پلمب خانه مسافر در بوشهر

حرکت کشتی بوشهر-قطر در پیچ‌ وعده‌ها!

از اولین باری که نام کشتی گرندفری را شنیدیم ۷ ماه می گذرد، اوایل تیرماه ۹۸ بود که این کشتی با عنوان تحولی بزرگ در حوزه گردشگری دریایی تیتر خبرها شد…

سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، سوم تیرماه امسال در بازدید مشترک به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر و نماینده ولی فقیه در از کشتی گراند فری گفت: زمینه فعالیت خط کشتیرانی بوشهر-قطر فراهم شده و این کشتی به عنوان شناور مسافری باری مسیر بوشهر- قطر هفته گذشته در اسکله شماره ۳ بندر بوشهر پهلو گرفته است.

وی همچنین عنوان کرده بود از زمانی که این کشتی برای ظرفیت‌سنجی و پهلوگیری وارد بندر بوشهر شد با عزم جدی مسئولان استان بوشهر توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط تمام شرایط موردنظر پیش‌بینی و راهکارهای لازم برای آغاز فعالیت کشتی گراندفری در مسیر بوشهر-قطر فراهم شد.

به گفته مسئولان با فعال شدن خط کشتیرانی بوشهر-قطر علاوه بر رونق تجاری از لحاظ گردشگری نیز می‌توان افق روشنی ترسیم و از آن برای رونق فعالیت‌های این حوزه در استان بوشهر استفاده کرد، همچنین گفته شده که کشتی بوشهر قطر ساخت فرانسه بوده و قابلیت حمل بار و مسافر را دارد.

شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۸ خبر حرکت نخستین کشتی بوشهر-قطر و قیمت بلیت آن اعلام شد. سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود نخستین خط کشتیرانی مداوم ایران با قطر در هفته جاری راه‌اندازی شده و به صورت مستمر قرار است هفته‌ای یک بار بوشهر را به مقصد دوحه قطر ترک کند. این کشتی می‌تواند بار و مسافر را به صورت همزمان جابه‌جا کند و به دلیل آنکه قرار بود در ابتدا برای نخستین سفر آن، تنها بار را به قطر بفرستیم و تصمیم عوض کند، وقفه‌ای به وجود آمد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا با وجود اعلام تاریخ امروز (دوم شهریورماه) برای حرکت این کشتی به سمت دوحه، این اتفاق نیافتاده است؟ گفت: مشکلاتی برای سوخت این کشتی به وجود آمد و در درجه دوم می‌خواستیم مسافر را هم به صورت همزمان جابه‌جا کنیم؛ بنابراین هماهنگی‌های آن انجام شد و قرار بود آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری این کار را انجام دهند و نسبت به فروش آن اقدام کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان این‌که هنوز هیچ بلیتی از کشتی قطر – بوشهر فروخته نشده است، اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شد تا سفر کشتی بوشهر-قطر به صورت رفت و برگشت و تور چهار تا پنج روزه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار باشد که بسته به نوع هتل و کلاس سفر متفاوت است و فاصله بوشهر تا قطر ۲۰۰ مایل بوده و این سفر بسته به سرعت کشتی و شرایط جوی بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اعلام کرد: به دلیل بالا بودن تعرفه و انجام مراحل اداری، حرکت کشتی مسافری باری بوشهر- قطر به تعویق افتاده است، اما با توجه به مذاکرات صورت گرفته تا قبل از مهرماه اولین سفر این کشتی انجام می‌شود.

در حالی که قرار بود نخستین سفر کشتی بوشهر-دوحه دوم شهریور ماه امسال انجام شود، مشکلات زیادی دست به دست هم داد تا نهایتاً مردم این جواب را از مسئولان بشنوند که کشتی بوشهر-دوحه حرکت می کند، اما کِی؟ معلوم نیست. با وجود آنکه قیمت بلیط این کشتی و دیگر جزئیات سفر که قرار بود به صورت هفتگی انجام شود، مشخص شده بود اما این اتفاق نیفتاد، و نهایتاً از سوی بنادر و دریانوردی اعلام شد مشکلاتی برای این کشتی به وجود آمده است و اینگونه سرنوشت کشتی بوشهر_دوحه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

کشتیرانی بوشهر-دوحه گرفتار مشکلات بسیار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در آن زمان درباره علت تاخیر بیش از دو هفته‌ای حرکت این کشتی و آیا این موضوع به صورت کلی منتفی شده است یا خیر؟ به ایسنا گفت: این که پس از حدود ۲۰ روز از موعد حرکت نخستین کشتی ایرانی بوشهر-قطر گذشته و این اتفاق نیفتاده است، دلایل مختلفی دارد و یکی از آن‌ها مشکلاتی است که در دوحه به وجود آمده است. در حال حاضر دوحه ترمینال مسافری خود را بازسازی می‌کند و قرار شده به زودی عملیات بازسازی تمام شود اما هنوز زمان آن را نمی دانیم. از سوی دیگر کشتی در نظر گرفته شده باید بتواند از سوخت یارانه ای استفاده کند و اگر قرار باشد که سوخت این کشتی با نرخ آزاد محاسبه شود صرفه اقتصادی و مزیتی نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل ندارد، در همین راستا شرکت خصوصی مورد نظر پیشنهادات خود را برای دریافت سوخت یارانه‌ای ارائه کرده‌ است.

سیاوش ارجمندزاده همچنین افزود: نمی توانم این مشکلات را نشانه منتفی شدن پروژه کشتیرانی بوشهر-دوحه قلمداد کنم اما مشکلات بسیاری در این زمینه به وجود آمده و امیدوارم هرچه سریع‌تر حل شود که البته زمان آن را نمی دانم.

سهمیه‌بندی بنزین

به گزارش ایسنا، از جمعه بیست و چهارم آبان ماه با سهمیه‌بندی بنزین و حامل‌های انرژی، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان تعیین شدو موضوع سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فرآورده نفتی مدتی بود که مطرح بود که بالاخره مورد تایید قرار گرفت و وارد مرحله اجرایی شد.

پس از اجرای این طرح مشکلاتی در خصوص تخصیص سهمیه ای ناوگان عمومی حمل و نقل به وجود آمد، تا جایی که هنوز برخی از وسایل نقلیه همچون قایق های صیادی و یا وانت بارها و تاکسی تلفنی ها درباره سهمیه ها و نحوه دریافت آن مشکلاتی دارند.

مشکلات و اختلاف نظرها با قطر

پنجشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۸ کشتی مسافری باری بوشهر- قطر، آماده حرکت اعلام شد و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در این خبر از نهایی شدن مراحل اجرایی و عملیاتی برای حرکت نخستین کشتی مسافری-باری بوشهر–قطر خبر داد و گفت: امیدواریم این کشتی به زودی کار خود را آغاز کند.

محمد راستاد -معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: خط کشتیرانی بوشهر- دوحه و حرکت نخستین کشتی مسافری-باری (رورو- پسنجر) به مراحل نهایی خود رسیده است و امیدواریم این کشتی به زودی حرکت خود را آغاز کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه مشکلی بر سر راه این خط کشتیرانی وجود دارد اظهار کرد: برخی مشکلات و اختلاف نظرها با قطر در مورد تعرفه‌های بندر دوحه و مشکلاتی که سرمایه گذار به بخش خصوصی در این زمینه داشت باعث شد این مسئله به تاخیر بیفتد اما هم اکنون همه زیر ساخت‌های آن آماده شده و این کشتی نخسیتن سفر خود را به مقصد دوحه آغاز می‌کند.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تعرفه‌های بالای بندر مقصد از نظر مالک توجیه اقتصادی ندارد، گفت: در تلاش هستیم تا این مشکل را با قطر و بندر دوحه حل کنیم و با توجه به مذاکرت صورت گرفته امسال این خط کشتیرانی حرکت خود را به سمت این کشور آغاز می‌کند.

پنجشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۸ استاندار بوشهر در هم اندیشی فعالان اقتصادی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر اقتصاد در ارتباط با کشتی بوشهر-قطر عنوان کرد: کشتی گرندفری که چند ماه است در بندر بوشهر متوقف شده می تواند در حوزه رونق و توسعه، گردشگری دریایی و تجارت موثر باشد و امیدوارم با راهکارهای شما و حمایت های دولت محترم از پیشنهادات، این کشتی حرکت کند که قطعا می تواند مسیر جدیدی را در توسعه بندر بوشهر ایجاد کند.

خط کشتیرانی بوشهر-دوحه در نقطه اول

شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ پس از ماه‌ها تاخیر در حرکت نخستین کشتی باری-مسافری بوشهر-دوحه، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اعلام کرد: مشکلات بندر دوحه در حال حل شدن است و تنها مشکل کنونی ما عدم اختصاص سوخت یارانه‌ای به این کشتی‌ است که حرکت آن را با مشکل مواجه کرده است.

حالا پس از گذشت ماه ها و مطرح شدن وعده‌های بسیار هنوز این خط کشتیرانی در نقطه اول خود قرار دارد و اتفاق تازه‌ای در این زمینه نیفتاده است.

سیاوش ارجمندزاده -مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر- در این باره به ایسنا گفته است: مشکلات بسیاری سر راه، خط کشتیرانی بوشهر-دوحه وجود داشت که آماده نبودن بندر دوحه یکی از آن‌ها بود اما بر اساس وعده‌هایی که مسئولان این بندر اعلام کرده بودند، قرار بود تا ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ مشکلات بندر دوحه حل شود که به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است.

مشکل سوخت یارانه‌ای هنوز حل نشده است

وی یکی از بزرگترین مشکلات و موانع در این مسیر را سوخت یارانه‌ای دانست و از مذاکرات برای حل این مشکل خبر داد، ارجمندزاده ابراز امیدواری کرد منتظریم این مسئله نیز حل شود و بتوانیم خط کشتیرانی بوشهر-دوحه را هر چه سریع‌تر راه‌ بیاندازیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه هنوز مشکل سوخت یارانه‌ای حل نشده است و بر این اساس سوخت بر مبنای نرخ بانکرینگ به این خط کشتیرانی اختصاص می‌یابد، ادامه داد: قیمت هر لیتر گازوئیل با نرخ بانکرنیگ بر مبنای نرخ ارز بوده و در حال تغییر است که از لیتری ۶۸۰۰ تومان تا لیتری ۷۲۰۰ تومان متفاوت خواهد بود.

کشتی بوشهر قطر نیاز به رسیدگی عاجل دارد

پنجشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۸ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با اشاره به موضوع کشتی بوشهر-قطر و نیاز به رسیدگی این موضوع عنوان کرد: این کشتی در هر سفر نیاز به ۱۰۰ تن سوخت دارد. در این موارد واقعا آدم دلش می‌سوزد و باید وضعیت آن معلوم شود، چون سرمایه‌گذاری شده، کشتی گرندفری از خرداد ماه در بوشهر پهلو گرفته و نیاز به رسیدگی عاجل دارد. لازم است که فکری برای حل این مشکل شود و جزو مصوبات جلسه باشد که با در نظر گرفتن تمام مستندات قانونی، پیشنهاداتی برای حل مشکل و بررسی امکان بهره برداری از آن ارائه شود.

بابک دین‌پرست در مورد کشتی گرندفری گفت: این موضوع برای من خیلی جالب است. دیده ام که آقای استاندار بسیار پیگیر است و چندین نامه نیز ارسال شده است. الان این کشتی ۷ ماه است که ایجا مانده، می‌خواهیم به آن کمک کنیم یا نه؟ اصلا می شود به آن تسهیلات داد یا خیر. اگر نمی‌توانیم بگوییم کشتی را بردار و ببر، و بعد آن را هر جا بُرد نگوییم که چرا ما نتوانستیم و نشد یک کشتی را نگهداری کنیم. من نمی‌دانم مالکیت این کشتی به چه شکل است اما به من گفته‌اند که این کشتی از خرداد ماه در بوشهر پهلو گرفته و من ۷-۶ نامه از استاندار درباره آن دیده‌ام. اگر من به جای مسئول مربوطه بودم با چند نفر می‌نشستیم و فکری برای این کشتی می کردیم که بررسی شود در این باره می توان چه کاری انجام داد تا آینه دق مردم نشود.

به گزارش ایسنا، حالا و پس از گذشت ۷ ماه از پهلوگیری کشتی گرندفری در بوشهر و وعده راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر-دوحه، مواردی از تعرفه‌های بندر دوحه و مشکلات سرمایه گذار تا مشکل سوخت یارانه ای مطرح شده است اما هنوز این کشتی اولین سفر خود را انجام نداده است. باید دید خبر بعدی از کشتی گرندفری چه باشد و آیا این کشتی در بوشهر می ماند و یا به قطر سفر می‌کند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *