اکوتوریسم

اکوتوریسم، صنعت روبه رشد و مکمل زندگی شهری است

شهردار مشهد گفت: اکوتوریسم، صنعت روبه رشدی است و می‌تواند در قالب فعالیت‌های مختلفی که توجیه اقتصادی داشته و ادامه‎‌داراست، تعریف شود.

محمدرضا کلایی که در کنفرانس ملی «اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری» در هتل ثامن مشهد سخن می‌گفت، اظهار کرد: در این خصوص به چند نکته اشاره می‌کنم؛ نکته اول این که نفس اکوتوریسم، به عنوان فرآیندی است که غبار عادت را از ذهن شهروندان پاک می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها چیزهایی را در فضاهای طبیعی ببینند که در زندگی روزمره نمی‌دیدند؛ از این جهت شاید بتوان اکوتوریسم را یکی از مکمل‌های جدی زندگی شهری در فشردگی این عصر و زمانی که در آن قرار داریم، دانست.

وی ادامه داد: نکته دوم این که ما در شهر مشهد فقط با یک شهر مواجه نیستیم و با مجموعه‌ شهری مشهد مواجهیم؛ یعنی مشهد، طرقبه، شاندیز، چناران، فریمان و… یک مجموعه شهری هستند که با همدیگر کار می‌کنند و نمی‌توان مرزی بین مشهد و طرقبه یا شاندیز قائل شد.

شهردار مشهد تصریح کرد: اگر مرزی قائل شویم، بابت خدمات و تخصیص وظیفه است؛ البته هر بخشی کار خودش را می‌کند اما هیچ نقطه‌ای هم وجود ندارد که تعاملات جدی با بدنه‌اش نداشته باشد. با این رویکرد مشهد را می‌توان یک قطب جدی برای اکوتوریسم درنظر گرفت.

کلایی خاطرنشان کرد: مزیت‌های نسبی منطقه شهری مشهد از خلج و مجموعه هفت حوض تا ارتفاعات جنوب و جایی که به مجموعه طرقبه و شاندیز متصل می‌شود، ظرفیت‌های جدی‌ای برای اکوتوریسم دارد که در این زمینه شاید بزرگ‌ترین ضعف ما موضوع ساماندهی خدمات به متقاضیان و البته بازاریابی از مبدا باشد.

وی افزود: اگر بازاریابی از مبدا به درستی انجام شود، این اتفاق دور از دسترس نیست  و رشد جدی را در این موضوع خواهیم داشت که البته من حضور سفیران محترم را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که در برخی از حوزه‌ها بتوانیم در بازاریابی از مبدا هم موفق باشیم.

شهردار مشهد اضافه کرد: نکته سوم اثر اجتماعی آن است؛ یعنی ما درمجموعه شهری مشهد این مزیت نسبی را برای توسعه فعالیت در این حوزه داشته و از طرفی دیگر این نیاز را برای شهروندان خودمان در نظر داریم که غبار عادت را از دیدگان خودشان در زندگی روزمره شهری بزدایند.

کلایی بیان کرد: طبیعتا اکوتوریسم فارغ از فواید و کارکردهایی که به صورت مستقیم برای انسان‌ها دارد؛ به صورت غیرمستقیم هم با حفظ طبیعت و توسعه جوامع محلی و همچنین افزایش زمنیه‌های شکوفایی استعدادهای طبیعی می‌تواند نقش غیرمستقیمی را در دست‎‌یابی به این هدف و تحقق آن ایفا کند.

وی افزود: شاید این گردهمایی بتواند نقطه آغازی باشد و زنجیره خدمات گردشگری در مجموعه شهری مشهد را تکمیل کند.

شهردار مشهد ادامه داد: توجه به نقاطی که اکوتوریسم، می تواند برای جمع و جذب زائران و گردشگران موثر باشد، خدمتی مکمل است که باید به آن توجه داشته باشیم و من از برگزارکنندگان این تقاضا را دارم که برای استمرار این رویداد و تمرکز بر چند پروژه مشخص، تمرکز بر بازاریابی از مبدا و همچنین تعریف مجموعه‌های خصوصی که بتوانند برنامه‌نویسی و جهت‌دهی را برای متقاضیان همراه داشته باشند؛ اقدام کنند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *