جنگل های-هیرکانی

نصب تابلوهای دوزبانه برای معرفی جنگل‌های هیرکانی در خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها در جهت حفاظت و معرفی جنگل‌های جهانی هیرکانی، گفت: در محدوده‌های تردد مسافران، تابلوهای دوزبانه به‌منظور معرفی این میراث طبیعی به گردشگران در استان نصب می‌شود.

حبیب یزدان پناه اظهارکرد: تهیه مستندهای تصویری، آموزش کودکان و نوجوانان، تبلیغات و فرهنگ‌سازی در جهت دعوت به حفاظت عمومی از جنگل‌های هیرکانی از دیگر برنامه‌های ما برای این میراث جهانی در استان است.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در خراسان شمالی واقع است، افزود: در تیرماه امسال و چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان، پرونده جنگل‌های هیرکانی به نام جمهوری اسلامی ایران ارائه و با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، پزدان پناه تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در وزارتخانه متبوع، جشن ثبت جنگل‌های هیرکانی، اواخر ماه جاری در استان برگزار و لوح ثبت جهانی این اثر رونمایی خواهد شد.

وی با تأکید بر حساس سازی و آگاهی بخشی به گروه‌های مختلف مردم و عموم نسبت به اهمیت جنگل‌های هیرکانی، افزود: تلاش برای حفاظت از این میراث ارزشمند، مهم‌ترین اقدامی است که باید ازاین‌پس انجام بگیرد.

این مقام مسئول تنوع طبیعی و فرهنگی را از جمله جاذبه‌های خراسان شمالی برشمرد و اظهار کرد: هم‌زیستی اقوام مختلف، هم‌مرز بودن این استان با ترکمنستان و نیز طبیعت بکر استان خراسان شمالی ظرفیت‌ ویژه‌ای برای توسعه گردشگری است.

جنگل‌های هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل‌های شمال گفته می‌شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود سه هزارساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد و بخشی از این گنجینه ارزشمند در خراسان شمالی است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *