وندالیسم

تاریخ و فرهنگ گرفتار وندالیسم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه متاسفانه امید به کشف گنج در نقاط مختلف کشور زمینه ساز حفاری های غیرمجاز است، گفت: وندالیسم مشکلی است که تاریخ و فرهنگ این سرزمین با آن دست و پنجه نرم می کند.

علیرضا ایزدی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص حفاری های غیرمجاز در روزهای قرنطینه بیان کرد: خلوت شدن محوطه های تاریخی در روزهای قرنطینه تاثیر بالایی در افزایش حفاری های غیرمجاز و اصطلاحا گنج یابی در استان نداشت، اما به دلیل نبود فرهنگ سازی مناسب در این زمینه و شاید تحت تاثیر مسائل اقتصادی گهگاه شاهد چنین رفتارهایی هستیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه با دو پدیده آزاردهنده مواجه هستیم، گفت: یکی از موضوعاتی که نسبت به گذشته تا میزانی کم شده است، وندالیسم است، اما هنوز شاهد این اتفاق هستیم که حتی گاهی رویکرد جدید هم به خود می گیرد و نمونه این رویکرد جدید رها کردن آب در پی ساختمان ها توسط مالکان ابنیه تاریخی برای تخریب آنهاست که با هدف تغییر کاربری انجام می شود. برخی نیز با درج یادگاری بر روی ابنیه و آثار تاریخی که از نابخردی منشاء می گیرد به فرهنگ و تاریخ آسیب می زنند.

ایزدی تصریح کرد: در کنار وندالیسم، اقداماتی را با عنوان گنج یابی شاهدیم که به دلیل نبود آموزش و فرهنگ سازی مناسب تا صورت می گیرد و گهگاه به دلیل برخی مسائل اقتصادی نه تنها در استان مرکزی بلکه در تمامی نقاط کشور شاهد آن هستیم و حتی در این زمینه شایعاتی در خصوص وجود گنج و نقشه های گنج را هم می شنویم.

وی با تاکید بر اینکه بعد از این همه سال فعالیت در حوزه میراث فرهنگی کشور تاکنون یک برگه به عنوان “نقشه گنج” ندیده ام، گفت: به هرحال شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی افراد در جامعه هستیم ولی در روزهای اخیر که موضوع بیماری کرونا، قرنطینه و خلوتی برخی نقاط گردشگری و خاص تاریخی را شاهد هستیم، موردی از افزایش شمار حفاری ها نسبت به سال های گذشته گزارش نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: در روزهای اخیر ۶ مورد حفاری غیرمجاز گزارش شد که مورد رسیدگی قرار گرفت، البته در مواردی متخلفان متواری شدند ولی وسایل آنها اعم از گنج یاب و فلزیاب توقیف شد، البته در این موارد کشفیات عتیقه نداشته ایم.

مرتبط:سوءاستفاده از قرنطینه برای تخریب آثار ملی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *