جان دوباره گردشگری با تلاطم آب

دریاچه طبیعی گواب خوسف که به دلیلی خشکسالی خشک شده بود، اکنون با بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای برای گردشگری و حضور پرندگان مهاجر گرفته است.

از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی که به تازگی بعد از چندین سال رنگ و لعاب دیگری گرفته منطقه گواب در شهرستان خوسف است. این مکان تفریحی در نزدیکی آرامگاه ابن حسام و بافت تاریخی شهر، مجاور مزارع مردم واقع شده است.

در برهه زمانی که آب گواب خشک شده بود زمین آن به مرور زمان تبدیل به نمکزار و محلی برای دفن زباله شد و زیبایی خود را از دست داد که با اعتراض ساکنان منطقه روبرو شده بود این باعث شد تا مسئولین راه چاره‌ای پیدا کنند. طرح راه اندازی اردوگاه تفریحی که از شش ماه گذشته کلنگ زنی شده بود بعد ار سه ماه عملیات اجرایی آن آغاز شد و در سوم فروردین ۱۳۹۸ به صورت رسمی با حضور مسئولان افتتاح شد. اکنون و پس از خشکیدن گواب زیبای خوسف، با بارندگی چند روز اخیر دوباره پر آب شده و مکانی زیبا برای گردشگران و افراد  علاقمند به طبیعت و رونقی برای اشتغالزایی به شیوه گردشگری.

ثبت یک دریاچه طبیعی 

زهرا رضایی ملکوتی، کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: گواب خوسف در همایش میراث طبیعی کشور در ۵ شهریورماه جاری در استان گیلان برگزار شد، به شماره ۶۴۹ در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی با بناهایی از دوران تیموری تا عصر حاضر با خشت و گل و مصالح بومی در ضلع شمالی گواب قرار دارند، افزود: کف دریاچه و اطراف آن دارای بستر سنگیست و این حالت مانع از نفوذ سریع آب به زمین شده است.

رضایی ملکوتی ادامه داد: آب‌های جاری و سیلاب‌های فصلی از اطراف، به سمت گواب سرازیر می‌شوند و آب‌های مازاد به رودخانه شاهرود می‌ریزند؛ ضلع جنوبی و جنوب شرقی دریاچه در مسیر رشته کوه‌های کال جنگال قرار دارند و از جاذبه‌های دریاچه گواب، جزایر و صخره‌های طبیعی است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه از شرایط منحصر به فرد گواب، واقع شدن آن در مجاورت مزارع و بافت تاریخی و نزدیکی آن به آرامگاه ابن حسام است، تصریح کرد: آبگیری گواب به دلیل بارندگی‌های اخیر باعث مهاجرت پرندگان مهاجر به این دریاچه شد.

وی یادآور شد: پرستو، چوب پا و لک لک از پرندگان مهاجر این دریاچه هستند و پرنده نگری، قایق سواری وکپرهای بومی منطقه از جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه هستند.

با تلاطم دوباره آب در این دریاچه، قایق‌ها دوباره برای استفاده گردشگران به این دریاچه خواهند افتاد تا گردشگری خاموش شده در این منطقه دوباره جان گیرد. دریاچه طبیعی گواب در شهرستان خوسف و در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ظرفیت‌های گردشگری آبی در استان گلستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *