مناطق-شکار-ممنوع-لرستان

افزایش سطح مناطق شکار و صید ممنوع در لرستان

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان از اضافه شدن بند خاکی خروسان ازنا، به مناطق شکار و صید ممنوع این استان خبر داد.

نبی‌الله قائدرحمتی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بند خاکی خروسان شرایط یک تالاب مصنوعی را دارد و براساس سرشماری‌های صورت گرفته، سالیانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است که پس از مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط‌زیست و طرح موضوع در کمیته‌های تخصصی، با استناد به بند “و” ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، از تاریخ ۱۸ آبان ماه ۹۸ به مدت پنج سال جهت حفاظت از تنوع زیستی استان، به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

وی در خصوص وضعیت تالاب تصریح کرد: این تالاب، در اثر ایجاد یک سد خاکی چند منظوره در سال ۱۳۷۱ توسط جهاد سازندگی به وجود آمده که مساحت سطح آبی آن ۷/۱۲ هکتار بوده و در آخرین سرشماری ۱۲۰ گونه پرنده در آن مشاهده شده که از این تعداد، ۳۵ گونه پرنده مهاجرآبزی و کنارآبزی و ۸۵ گونه خشکزی بوده است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان از گونه‌های شاخص این محدوده به اردک سرسبز و بلوطی، باکلان، فلامینگو، چنگر معمولی، کشیم بزرگ، چارخو و کاکایی سرسیاه اشاره کرد و گفت: ارزش‌های تفرجی – گردشگری این منطقه طی چند دهه اخیر باعث شده که حمایت‌های مردمی جهت حفاظت و استفاده خردمندانه از پتانسیل‌های این منطقه خصوصاً در بحث پرنده‌نگری بیشتر شود.

قائد رحمتی اضافه کرد: وسعت این منطقه که در حوزه استحفاظی شهرستان ازنا واقع شده، حدود ۷۵۰ هکتار بوده و با اضافه شدن این سطح به مناطق شکار و صید ممنوع استان، وسعت این مناطق به ۲۴۵۳۹۸ هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: وسعت مناطق شکار و صید ممنوع استان سطحی معادل ۶۶/۸ درصد مساحت استان است که با ارتقاء سطح این مناطق، وسعت مناطق تحت مدیریت در لرستان به ۱۶ درصد مساحت استان افزایش می‌یابد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *