گردشگری در پهنه‌های آبی آذربایجان شرقی جان می‌گیرد-تور مجازی

بیشترین آسیب کرونا به حوزه گردشگری و صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه کرونا بیشترین آسیب را به حوزه‎ی گردشگری و صنایع دستی زده است، گفت: اقامتگاه‌ها به ویژه اقامتگاه‌های بوم گردی‌ و هتل‌ها ضرر زیادی را متحمل شده‌اند و در حال حاضر با ظرفیت تقریبی ۳۰ درصدی کار می‌کنند.

احمد حمزه‌زاده در بازدید از تحریریه‌ی ایسنا در خصوص میزان خسارت‌های کرونا به حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: از ۱۰ رسته‌ی آسیب پذیر اعلام شده توسط هیات دولت، چهار رسته‌ شامل آژانس‌های مسافرتی، واحدهای اقامتی و پذیرایی (هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و واحدهای بوم‌گردی) و فعالان و هنرمندان صنایع دستی از جمله مشاغل و حوزه‌هایی بودند که بیشترین آسیب‌پذیری را پس از شیوع ویروس کرونا، داشتند.

وی با بیان اینکه با ادامه‌دار شدن دوره‌ی بیماری و محدودیت‌های ناشی از آن، آسیب‎ها در حوزه‎ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم بیشتر می‎شود، گفت: سال گذشته نزدیک به ۴۳۰ هزار گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی سفر کرده بودند، اما امسال این عدد تقریبا نزدیک به صفر است.

وی ادامه داد: نبود گردشگر، عدم برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره‌ها اثراتش را در حوزه‌ی صنایع دستی هم که اغلب در قالب کالای همراه مسافر و تجارت چمدانی حمل می‎شد، نشان داده است و فروش صنایع دستی نیز با تبعیت از آن کم‌تر شده، از این رو با راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی در این حوزه و به فروش رساندن اینترنتی صنایع دستی، تلاش می‌شود تا هنرمندان این حوزه کم‌تر متضرر شوند.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: کار کردن مراکز اقامتی با ظرفیت ۳۰ درصدی از نظر علم اقتصاد، زیان‌ده بوده و از نقطه‎ی سر به سر هم پایین‌تر است، طی هفته‎های گذشته بسته‎ای حمایتی توسط هیات دولت مصوب شد که در آن استمهال وام‌های بانکی و مالیات‌ها تا پایان سال، پرداخت تسهیلات ویژه با سود بانکی ۱۲ درصدی و در نظر گرفتن دوره‌ی تنفسی تا پایان اردیبهشت ماه سال آتی، لحاظ شده ‎است.

 

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات در گذشته به ازای افراد تحت پوشش بیمه اعطا می‎شد، اما در این بسته‎ی حمایتی، تسهیلات بر اساس واحدها و درجه‌بندی آن‌ها اعطا می‎شود، مهلت ثبت نام برای اخذ این تسهیلات تمدید شده است و متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی ادامه داد: تمامی این اقدامات برای سر پا ماندن واحدهای اقامتی و حفظ وضعیت موجود و بازیابی توان و از سرگیری‌ فعالیت‌ها در دوران پساکرونا انجام می‌شود.

حمزه‌زاده با بیان اینکه تابستان سال گذشته، دوران طلایی گردشگری در آذربایجان شرقی بود، اظهار کرد: میانگین درصد اشغال تخت‌ هتل‌ها در این سال به بیش از ۹۰ درصد رسید و وضعیت در شهرستان‌ها هم به همین منوال بود، اگر کرونا شیوع پیدا نکرده بود، فرصت مناسبی ایجاد می‌شد.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر بازدید از موزه‌ها، اظهار کرد: میزان فروش موزه‌ها به زیر ۱۰ درصد رسیده است؛ به نظر می‌رسد کرونا رفتارهای گردشگران را حتی در دوران پساکرونا نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: تمایل گردشگران در پسا کرونا به بومگردی و حضور در موزه‌های طبیعی و فضاهای باز گردشگری افزایش خواهد یافت، باید برنامه‌ریزی‌ها در استان را هم به این سمت پیش برده و حتی در حوزه‌ی میراث تاریخی نیز به فکر ایجاد موزه‌های باز باشیم.

وی در خاتمه با اشاره به شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰، خاطرنشان کرد: انتخاب شعار “گردشگری و توسعه‌ی روستایی” اهمیت توجه به بومگردی و موزه‌های طبیعی را گوشزد می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا چند بار موزه‌های کشور را تعطیل کرد؟

تسهیلات جدید کرونا برای گردشگران

تعطیلی اماکن گردشگری فارس برای پیشگیری از کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *