانده تا بتوانند در راستای رونق اقتصادی و رفع چالش‌های اقتصادی استان ناشی از شرایط کرونایی کمک شایانی را به اقتصاد این خطه بکنند، اظهار کرد: همچنین بدنه نخبگان سیاسی کشور نیز باید به این اجماع برسند که در شرایط کنونی نیاز است که به هرگونه ای مشکلات کشور را حل کرده و در این راستا نیز باید کش مکش‌های سیاسی را کنار بگذارند و عبور از این بحران را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه عبور از شرایط بحرانی کنونی تنها در گروی اجماع نخبگان سیاسی، مذهبی و اقتصادی است، اظهار کرد: برای کاهش آسیب سلامت مردم باید دوران قرنطینه‌ها را بیشتر کنند سپس دولت به فاز درمان اقتصادی ورود پیدا کند و تسهیلات معادلی برای جبران ضررهای اقتصادی اختصاص دهد.

این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: این موضوع درست که بازگشایی کسب و کارها باعث رونق اقتصادی می‌شود ولی آسیبی که این اقدام به سلامت و جان مردم می‌زند بیشتر است لذا انتظار می رود دولت با تاملی بیشتری کسب و کارها را بازگشایی کند و مانند بسیاری از کشورها که حدود ۲ ماه قرنطینه داشتند، ما نیز این‌گونه رفتار کنیم.

مرتبط:صنعت گردشگری به نقطه صفر رسیده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *