رقص قلم

برپایی همایش رقص قلم در ایران

خوشنویسانی از کشورهای مختلف جهان آثار خود را در نمایشگاه و همایش بین المللی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» به نمایش می‌گذارند.

به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» اول تا چهارم بهمن برگزار می‌شود، اظهار کرد: ایران مهد هنرهای والاست. به‌ویژه هنرهای که نسبتی با کتاب دارند. سال گذشته با همت مردم و مدیران شهر همدان، کمیسیون ملی ایران میزبان ششمین نشست بین‌المللی راه ابریشم بود. در این نشست اندیشه میراث معنوی راه ابریشم از سوی ایران مطرح و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: نمایشگاه خوشنویسی که در حاشیه این نشست برگزار شد توجه کشورهای عضو را به این هنر والا معطوف کرد و یکی از مشترکات کشورهای عضو ابریشم، بهره‌مندی از هنر خوشنویسی است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با بیان اینکه این گردهمایی بر محور یک هنر ایده‌ای است که از سوی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در سال گذشته مطرح شد، عنوان کرد: چه هنری ارجمندتر از هنر خوشنویسی که شناسنامه ما ایرانیان و مورد علاقه و احترام مردم جهان است. از سوی دیگر، ایران مهد هنر خوشنویسی است حقیقتی است آشکار و انکارناپذیر.

ایوبی با بیان اینکه مشهد مقدس میزبان نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی راه ابریشم است، تصریح کرد: فراخوان کمیسیون ملی یونسکو مدت‌ها پیش به کشورهای مختلف فرستاده شد. آثار دریافتی بسیار پرشمار و گوناگون هستند. در این جشنواره، هنرمندان کشورهای گوناگون از تمدن‌ها و فرهنگ‌های گوناگون گردهم می‌آیند. صدها اثر به نمایش درخواهد آمد و علاوه بر نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو، دیوارهای شهر مشهد، چند بنای باشکوه تهران، و بناهای تاریخی چندین شهر کشورمان نمایشگر این آثار به صورت جشن نور (ویدئومپینگ) خواهند بود.

او یادآور شد: در بخش علمی اساتید متعددی از نقاط مختلف جهان برای ارائه مقالات علمی در محورهای تعیین شده برای سخن گفتن از ارزش‌های والای هنر خوشنویسی در سرزمین خود، نام نویسی کرده‌اند. همچنین همراهی انجمن خوشنویسان ایران و انجمن خوشنویسان شهر مشهد، تلاش بسیار رایزنان فرهنگی و به‌ویژه همت شهرداری مشهد که میزبان اصلی این برنامه است، قابل ستایش و تقدیر است. برای برگزاری جشن نور نیز نهادهای گوناگون مانند موزه دفاع مقدس، کاخ موزه گلستان و شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

ایوبی در پایان تاکید کرد: از سازمان زیباسازی شهر تهران هم خواسته‌ایم که با نمایش گزیده این آثار بر روی بیلبوردهای شهر تهران و نمایشگرهای این شهر، جایگاه هنر خوشنویسی در ایران را به نمایش بگذارند. از آقای دکتر حناچی، شهردار محترم شهر تهران نیز به دلیل توجهی که به فرهنگ دارند انتظار حمایت همه جانبه دارم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *