سوریه

امنیت زائران سوریه تضمین شده است

اعضای هیأت رئیسه فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند.

هیأت رئیسه فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، (۴ اسفند ماه) با سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و معاونان این سازمان پیرامون موضوع حج امسال و برطرف کردن مشکلات پیش رو،  دیدار و گفت‌وگو داشتند.

احد آزادی‌خواه رئیس فراکسیون حج و زیارت در این جلسه با اشاره به ظرفیت گردشگری مذهبی کشور گفت: در حال حاضر کشور به لحاظ ظرفیت گردشگری مذهبی در شرایط مناسبی قرار دارد، این وضعیت می‌تواند برای نظام و انقلاب بسیار مناسب باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از مردم علاقمند به شنیدن آخرین اخبار حج و زیارت هستند  بر همین اساس فراکسیون امسال  پیگیر حل دغدغه‌های مردم در این راستا است.

مشکلات زائران اربعین مورد توجه قرار  بگیرد

در این جلسه محمدتقی نقدعلی دبیر فراکسیون حج و زیارت با اشاره به مشکلاتی که مردم در سفر زیارتی اربعین امسال داشتند، تأکید کرد: در نگاه مردم سفر حج و زیارت یک نگاه خاص و ویژه‌ای است، بیشتر اقشار مردم آرزوی مسافرت به شهرهای مذهبی دنیا از جمله کربلا در روز اربعین را دارند اما مشکلاتی در مسیر راه آنها وجود دارد که به واسطه سازمان حج و زیارت باید رفع شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: در سفرهای اربعین سال گذشته سخت‌گیری‌هایی شامل حال زائران شد، سیاست‌های چندگانه‌ای دور از انصاف بر این سفر حاکم بود. مردم علاقمند به چنین سفرهای معنوی هستند، بدون شک باید مشکلات مردم در مسیر این سفرها برطرف شود. امیدواریم سازمان حج و زیارت با برنامه‌ریزی خاصی که انجام می‌دهد شاهد کاهش  مشکلات در مسیر سفرهای اربعین پیش رو باشیم.

در ادامه این نشست مصطفی طاهری نایب رئیس فراکسیون حج و زیارت یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت و پتانسیل گردشگری مذهبی برای ‌شهرهای مختلف کشور و حتی کاروان‌های زیارتی مذهبی مشخص نیست. باید این ظرفیت در تمام شهرهای کشور به صورت دقیق مشخص و مشکلات  آنها حل شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حج یک سفر فرهنگی و معنوی است، باید به لحاظ مادی فشاری بر زائرین نداشته باشد، کشور ما از پتانسیل خوبی در این راستا برخوردار است.

سلامتی زائران در اولویت سازمان حج و زیارت

سید محمد پاکمهر دبیر فراکسیون حج و زیارت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت سلامتی مردم خاطرنشان کرد: پاندمی کرونا سرنوشت خاصی بر کل جهان رقم زده است، سلامت مهمترین اصل در تمام اقدامات محسوب می‌شود؛ سفرهای زیارتی باید بر مبنای موضوع سلامت مردم در اولویت سازمان قرار گیرد. کشورهای میزبان از عراق و سوریه گرفته تا عربستان باید از  نظر امکانات بهداشتی و درمانی تمام ظرفیت‌ها را در نظر بگیرند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سفرهای زیارتی به موضوعات اساسی همچون نوع تزریق واکسن کرونا و شرایط بیماران زمینه‌ای که نیازمند توجه ویژه‌ای هستند باید برنامه ریزی انجام پذیرد و خدمات خاصی از طرف کشورهای میزبان  ارائه شود.

کرامت و سلامت حجاج از اولویت‌های سازمان حج و زیارت است

سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در این نشست با بیان مشکلات سازمان تأکید کرد: بررسی مشکلات سفر حج یک جلسه مبسوطی را می‌طلبد که امیدواریم در روزهای آینده با برگزاری نشست‌های مشترک، مشکلات کلی  و جزئی زائرین حج برطرف شود. طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع و بالای ۵ میلیون نفر در نوبت عمره مفرده هستند.

حسینی ادامه داد: توجه به اینکه امنیت و کرامت حجاج از اولویت‌های سازمان حج و زیارت است، فعلا تدبیری در راستای پذیرش زائرین از طرف کشور میزبان عربستان برای مراسم حج عنوان نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه تأکید کرد: تمام سناریوهای پیش‌بینی شده برای اعزام زائرین به سفر حج را مورد بررسی قرار دادیم. به محض اعلام برنامه و تدابیری از طرف عربستان مبنی بر پذیرش زائرین، ما آمادگی کامل برای اعزام زائرین را خواهیم داشت.

حسینی در ادامه با اشاره به میزان ثبت‌نام زائرین برای زیارت عتبات عنوان کرد: حدود ۳۰ هزار نفر تاکنون متقاضی سفر عتبات هستند، دقیقا ۴۹ درصد به صورت سفرهای هوایی و ۳۱ درصد زمینی ثبت شده است، دلیل عمده کاهش سفرهای زمینی متقاضیان بسته بودن مرزها است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر چارتر پروازهای هوایی در دست بخش خصوصی است، همین عاملی شده تا سفرهای زیارتی برای زائرین گران تمام شود. تاکنون سازمان مواردی همچون وام پرداختی به زائرین، اختصاص ایرلاین‌هایی برای سفرهای زیارتی، باز شدن مرزهای زمینی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین به ویژه تست ارزان PCR را در دستور پیگیری قرار داده است.

حسینی با بیان اینکه امنیت زائران سفر به سوریه در اولویت سازمان است، ادامه داد: اگر بتوانیم مشکل چارتر هوایی را حل کنیم شاهد کاهش هزینه‌های سفرهای زیارتی خواهیم بود. حدود ۵ هزار و ۳۰۰ نفر متقاضی سفر زیارتی به سوریه هستند، احتمالا این رقم برای ایام نوروز هم بیشتر خواهد شد. در این سفر امنیت زائران از اولویت‌های سازمان محسوب می‌شود که این موضوع را بارها با مسئولان کشور سوریه مطرح کرده و آنها تضمین این امنیت را برای زائران داده‌اند.

آزادی‌خواه رئیس فراکسیون حج و زیارت در پایان این نشست به خانه ملت گفت: در این جلسه اعضای فراکسیون در رابطه با حج تمتع و عمره دغدغه عموم مردم را مطرح کردند. همچنین استفاده از دیپلماسی حج بسیار سفارش شد، ظرفیت زیارت در کشورهایی مثل سوریه و عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید فراکسیون نهایت توان خود برای حمایت از سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار دهد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

زمان ثبت‌نام سفرهای نوروزی عراق و سوریه اعلام شد

آغاز پیش ثبت‌نام سفر سوریه از فردا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *