جاهای دیدنی مشهد

پیش‌بینی ورود حجم انبوهی از زائران به مشهد در عید فطر

معاون امور هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: امسال در تعطیلات چند روزه عید فطر شاهد حضور جمعیتی انبوه از زائران در مشهد خواهیم بود.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد امروز، ۲۹ فروردین ماه، در ششمین جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: از ۱۰ اسفند تا ۱۵ فروردین میزبان بیش از ۸.۵ میلیون نفر زائر بودیم و توفیق میزبانی و خدمت‌گذاری به زائران امام رضا(ع) را به دست آوردیم. با وجود تمام مشکلات عیار خدمت‌رسانی بالا بود که امیدوارم با شناخت نقاط قوت و ضعف و ساماندهی تمام ظرفیت‌ها و الگوهای مدیریتی به خدمت‌گذاری بهتری چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی در نوبت‌های بعدی برسیم.

وی افزود: آحاد مردم خراسان به خصوص مردم مشهد و شهرستان‌های در مسیر این شهر در این خدمت‌رسانی و میزبانی داوطلبانه خوش درخشیدند. خدمت‌رسانی مردم مشهد به زائران بزرگترین دستاورد میزبانی از زائران در نوروز ۱۴۰۱ بود.

معاون امور هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: زحمت‌هایی در حوزه اسکان کشیده شد و ارگان‌هایی چون اداره کل آموزش‌پرورش‌ استان و شهرداری مشهد به عنوان مکمل وارد عمل شدند و چرخه اسکان در این شهر سرعت پیدا کرد. ارگان‌هایی مانند فرمانداری و سازمان صنعت ک، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در تامین ارزاق زحمات زیادی کشیدند. با وجود حضور ۸.۵ میلیون مسافر در یک بازه زمانی مشخص مشکلی در خصوص تامین اقلام و کالای مورد نیاز مردم نداشتیم.

گنابادی‌نژاد یادآور شد: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و ریلی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در بازگشت زائران هیچ مشکلی نداشتیم. معمولا در پیک‌های زیارتی گذشته در بازگشت زائران با مشکل مواجه می‌شدیم اما امسال حتی در ۱۳ فروردین اتوبوس و قطار اضافی برای زائران تدارک دیده شده بود.

وی با اشاره به اینکه قطعا در خدمت‌رسانی به زائران ضعف داشته‌ایم، تاکید کرد: هر کمیته‌ای اگر اقدامی انجام نداده، باید اقدامات آن احصا شود و نسبت به عدم انجام آن توضیح دهد. تمام مصوباتی که اجرا نشده، باید با جدیت پیگیری و تا ۱۵ اردیبهشت گزارشات آن ارسال شود.

فعالیت سامانه ۱۳۷ و راهنمایان زائر گردشگری از اتفاقات خوب نوروز امسال بود

معاون امور هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: فاصله ما با خدمات اسکان باید کم باشد. تجربه نوروز نشان داد مدیریت کمیته اسکان با حوزه خدمات اسکان فاصله دارد و هماهنگی‌های آن زمان‌بر است. در مجموع تجربه‌های خوبی در نوروز اتفاق افتاد. کمک گرفتن از سامانه ۱۳۷ و راهنمایان زائر گردشگری اتفاق خوبی بود که در نوروز ۱۴۰۱ رقم خورد. راهنمایی به زائران را باید نهادینه کنیم. پایگاه‌های راهنمای زائر در ایام پیک زائر باید شبانه‌روزی باشد.

گنابادی‌نژاد در خصوص نظارت بر قیمت‌ها تصریح کرد: این حوزه اعم از هزینه اسکان، ارزاق و خدمات بیشترین مطالبه مردمی را داشته است. تقاضا دارم تمام ارگان‌ها در این خصوص طرحی نو پیاده کنند. مردم تقاضا دارند هنگامی که سوار تاکسی می‌شوند، تعرفه مشخص و معینی را پرداخت کنند؛ به همین دلیل توقع داریم این موضوعات یک بار به صورت اساسی حل شود.

اطلاع‌رسانی به زائران با صداوسیمای استانی محقق نمی‌شود

وی گفت: در امر اطلاع‌رسانی زائر اگر شبکه‌های ملی صداوسیما پای کار نیایند، اطلاع‌رسانی به زائران مختل خواهد شد. تقاضا دارم هماهنگی‌های آن صورت گیرد تا این موضوع به صورت ملی انجام شود. اطلاع‌رسانی به زائران مشهد با صداوسیمای خراسان رضوی محقق نخواهد شد و صداوسیمای کشور باید پار کار بیاید.

بازه زمانی نوروز در مشهد از ۱۰ اسفند تا ۱۵ فروردین است

معاون امور هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: بازه زمانی نوروز در مشهد از ۱۰ اسفند تا ۱۵ فروردین است؛ این در حالی است که در همین جلسه ستاد خدمات سفر آمارهایی از بازه‌های زمانی مختلف گزارش شده است. بنابراین اگر آمارها مربوط به این بازه زمانی نباشد، معتبر نیست. استانداری خراسان رضوی تابع بازه‌ای است که در استان زائر وجود دارد و تابع بازه‌های زمانی وزارتخانه‌های مختلف نیست.

گنابادی‌نژاد با اشاره به نزدیکی تعطیلات عید فطر افزود: تعطیلات عید فطر در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه است که سایر ایام هفته به طور طبیعی به آن ملحق خواهد شد و جمعیت انبوهی از زائران را در مشهد شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ستاد خدمات سفر یک ستاد دائمی است و مناسبتی نیست. باید همیشه برای میزبانی از زائران آماده باشیم. هر موقع زائر داریم، ستاد خدمات سفر خراسان رضوی نیز فعال خواهد بود. اینگونه نیست که برخی تصور کنند پس از نوروز تا دهه پایانی صفر کارها تمام شده است. آمادگی کمیته‌ها باید در تمام ایام سال مهیا باشد.

معاون امور هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به حجم جمعیت زائران ورودی به مشهد در عید فطر تقاضا داریم در حوزه اسکان تجربه نوروز به کار گرفته و نقاط ضعف آن ایام نیز جبران شود. خدمات جاده‌ای اعم از سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها، اقامت و مجتمع‌های خدمات رفاهی و همچنین خدمات خودرو باید به صورت کامل آماده باشد. علی‌رغم اینکه سه ماه قبل از نوروز بازدیدهایی از سرویس‌های بهداشتی جاده‌ای داشتیم اما شکایت‌های فراوانی از سرویس‌های بهداشتی محورهای خراسان رضوی در نوروز به دست ما رسیده است.

گنابادی‌نژاد گفت: همچنین لازم است اداره‌ کل هواشناسی اطلاعات خوب و دقیقی را در اختیار مردم قرار دهد. تغییرات جوی زیادی در روزهای اخیر داشته‌ایم. مردم باید بدانند که شرایط آب و هوایی در تعطیلات عید فطر چگونه است و از امروز برای آن برنامه‌ریزی کنند.

وی با انتقاد از خدمات‌رسانی ضعیف تلفن همراه در ایام نوروز گفت: خدمات‌رسانی در حوزه پوشش خطوط تلفن همراه نیز باعث اذیت مردم شد و آن‌ها این خدمات نامطلوب را به پای مشهد می‌نویسند. زمانی که زائری به مشهد مشرف می‌شود، این اتفاق و اشکال را از مشهد می‌داند. این مشکل نیز باید برطرف شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *