روستای بلبر اورامان- عکاسی

اورامان قابلیت تبدیل شدن به ژئوپارک را دارد

دکتری مدیریت گردشگری گفت: اورامان ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به ژئوپارک را دارد.

سوران احمدی‌زاد امروز (۴آذر ماه) در وبینار قابلیت سنجی امکانات و جذابیت‌های ژئوتوریستی منظر جهانی هورامان محور ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران، که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: ژئوتوریسم یکی از گونه‌های گردشگری است که قدمت زیادی ندارد؛ گرچه در برخی از نوشته‌های قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی مباحثی در خصوص ژئوتوریسم بیان و حتی خود داروین هم در برخی از نوشته‌هایش بیان کرده که برخی پدیده‌های زمین‌شناختی برای جذب انسان‌های دیگر از سایر کشورها برای مشاهده پدیده‌ها بسیار حائز اهمیت است.

احمدی زاد عنوان کرد: اما آنچه که به عنوان یک بحث علمی در حوزه گردشگری به عنوان ژئوتوریسم مطرح است ۳۰ یا ۴۰ سال  قدمت دارد.

وی در خصوص به وجود آمدن ژئوتوریسم در گردشگری افزود: ژئوتوریسم و لغت زمین‌گردشگری بعد از مباحث توسعه پایدار مطرح شد، یعنی از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به بعد که مبحث توسعه پایدار مطرح می‌شود، کنفرانس‌های گوناگونی در سطح جهان جهت پرداختن به این مبحث تشکیل و به مرور پدیده‌ای به نام ژئوتوریسم مطرح و اساتید دانشگاه از آن نام می‌برند.

احمدی زاد خاطرنشان کرد: ژئوتوریسم همانگونه که مشاهده می‌کنیم علمی است بین رشته‌ای یعنی از زمین شناسی “ژئو” و همچنین توریسم “گردشگری” تشکیل شده است.

وی بیان کرد: قبل از هرچیز می‌بایست به این نکته توجه داشت که اورامان منطقه‌ای است که دارای پتانسیل‌های بسیاری در حوزه گردشگری است که و همواره به غرب استان به مرکزیت اورامان توجه ویژه‌ای می‌شود.

احمدی‌زاد عنوان کرد: همانگونه که می‌دانید اورامان تلاقی فرهنگ با طبیعت است و نمی‌توان آن را انکار کرد؛ اما باید توجه داشت زمانی که از ژئوتوریسم نام می‌بریم؛ ژئوتوریسم به جاذبه‌های طبیعی بی‌جان می‌پردازد و این تفاوت را با طبیعت‌گردی دارد که در طبیعت‌گردی ما به جاذبه‌های طبیعی جاندار می‌پردازیم در حالی که اما در ژئوتوریسم توجه ما بر پدیده‌های بی‌جان است.

وی ادامه داد: اورامان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یک ژئوپارک دارد، و با توجه به فرصت  تاریخی ثبت جهانی اورامان، می‌توان آن را به عنوان یکی از ژئوپارک‌ها به تمامی جهان معرفی کرد که تاثیرات بسزایی بر سازمان جهانی ژئوپارک‌ها، رشد اورامان و رشد مناطق مجاور خواهد داشت.

احمدی‌زاد در تعریف ژئوپارک اضافه کرد: ژئوپارک منطقه وسیعی با چندین کیلومتر وسعت است که دارای مرزهای پهناور و مشخصی است که می‌بایست مرز آن مشخص شود.

وی اضافه کرد: مشکلی که ژئوپارک در تعریف خود به آن اشاره می‌کند این است که حتما نیاز به مدیریت گسترش و بهره‌برداری در این منطقه را دارد.

احمدی‌زاد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در مناطق حفاظت شده چهارگانه داریم این است که متاسفانه نمی‌توانیم بهره‌برداری‌ها را کنترل کنیم، و ژئوپارک دقیقا به این مسئله  اشاره دارد که باید مدیریت شود.

احمدی‌زاد در خصوص ویژگی‌های ژئوپارک اورامان بیان کرد: ژئوپاک‌ها برخلاف ژئوتوریسم‌ها تلفیقی از طبیعت زنده، پدیده‌های زمین شناختی بی‌جان و فرهنگ آن منطقه است، یعنی باید همه این عوامل باهم ترکیب شوند تا بتوان یک ژئوپارک تشکیل داد.

وی تاکید کرد: اگر اورامان تبدیل به یک ژئوپارک شود قابلیت حفظ زیبایی‌های اورامان چه در حوزه ژئوتوریسم و اکو توریسم و توریسم فرهنگی افزایش خواهد یافت، افزایش اشتغال جوانان، افزایش سرمایه‌گذاری، توجه موسسات تحقیقاتی به منطقه اورامان، تمایل به حفظ فرهنگ را به دنبال خواهد داشت.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *