مسجد-جامع-کبیر-یزد

ایران‌ زیباست؛ مسجد جامع کبیر یزد

مسجد جامع کبیر یزد با بلندترین مناره‌های جهان از شاهکارهای تاریخی ایران است که در هر گوشه و کنار آن، یادگارهایی از دوران گوناگون برجای مانده‌ چرا که این بنای فاخر طی سه دوره تاریخی و در طول قریب یک قرن بنا شده ‌است.

تاریخچه و ساخت مسجد جامع به عنوان یکی از شاهکارهای معماری تاریخ ایران از دوران پیش از اسلام آغاز شده و پایان کار آن به دهه اخیر برمی‌گردد.

ساسانیان پایه‌های اصلی این مسجد را پایه گذاری کردند و بنای فعلی مسجد نیز با توجه به شیوه معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری و بنای گنبدخانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع آن نیز متعلق به زمان شاهرخ در دوره تیموری است.

این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سر در رفیع و بلند و همچنین کاشی‌کاری زیبا و منحصربه‌فرد، شهرت دارد و از زیباترین مساجد و از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری محسوب می‌شود و با برخورداری از مناره‌هایی با ارتفاع  ۴۸متر، بلندترین مناره‌ را در بین مساجد دنیا به خود اختصاص داده است.

دانشجویان، معماران، هنرمندان، شاعران، عکاسان و اقشار مختلف زیادی همه روزه از این سوی و آن سوی این بنای ارزشمند و نفیس دیدن می‌کنند، حتی این بنای فاخر امروزه از محبوبیت خاصی در بین گردشگران برخوردار است و در قاب گردشگرانی که به یزد سفر می‌کنند، تصاویر این مسجد تاریخی و زیبا به یادگار می‌ماند، در واقع نمی‌توان از تاثیر این جاذبه ارزشمند در رونق گردشگری بافت تاریخی یزد چشم‌پوشی کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *