جشن-سده.jpg

جشن سده ؛ جشنی برای گذران زمستان

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: آئین و مراسم جشن سده هر ساله در شب‌های ۱۰ تا ۱۲ بهمن ماه برگزار می‌شود و مردم با برافروختن آتش، حلقه‌هایی از آتش درست می‌کنند و به دور سرشان می‌چرخانند و این شب را به جشن و پایکوبی می‌گذرانند.

فریبا کاهنی،  گفت: آئین و مراسم فرهنگی که از گذشتگان ما برجای مانده است، هنوز هم در اذهان مردم باقی مانده و اقدام به برگزاری و بزرگداشت آن می‌کنند. یکی از این آئین و مراسم برگزاری جشن سده در شهرستان سرایان و روستاهای اطراف است.

وی افزود: این مراسم هر ساله در شب‌های ۱۰ تا ۱۲ بهمن ماه برگزار می‌شود و مردم با برافروختن آتش، حلقه‌هایی از آتش درست می‌کنند و به دور سرشان می‌چرخانند و این شب را به جشن و پایکوبی می‌گذرانند.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در این شب‌ها به خانه بزرگان فامیل رفته و صاحب‌خانه از آنها با شیرینی و آجیل و میوه‌های خشک شده و دست‌ساز بانوان پذیرایی می‌کند و با خواندن داستان‌های قدیمی و کتاب‌های شاهنامه و حافظ شب را سپری می‌کنند.

کاهنی گفت: کودکان به درب خانه‌ها می‌روند و با خواندن اشعار محلی صاحب‌خانه را معطل ساخته و صاحب خانه با شیرینی و آجیل از آنها پذیرایی می‌کند و براین باور هستند که با برگزاری این مراسم و برافروختن آتش سده سال خوبی خواهند داشت.

وی یادآور شد: این آئین و مراسم به شماره ۸۰۸ مورخ ۴ بهمن ماه ۹۱ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *