جاذبه های فراموش شده گردشگری دریایی

جزاير گنجينه‌اي گرانبها با استعدادهاي نهفته و نعمتهاي خدادادي در اكثر كشورها يكي از اهرمهاي توسعه پايدار و دروازه تحول به شمار ميروند كه نمي توان از نقش ويژه انها در توسعه صنعت گردشگري به راحتي گذشت اما در ایران اكثر اين موهبت‌هاي الهي به علت كم توجهي برخي از مسئولان در بوته فراموشي و محروميت به سر مي‌برند. اين در حالي است كه برخي از كشورهاي كوچك كه در حسرت داشتن حتي يك جزيره كوچك به سر مي برند با صرف ميلياردها دلار در تدارك ايجاد جزاير مصنوعي هستند و يا با تبديل جزاير به مناطق آزاد، درآمدهاي هنگفت و نجومي را از محل گردشگري، توليد و صادرات كالا عايد كشور خود مي‌كنند.

امروزه از بين ۱۶ جزيره در استان هرمزگان، ۹ جزيره در استان خوزستان، ۸ جزيره در استان بوشهر، ۱۰ جزيره بزرگ در درياچه اروميه، يك جزيره در درياي خزر و دهها بندر بزرگ وكوچك شايد تعداد جزايري كه مورد توجه واقع شده و از رونق كمرنگي برخوردارند به تعداد انگشتان يك دست هم نرسد. جزيره هرمز كه با خاك سرخ و كوههاي الوان معروفيت جهاني دارد، هنگام، لارك، لاوان، هندورابي، خارك، فارور، مينو و … جزايري هستند كه در صورت توجه و رسيدگي به آنها مي‌توانند با جاذبه‌هاي گردشگري بكر، بي‌نظير و منحصر به فردي كه دارند سالانه دهها هزار گردشگر را جذب كنند. بد نيست بدانيد جزيره آشوراده در درياي خزر كه زماني سكونتگاه بسياري از مردم بود و جاذبه‌هاي گردشگري مناسبي دارد، امروزه تقريباً فاقد جمعيت مسكوني شده و به پايگاه شيلات كشور تبديل شده است.

حال در كنار بي‌توجهي مسئولان كشور به رشد و توسعه جزاير وبنادر ، كشورهاي ديگر براي ايجاد جزاير مصنوعي و يا تبديل جزاير به مناطق آزاد گوي سبقت را از يكديگر مي‌ربايند براي مثال در همين همسايگي خودمان امارات فقط براي احداث جزاير مصنوعي جهان و جميرا حداقل ۳۰ ميليارد دلار هزينه كرده كه ميليونها تن سنگ و ماسه آن را نيز از كشورهاي همجوار وارد كرده است البته سرمايه‌گذاري ۱۵ ميليارد دلاري قطر براي احداث جزيره مرواريد به منظور سكونت ۵ هزار نفر نيز جاي تأمل و تعمق زيادي دارد.

با اين توصيف بسياري از كشورها از جمله چين، هند، ژاپن، هنگ كنگ ،امريكا ،برخي از كشورهاي اروپايي و ….. تبديل جزاير و بنادر به مناطق آزاد را در سرلوحه فعا ليت ها ي خود قرار داده و براي ان برنامه ريزي اساسي هم انجام داده اند كه فقط چين در چند سال اخير براي تبديل جزاير به مناطق آزاد بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده و منابع مالي زيادي را به پروژه هاي مطالعاتي و دردست بررسي اختصاص داده است . در زمينه بلند پروازي چين بد نيست به نقل قول يكي از مسئولان وقت من اطق آزاد كشور در دولت دهم اشاره شود: «در سال ۱۳۶۴ منطقه شنزن چين يك جزيره ماهيگيري بود كه مردم براي تردد بين آنجا و نزديكترين شهر چين وسيله نقليه نداشتند تا اينكه در همان سال ۲۵ دستگاه اتوبوس دست دوم شهاب خودرو به آنها فروخته شد. حال پس از گذشت اين سالها چيني‌ها مزاياي مناطق آزاد را به خوبي دريافته‌اند به گونه‌اي كه با تبديل منطقه شنزن به منطقه آزاد بيش از ۱۰ هزار شركت در آنجا تأسيس شده و ۱۲ ميليون نفر به كار توليد كالاهاي صادراتي اشتغال دارند ”

همان گونه كه اشاره رفت عليرغم سابقه تاريخي و ديرينه جزاير ايران متأسفانه آن طور كه بايد و شايد توجه لازم به آنها نشده در حالي كه بسياري از آنها مستعد تبديل شدن به مناطق آزاد و يا منطقه گردشگري هستند. از سوي ديگر هنوز جزاير متولي خاصي ندارند به گونه‌اي كه برخي از آنها زير نظر سازمان مناطق آزاد و برخي ديگر زيرمجموعه استانداري‌ها فعاليت مي‌كنند. متأسفانه بايد گفت براي برخي از مسئولان استانداري‌ها شكوفايي يا محروميت جزاير فرق چنداني ندارد.

دراين ارتباط كارگروه توسعه جزاير به رياست معاون اجرايي دولت دهم با عضويت ۶ وزير تشكيل شده بود که انتظار می رفت اين كارگروه در دولت يازدهم و دوازدهم فعاليت مجدد خويش را آغاز كند اما چنین نشد. در این میان تدوین سند راهبردي توسعه جزاير نيز که سالهاست درحد حرف و شعار باقي مانده تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *