بناهای تاریخی

امکان بهره‌برداری های متنوع از بناهای تاریخی فراهم شود

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بهره برداری از بناهای تاریخی واجد ارزش محدود به کاربری فرهنگی و هنری نشود، گفت: باید امکان بهره‌برداری های متنوع از بناهای ارزشمند و تاریخی فراهم شود.

علی اعطا در جریان بررسی یک فوریت طرح “فرآیند اعطای تسهیلات تعریف کاربرد و بهره برداری از اماکن تاریخی ثبت شده و واجد ارزش ثبت نشده شهر تهران” و لایحه” شهردار تهران در خصوص فرآیند صدور پروانه مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران” گفت: این طرح باید زودتر به سرانجام می رسید و متقاضیان به دلیل اینکه قاعده مشخصی در بهره برداری از ساختمان ها و بناهای واجد ارزش تاریخی وجود ندارد، روندهای پیچیده و مسیر سختی را طی می کنند.

وی افزود: این دیدگاه و گرایش را دنبال کردیم که بناهای واجد ارزش که بخش زیادی از آنها نیز ثبت نشده اند بتوانند بدون اینکه تخریب و نوسازی شوند در جهت حفظ هویت شهر، بافت های شهر، سیما و منظر شهر، معماری با ارزش دوره جدید حفظ شوند و از آنها استفاده شود. این مصوبه می‌تواند تسهیل کند که این بناها با کاربری ویژه ای که ارزش اقتصادی برای مالک و بهره بردار داشته باشد، مورد بهره برداری قرار گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: سوءتفاهمی که معمولاً در این زمینه وجود دارد و ناشی از یک برداشت غلط است، این است که تصور می شود که بناهای تاریخی الزاماً باید با کاربری فرهنگی و هنری استفاده شوند که مطلقاً چنین چیزی نیست. این بناها می تواند با کاربری‌های تجاری، صنعتی ، بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد. زمانی می‌گفتیم که کاش ۱۲۳ ساختمان نواحی شهر تهران درون ساختمان ها و بناهای واجد ارزش مستقل شوند. نباید نگاه تنگ و تاریک به موضوع داشت و محدوده باز وسیعی از کاربری های متنوع دارای نفع اقتصادی برای مالک باشد که نتیجه آن حفظ بناست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با ارائه پیشنهادی نسبت به ساخت و ساز ۲۰ درصد مساحت بنای واجد ارزش به عنوان فضای پشتیبانی مخالفت کرد و گفت: یکی از عواملی که آثار ثبتی را در معرض خروج از ثبت قرار می‌دهد الحاقات ساختمانی است. در واقع ساختمان هایی که به بناهای واجد ارزش تاریخی، الحاق می شود موجب می شود تا کارشناسان اثری را از ثبت خارج کنند.

اعطا تاکید کرد: با تصویب ماده ۷ طرح یاد شده که بر مجوز احداث ۲۰ درصد بنا تأکید دارد، ممکن است بعدا با انبوه بناهای ثبتی که از فهرست بناهای ثبت شده خارج می‌شوند، مواجه شویم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث فرهنگی زمینه‌ساز ارتباط میان کشورهاست

میراث فرهنگی ایران در ۱۰۰ سال چگونه حفاظت شد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *