آثار تاریخی

آثار تاریخی و صنایع دستی بعد از انقلاب بیشتر پاس داشته شد

مدیرعامل کانون جهانگردی ایران معتقد است: ثبت و پاسداشت آثار تاریخی و صنایع دستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

حسین اربابی گفت: در دوران رژیم پهلوی همه مردم طالب استقلال بودند بویژه در حوزه‌های فرهنگی، و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تولیدات فرهنگی توجه بیشتری شد. فرهنگ ایرانی به قدری غنی است که دیگر نیازی به فرهنگ‌های غربی نیست، اما پیش از این کمتر به شناسایی و معرفی آن‌ها پرداخته شده بود و عمدتا در مباحث فرهنگی آن‌قدر که واردات داشتیم به حوزه‌های درونی خود توجه نداشتیم.

او افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب در حوزه فرهنگی این بود که بیشتر به داشته‌های خود توجه کردیم و دیدیم که با داشته‌های خود هیچ نیازی به غرب نداریم. شناساندن و معرفی آثار تاریخی و میراث فرهنگی در وهله اول به ایرانیان و در مرحله بعدی به جهان بیشترین فعالیت این بخش بوده است.

اربابی بیان کرد: ۲۴ ثبت جهانی داشتیم که گویای فرهنگ غنی ایران بوده است. از جنگل‌های هیرکانی که قدمت میلیون‌ها سال را دارد و آخرین ثبت ایران در یونسکو بوده است تا آثار باستانی که غیر از شاکله و بنای ساختمانی، پر از اتفاقات هویتی و فرهنگی بوده است. اتفاقات خوبی هم در حوزه مرمت این آثار رخ داده است.

مدیرعامل کانون جهانگردی ایران که در برنامه طلوع فجر رادیو انقلاب سخن می‌گفت، اظهار کرد: درحال حاضر بیش از دوهزار کارگاه کوچک و بزرگ خصوصی و دولتی به تولید صنایع‌دستی اختصاص دارد. ۲۹۵ رشته صنایع دستی نیز در ایران وجود دارد که تا پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کمی توسط مردم و دولت نگهداری و پاسداری می‌شد اما امروز صنایع دستی ایران بالاترین ثبت جهانی روستاها و شهرها صنایع دستی را در دنیا دارد.

اربابی افزود: ۱۴ شهر و روستای ایران ثبت جهانی صنایع دستی شده است و با این ثبت‌ها از کشور چین نیز پیشی گرفتیم. احیای رشته‌های صنایع دستی بسیار سخت بود، اما با همت و تلاش توانستیم احیای برخی رشته‌ها را انجام دهیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دیباج باغ‌شهر گردشگری شود

نگاه به تبلیغات گردشگری باید اصلاح شود

جزئیات نمایشگاه گردشگری تهران تشریح شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *