ثبت۱۳ اثر سیستان و بلوچستان در آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳ اثر منقول این استان مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

علیرضا جلالزایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آثار مربوط به سایت جهانی شهرسوخته و اسپیدژ شهرستان بزمان است که امروز در جلسه شورای عالی ثبت معاونت میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

وی گفت: بخشی از این آثار در سال ۸۲ در منطقه اسپیدژ بزمان و بخشی در سال ۹۶ در شهر سوخته کاوش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: آثار متعلق به شهرسوخته در نتیجه حفاری و کاوش این منطقه توسط سید منصور سید سجادی و آثار اسپیدژ بزمان توسط محمد حیدری به دست آمده است.

وی بیان کرد: آثار اسپیدژ شامل ظروف مکعبی شکل، کاسه خاکستری و ظروفی مانند تُنگ، خمره و پیاله است.

جلالزایی افزود: آثار شهر سوخته نیز شامل جام شهرسوخته بوده که مانند جام انیمیشین است اما انیمیشن نیست و تنها تکرار نقش بز است.

وی گفت: تاکنون ۲۰۴ اثر منقول از سیستان و بلوچستان به ثبت ملی رسیده بود که امروز با ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور به ۲۱۷ اثر رسید.

استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان به عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد.

سیستان شامل زابل و هامون و هیرمند و نیمروز و زهک است که البته بخش بزرگ سیستان قدیم در افغانستان بوده که هم‌اکنون جز خاک افغانستان می‌باشد دو شهرستان زاهدان خاش و میرجاوه نیز جزو مناطق سرحد امروزی میباشند و مکران دربرگیرنده بقیه شهرها از ایرانشهر تا چابهار می‌باشد،البته بخش بزرگی از سیستان و بلوچستان بر اساس قرارداد گلدسمید از ایران جدا شد و تا مدت‌ها به نام بلوچستان انگلیس شناخته می‌شد،ولی در حال حاضر تحت عنوان ایالت بلوچستان بخشی از پاکستان است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

سفر به سیستان و بلوچستان با ۲۸ درصد افزایش

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *