تهدید برخی آژانس ها به پلمب بخاطر بازنگرداندن پول مردم. پارادوکس سفر

تهدید برخی آژانس ها به پلمب بخاطر بازنگرداندن پول مردم

براساس سخنان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران، تهدید برخی آژانس ها به پلمب بخاطر بازنگرداندن پول مردم انجام شد.

امیرپویان رفیعی شاد گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل لغو سفر از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از آژانس ها بدون کسر جریمه، وجوه مسافران انصرافی را عودت داده اند، اما تعداد مطالبه گران استرداد کامل وجه زیاد است.

از همه هموطنان که قصد سفر نوروزی داشتند، درخواست می کنیم به طور کامل انصراف ندهند و فقط مطالبه گر نباشند، زمان سفر را تغییر دهند، چون ایرلاین ها، هتل ها و کارگزاران خارجی و داخلی، هنوز پول ها را عودت نداده اند که آژانس های مسافرتی آن را کامل به مردم برگردانند. او درباره علت رسیدگی به شکایات مردم در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با وجود آنکه معاون گردشگری گفته بود کمیته ای برای رسیدگی به شکایات در ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان به طور ویژه باید تشکیل شود، توضیح داد: مطابق دستورالعمل ستاد سفرهای نوروزی، کمیته رسیدگی به شکایات در ادارات کلی استانی از ۲۸ اسفندماه آغاز به کار می کند و تا پایان تعطیلات فعال است، اما تا آن وقت، به شکایت ها و مراجعات در انجمن های صنفی هر استان رسیدگی می شود.

ما مطابق دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تمام دفاتر خدمات مسافرتی خواسته ایم وجوه دریافتی را بدون کسر جریمه بازگردانند، اما مساله این است که برخی شکایت ها دلیل منطقی ندارد، مثلا مسافری بوده برای اواخر فرودین ماه بلیت خریده و حالا کنسل کرده و مطالبه وجه داشته، درحالی که ضوابط دستورالعمل «لغو سفر» آن زمان را دربرنمی گیرد و مسافر اصرار دارد وجه را بدون کسر جریمه، کامل دریافت کند. او درباره تهدید به پلمب آژانس های مسافرتی توضیح داد: هنوز دفتری پلمب نشده، اما تعزیرات به این کار تهدید کرده است، انتظار داریم سازمان حمایت مصرف کنندگان و قوه قضاییه و وزارت صمت همکاری بیشتری با صنف گردشگری داشته باشد.

این همه فشار باعث می شود دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل شوند و دیگر پاسخگوی مسافر نباشند. در این وضعیت اگر زمان دهیم تا آژانس کار کند و پول مردم را عودت دهد، بهتر است یا این که آن ها را پلمب کنیم و آمار بی کاری را بالا ببریم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران از مردم خواست شرایط بخش گردشگری را که ضرر مالی زیادی را در شش ماه گذشته متحمل شده است، درک کنند و ادامه داد: هتل داری که از آژانس پول گرفته تا پیش از عید بازسازی کند معلوم است الان پولی ندارد به آژانس یا مردم بازگرداند. گردشگری زنجیره خدمات است، به همکاری و همیاری همه نیاز دارد، آن هم در شرایطی که تسهیلات دولت فوری و تامین کننده ضرر نیست. رفیعی شاد درباره بسته حمایتی که به صنعت گردشگری اختصاص داده شد، گفت: این بسته حکم آب نبات چوبی را دارد، حمایت باید فوری و کاربردی باشد، باید سریع تر ابلاغ شود، این که بانک ها به آن تمکین نکنند یا اجرای آن را به ماه های آینده موکول کنند که فایده ندارد. نگرانی از این بایت است که بسته حمایتی زمانی ابلاغ و لازم الاجرا شود که پرونده ویروس کرونا در کشور بسته و این حمایت ها هم به فراموشی سپرده شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پول مردم کجاست؛ در جیب آژانس ها یا شرکت‌های هواپیمایی؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *