تپه-باستانی-پوئینک

تپه باستانی پوئینک قرچک باید حفظ شود

 استاندار تهران می‌گوید که تپه باستانی پوئینک قرچک که در مسیر کمربندی جنوبی این شهرستان واقع شده، به دلیل آن که در فهرست آثار ملی ثبت شده، باید حفظ شود و شهرداری برای اجرای این پروژه باید طرح دیگری ارائه کند.

 شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا که از آن ها به عنوان شهرستان های جنوب شرق تهران یاد می‌شود، با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر که به گفته مسئولان آن‌ها، ۲۵۰ هزار نفر آنان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند، در یک امتداد واقع شده‌اند و ساکنین آن، برای رسیدن به تهران چاره‌ای جز عبور کردن از شهرستان قرچک ندارند.
ترافیک شدید محور اصلی در این شهرستان باعث شد تا اعضای نخستین دوره شورای اسلامی قرچک، احداث کمربندی جنوبی را در دستور کار قرار دهند، مسیری که از میدان شهید ستاری آغاز و پس از ۶ کیلومتر به میدان پوئینک متصل می‌شود.
اجرای این پروژه در حالی آغاز شد که اعضای نخستین دوره شورای اسلامی شهر قرچک که آن روزها، بخشی از شهرستان ورامین محسوب می‌شد ، تصور نیز نمی‌کردند که تصویب اجرای پروژه کمربندی جنوبی به مانعی به نام تپه پوئینک برخورد می‌کند، تپه‌ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به حفظ آن تأکید دارد.
تپه پوئینک که دقیقا در مسیر کمربندی جنوبی قرچک به ورامین واقع شده،هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۵۷۷۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و حذف یا باقی ماندن آن در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال ۱۳۹۳ که با حضور هاشمی استاندار وقت تهران در محل فرمانداری قرچک برگزار شد، مطرح و مقرر گردید تا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به کاوش این منطقه اقدام کرده و شهرداری نیز هزینه های این کاوش را پرداخت کند.
پس از گذشت ۴ سال از این مصوبه، اریبهشت و اسفندماه سال ۹۷ عملیات کاوش تپه پوئینک در دو فصل آغاز شد، عملیاتی که با وجود اجرای کامل، از نتیجه آن خبری در دست نیست و مسئولان پژوهشگده اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اعلام نتیجه را به تکمیل این پروژه منوط کردند.

هر چند که برخی از افراد، اصرار به تخریب این تپه باستانی داشته و در چند مورد نیز به حریم این تپه تعرض و بخش‌هایی از دیواره‌های جنوبی آن تخریب گردید ولی در پی بازدید مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از محل این اثر تاریخی، بر حفظ آن تأکید شد.
حال عملیات اجرایی فاز آخر کمربندی جنوبی قرچک به چند متری این تپه باستانی رسیده، از یک طرف دوستداران آثار تاریخی و از طرف دیگر، مردم گرفتار در ترافیک منتظرند تا هر چه سریعتر، وضعیت آخرین فاز این کنارگذر با حفظ تپه باستانی تعیین تکلیف شود.
تپه ۸ هزار ساله پوئینک قرچک باید حفظ شود
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واکنش به برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راه سازی در محل تپه باستانی «پوئینک» شهرستان قرچک استان تهران تاکید کرد:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.
محمد حسن طالبیان ۲۸ خردادماه امسال  در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا استان تهران اظهار داشت: گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن بررسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه قدمت لایه های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می شود و تا دوره قاجار ادامه پیدا می کند، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.
وی توضیح داد: قرار بوده یک کمربندی از آنجا (محل تپه) بگذرد اما این اثر، ثبتی است و باید حفظ شود.

blank

شهرداری خواستار تعیین تکلیف تپه پوئینک است
شهردار قرچک روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان قرچک که با حضور استاندار تهران برگزار شد در خصوص این پروژه اظهار کرد: برای اجرای پروژه کنار گذر جنوبی قرچک، ده‌ها میلیارد تومان هزینه صورت گرفته ولی عملا تا کنون نتوانسته‌ایم از این پروژه به دلیل عدم تعیین تکلیف تپه پوئینک به درستی استفاده کنیم.
محسن خرمی شریف افزود: بر اساس اظهار نظر اداره کل میراث فرهنگی، طرح جدیدی از سوی شهرداری با اولویت حفظ تپه تهیه شده که در صورت تأئید، می‌توان این طرح را به اتمام رساند.

blank

تپه باستانی پوئینک باید حفظ شود
استاندار تهران نیز در سفر یکروزه پنجشنبه گذشته به شهرستان قرچک در بازدید میدانی از محل این تپه باستانی گفت: در بسیاری از کشورها برای حفظ یک درخت، حاضرند تا مسیر یک جاده را تغییر دهند، این که دیگر یک اثر باستانی است.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: این تپه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و بر اساس قانون، این اثر تاریخی باید حفظ شود.
وی گفت: در دو طرح این تپه، فضای کافی برای اجرای دو مسیر رفت و برگشت وجود دارد که تلاش می‌شود با برگزاری جلسات مشترک با مسئولان شهرستان قرچک و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این مشکل هر چه سریعتر حل شود.

امکان برداشتن تپه باستانی پوئینک وجود ندارد
مدیرکل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ۲۵ شهریور ماه امسال در حاشیه بازدید از تپه باستانی قرچک گفت: امکان «برداشتن» تپه باستانی و ثبت ملی «پوئینک» وجود ندارد لذا مدیریت شهری قرچک برای تکمیل پروژه کمربندی جنوبی باید به گزینه‌های جایگزین فکر کند.
سید هادی احمدی پس از بازدید از این تپه و برگزاری جلسه مشترک با مسئولان مدیریت شهری قرچک مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق تهران افزود: این تپه باید حفظ شود.
قرچک در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *