چهلستون قزوین

از سردرگمی گردشگران در قزوین تا تعطیلی بناهای تاریخی

یک فعال حوزه گردشگری گفت: گردشگر هنگام ورود به قزوین سردرگم می‌شود چراکه مسیر گردشگری تعریف‌ نشده است، از طرفی اگر گردشگر در طول سال وارد قزوین شود نمی‌تواند از آثار تاریخی بازدید کند چراکه همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر اینکه در ایام نوروز یا ایام خاصی سازمان‌های متولی آثار تاریخی را بازگشایی کنند اما باید توجه داشت که گردشگران خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می‌کنند.

وحید نصرت آقایی در گفت‌وگویی تصریح کرد: در حوزه گردشگری باید ظرفیت قزوین را واقع‌بینانه ببینیم، برخی از افراد ظرفیت گردشگری قزوین را بی‌نهایت و سرآمد در ایران تعریف می‌کنند که این واقعیت نیست و تا زمانی که واقع‌بینانه نگاه نکنیم نمی‌توانیم نسخه‌ای برای آن بپیچیم.

وی افزود: قزوین در حوزه گردشگری به‌صورت عام ظرفیت دارد برای مثال در حوزه طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری غذا ظرفیت خوبی دارد اما هرکدام را باید با شهرهای اطراف قزوین و استان‌های هم‌جوار مقایسه کنیم و درنهایت سرمایه گذاری در حوزه‌ای صورت بگیرد که در آن بخش از توان بالایی برخوردار هستیم.

این فعال گردشگری بیان کرد: طبیعت‌گردی قزوین پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری گردشگری دارد، الموت نگین سبز استان است که در گردشگری داخلی و خارجی جای کار دارد اما در همه این سال‌ها علی‌رغم تلاشی که صورت گرفته هدفی برآورده نشده است؛ در حال حاضر دریاچه اوان به‌عنوان جاذبه اصلی در الموت تکلیفش نامشخص است، سال‌های زیادی در مورد آن جلسات مختلفی برگزار و سرمایه‌گذار مشخص‌شد اما درنهایت اتفاق خاصی نیفتاد.

وی تأکید کرد: اگر قزوین بخواهد در حوزه گردشگری به‌صورت تخصصی وارد شود باید امکان بازید از سایت‌های گردشگری را ایجاد کند، لازم است بررسی شود که چند سایت گردشگری در قزوین داریم که گردشگر با ورود به شهر قزوین بتواند از این سایت‌ها بازدید کند.

نصرت آقایی اظهار کرد: گردشگر دنبال آثار تاریخی شاخص و برجسته است که کمتر دیده باشد، در قزوین به شکل ویژه به آثار شاخص تاریخی توجه نشده است برای مثال برخی از خانه‌های تاریخی قزوین قابلیت بازدید ندارند، برخی واگذارشده و برخی از خانه‌ها نیز مالکیت خصوصی دارند که امکان بازدید وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گردشگر هنگام ورود به قزوین سردرگم می‌شود چراکه مسیر گردشگری تعریف‌ نشده است، از طرفی اگر گردشگر در طول سال وارد قزوین شود نمی‌تواند از آثار تاریخی بازدید کند چراکه همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر اینکه در ایام نوروز یا ایام خاصی سازمان‌های متولی آثار تاریخی را بازگشایی کنند اما باید توجه داشت که گردشگران خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می‌کنند و در طول سال برای گردشگری وارد ایران می‌شوند که در این مواقع بسیاری از بناهای قزوین قابلیت بازدید ندارد بنابراین تورهای گردشگری قزوین را از مقاصد گردشگری حذف می‌کنند.

این فعال گردشگری افزود: صرفاً برخی از تورهای گردشگری از طریق روابط رسمی و غیررسمی در ایام عادی اجازه ورود پیدا می‌کنند و گاهی نیز در موارد غیررسمی پولی به سرایدار بنای تاریخی می‌دهند تا از محل بازدید داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این تفاوت ما را با استان‌های پیشرو در حوزه گردشگری مشخص می‌کند، برخی معتقد هستند که قزوین به دلیل واقع‌شدن بین تهران و شمال کشور به‌عنوان ۲ مقصد مهم گردشگری، مغفول واقع‌شده و استقبال از آن کم است، اما همین نقطه قوت است و ما باید جذابیت ایجاد کنیم تا گردشگر قزوین را نه‌تنها به‌عنوان مسیر عبوری بلکه به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کند.

از مدیرکل میراث فرهنگی انتظار تسهیلگری داریم

نصرت آقایی بیان کرد: از اسفند ۹۸ با شیوع کرونا به‌صورت خیلی ناگهانی صنعت گردشگری ایران همانند سایر نقاط جهان به رکورد رفت، قبل از آن‌ هم مسائلی مثل تحریم‌ها و افزایش قیمت ناگهانی دلار بر صنعت گردشگری تأثیر گذاشته بود و صنعت گردشگری در وضعیت نیمه‌جان قرار داشت؛ سال ۹۸ گردشگری ایران به‌ویژه در قزوین به کما رفت و فعالان حوزه گردشگری ۲ سال سختی را داشتند به‌طوری‌که برخی از هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی تعطیل شدند.

وی اظهار کرد: ما از مدیرکل میراث فرهنگی به‌عنوان مسئول ارشد این حوزه انتظار داریم که نقش تسهیلگری را در ارتباطات بین مؤسسات گردشگری، گردشگران و ارگان‌های دولتی ایجاد کند، هرچه روابط دوستانه باشد تسهیلات گردشگری نیز راحت‌تر است، در حال حاضر مشکلات ما با دستگاه‌های خدمت‌رسان زیاد است.

این فعال گردشگری تأکید کرد: در اسفند ۹۸ همه تأسیسات گردشگری به مدت ۳ ماه به‌طور کامل تعطیل شدند در این میان شهرداری پسماند می‌گیرد و می‌گوید تصویب شورای شهر است، تشکل‌ها نیز عملاً نمی‌توانند در برابر این تصمیمات مقاومت کنند همچنین مالیات‌هایی که در این مدت از مؤسسات گردشگری گرفته می‌شود فشار زیادی را به مؤسسات گردشگری وارد کرده است در این میان انتظار ما از مدیرکل این است که حامی باشد.

وی یادآور شد: در فصول گرم برق را قطع می‌کنند اگر ما در خانه باشیم مشکلی ندارد اما اگر در هتل برق یا آب قطع شود گردشگر دچار مشکل می‌شود، باید استثنائاتی در نظر گرفته شود چراکه اعتبار استان و هتل زیرسوال می‌رود.

نصرت‌آقایی تأکید کرد: با توجه به اینکه هنر خوشنویسی ثبت جهانی شده و قزوین پایلوت آن است می‌توان از این ظرفیت برای مطرح‌شدن اسم قزوین و حضور مهمانان و گردشگران استفاده کرد، جذب مهمان و بسترسازی برای حضور مهمان باید موردتوجه قرار گیرد. حضور گردشگر و رضایت آن کار کاملاً تیمی است؛ وقتی مهمانی به قزوین می‌آید بخشی از زمانش را در هتل می‌گذراند اما بخشی دیگر را در شهر است بنابراین نیاز است که مردم، رانندگان تاکسی، فروشندگان مغازه و فروشگاه‌ها آمادگی میزبانی از گردشگر را داشته باشند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سردر عالی قاپو قزوین

قزوین _شهری با کلیسا های قدیمی و محله‌های ارامنه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *